داستان پشت‌ “بام” چیست؟

بانک ملی این روزها در خلاء نظارتی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، موجی از نارضایتی را میان مشتریانش ایجاد کرده است. این بانک برای هر اقدامی حتی دریافت یک تسهیلات ساده مشتریانش را وادار می‌کند، اپلیکیشن “بام” را روی گوشی‌هایشان نصب کنند. اپلیکیشنی که در نهایت قرار نیست خدمات مورد نیاز مشتریان را ارائه کند، اما داستان پشت پرده بام چیست؟

***

این روزها اگر بخواهید یک وام ساده 100 یا 200 میلیونی از بانک ملی دریافت کنید، کارمندان این بانک مشتری را مجبور می‌کنند، اولا از هفت‌خان گردش مالی بالا و سپرده قابل‌توجه بگذرند و در نهایت متقاضی یک وام ساده بانکی را ارجاع می‌دهند به اپلیکیشنی که بیشتر از آنکه کار راه‌انداز باشد، نقش سرکار گذاشتن مشتریان را بر عهده دارد.

اما چرا بانک ملی تا این حد روی این اپلیکیشن پافشاری می‌کند؟ آیا دریافت وام و خدمات بانکی بهانه‌ای برای استفاده از این اپلیکیشن است و مقاصد خاصی برای این بانک مطرح است؟ یا اساسا این اپلیکیشن یک راهکار سیستماتیک برای عدم پاسخ‌گویی است؟

یکی از متقاضیان دریافت وام 200 میلیون تومانی بانک ملی درخصوص تجربه‌اش از این بانک می‌گوید: «بعد از آنکه اعلام کردند که بانک ملی تسهیلات با بهره پایین می‌دهد، با توجه به نیازی که داشتم به یکی از شعب این بانک مراجعه کردم. کارمند شعبه اطمینان داد با سپرده کردن مبلغ قابل‌توجه و گردش مالی مطلوب بانک، می‌توانم وام مورد نیاز را دریافت کنم. بعد از چند بار پیگیری و گذشت هشت ماه کارمند مربوطه بنده را به نصب اپلیکیشن “بام” ارجاع داد و باز هم تاکید کرد که تمام فرایندها از طریق این نرم‌افزار و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. اما نرم‌افزار بام در نهایت یک پاسخ ساده می‌دهد: “اعتبار اختصاص داده شده، در این مرحله به اتمام رسیده است”»

تجربه این شهروند نشان می‌دهد، بانک ملی از تکنیک اعطای وام‌های 200، 300 و حتی 500 میلیون تومانی به‌عنوان یک قلاب بازاریابی برای جذب مشتری و افزایش سپرده‌های بانک استفاده می‌کند و در نهایت با مقاصد نامعلومی مشتریانش را مجبور می‌کند نسبت به نصب اپلیکیشن بام اقدام کنند.

اینکه چرا تاکنون سازمان بازرسی کل کشور، بانک مرکزی و حتی وزارت اقتصاد فعالیت‌های بانک ملی را زیر ذره‌بین قرار نداده جای تامل بسیار دارد، اما هنوز فراموش نکردیم کارشناسان امنیت سایبری مدت‌ها قبل نسبت به نقص‌های امنیتی و احتمال سرقت اطلاعات کاربران از طریق اپلیکیشن “بام” هشدار داده بودند.

با این وجود کماکان بانک ملی مشتریانش را به روش‌های مختلف مجبور می‌کند، “بام” را نصب کنند تا مثلا بتوانند یک وام 100 میلیون تومانی را بعد از ماه‌ها مشقت، با گرفتاری دریافت کنند. تمام این شرایط در حالی است که اواخر خرداد امسال گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد بانک‌ها به کارمندان خود روی هم رفته بیش از ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند. این یعنی هر کارمند بانک به‌طور متوسط ۸۳۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است. در نظر داشته باشید اگر همین امروز بخواهید 836 میلیون تومان که هیچ! 100 میلیون تومان هم از بانک ملی وام با چند مدل ضامن و تضمین دریافت کنید، در نهایت شما را ارجاع می‌دهند به اپلیکیشن بام! اما آیا کارمندان بانک ملی هم برای دریافت وام‌های کلان مجبور به نصب این اپلیکیشن می‌شوند؟

متاسفانه حاتم‌بخشی‌های بانک‌ها – از جمله بانک ملی – برای جوانان، مستأجران و حتی تولیدکنندگان نیست، فقط کارمندان خودشان باید از سفره پهن‌شده‌شان بهره‌مند شوند. از سال ۱۴۰۰ تاکنون میزان تسهیلات‌ میلیون و میلیاردی کارمندان بانک‌ها علنی شده، اما به رغم وعده‌های بانک مرکزی هیچ اقدامی برای مقابله با آن انجام نگرفته است.

تمام این موارد در حالی اتفاق می‌افتد در زیر سایه عدم نظارت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، بسیاری از مردم کشورمان مجبور به استفاده از صندوق‌های خانوادگی و محلی شده‌اند! خودشان جمع می‌شوند و مبلغی روی هم می‌گذارند و یک وام قرض‌الحسنه را جور می‌کنند! در چنین شرایطی باید به حال سیستم بانکی کشور افسوس خورد که در قرن 21 شهروندان ایرانی مجبور هستند برای برطرف کردن نیازهایشان خودشان دوایی برای دردشان بیابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا