تصویر مثبت اقتصاد در تابستان 1401

اخبار بازار ایران – بانک مرکزی ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت ثابت سال 1395را در فصل تابستان امسال 4155هزار میلیارد ریال برآورد کرد و با اعلام مثبت شدن رشد اقتصادی در همه بخش‌ها تأکید کرد: بالاترین رشد ارزش افزوده را بخش نفت به میزان 10.4درصد نسبت به تابستان سال قبل تجربه کرده درحالی‌که کمترین رشد را بخش کشاورزی با 8دهم درصد ثبت کرده است.
کیک اقتصاد ایران به روایت بانک مرکزی در تابستان گذشته با احتساب ارزش افزوده بخش نفت 3.6درصد و بدون آن 3.1درصد بزرگ‌تر شده که نسبت به فصل بهار امسال رشد اقتصادی کشور 1.3درصد بیشتر شده است. نکته مهم اینکه رشد فصلی بخش‌های صنعت و معدن جهش داشته اما بخش خدمات رشد کمتر از فصل بهار را تجربه کرده است. اقتصاد ایران که در سال‌های 1397و 1398تحت‌تأثیر 2شوک خروج آمریکا از برجام و شیوع ویروس کرونا به‌ترتیب 3و 2.9درصد کوچک‌تر شده بود در سال 1399و 1400موفق به ثبت رشد مثبت اقتصادی به‌ترتیب به میزان 4.1و 4.4درصد شده و حالا باید منتظر ماند و دید آیا رشد اقتصاد ایران در سال‌جاری بیش از 2سال قبل از آن خواهد شد یا نه؟

خروج سرمایه از اقتصاد
بانک مرکزی فاش می‌سازد که خالص حساب سرمایه در نیمه نخست امسال به منفی 12میلیارد و 850میلیون دلار رسیده که به‌معنای خروج سرمایه از گردش در اقتصاد ایران است و شاید لزوما به‌معنای خروج سرمایه از کشور نباشد. با این حال به‌نظر می‌رسد که مهاجرت سرمایه از اقتصاد در تابستان کندتر شده باشد چرا که خالص حساب سرمایه در فصل بهار امسال اندکی بیش از 10میلیارد دلار بوده و در 6‌ماه نخست سال به 12میلیارد و 850میلیون ریال رسیده، درحالی‌که خروج سرمایه از کشور در نیمه نخست سال گذشته 6میلیارد و 341میلیون دلار از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود.


سهم پول از نقدینگی رکورد زد

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متغیرهای کلان پولی نشان از رشد 20.5درصدی حجم پایه پولی در آبان امسال نسبت به پایان سال گذشته و کمتر شدن ضرباهنگ نقدینگی دارد؛ به‌گونه‌ای که ضریب فزاینده نقدینگی وارد کانال زیر 8برابری شده با این حال آنچه قابل تامل است، ثبت یک رکورد تازه از ترکیب نقدینگی در جریان است. به‌نحوی که حجم پول شامل اسکناس در دست مردم و پول‌های پارک شده در حساب‌های جاری، از کل نقدینگی 5807هزار میلیارد تومانی پایان آبان امسال به 23.3درصد رسیده است. این میزان سهم پول از نقدینگی دست‌کم در 6سال اخیر سابقه نداشته که زنگ خطری است که نشان از روند صعودی تورم می‌تواند داشته باشد. آیا سیاست جدید پولی بانک مرکزی در افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند از خروج پول از حساب‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها جلوگیری کند؟
03 04

 

منبع: همشهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا