نحوه دریافت کد اقتصادی

اخبار بازار ایران – طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.

طبق این قانون عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌ مورد مشمول جریمه‌ای معادل دودرصد  مبلغ مورد معامله‌ می‌­شود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک‌درصد معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می‌شود.

بر این اساس، سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و با توجه به ضرورت تخصیص و بهره برداری از شماره اقتصادی و ماده (۶) آئین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام به تخصیص شماره اقتصادی جدید به فعالان اقتصادی کرده است. در این راستا مؤدیان مالیاتی مکلفند از تاریخ یکم مهر سال جاری برای صدور صورتحساب‌های فروش کالا و عرضه خدمات، قراردادها و سایر اسناد مشابه از شماره اقتصادی جدید استفاده کنند.

بنابراین برای تمامی مؤدیانی که ثبت نام خود را در نظام مالیاتی تکمیل کرده باشند شماره اقتصادی منحصر به فرد تخصیص می‌یابد. البته شماره اقتصادی اشخاص حقوقی همان شناسه ملی این اشخاص است که از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان شماره اقتصادی در نظر گرفته شده است. برای اشخاص حقیقی نیز به ازای هر ثبت‌نام و پرونده مالیاتی یک شماره اقتصادی صادر می‌شود.

فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir  شماره‌ اقتصادی صادره برای خود را مشاهده کنند.  

پیش از این داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد کارکرد این کد گفته بود که زمانی فردی حقیقی یا حقوقی کالایی را خریداری می‌کند و به نام او ثبت می شود او را با کد اقتصادی می‌شناسیم.

دریافت کد مالیاتی

اگر شما قصد خرید و فروش کالای خاص یا خدمتی خاص را دارید، اگر قصد واردات و صادرات دارید یا حتی برای فعالیت های خود نیاز به قرارداد بستن دارید، باید یک کد مالیاتی داشته باشید که همان کد اقتصادی است. مهمترین مواردی که در دریافت کد مالیاتی الزامی است عبارتند از:

  1. عقد هر گونه قرارداد
  2. اخذ گرید برای شرکت
  3. افتتاح حساب بانکی برای شرکت
  4. شرکت در مزایدات و مناقصات
  5. پرداخت هرگونه مالیات شرکت و اظهار سود و زیان شرکت

شما برای هر گونه قراردادی به  کد اقتصادی نیاز خواهید داشت و بدون این کد تنظیم قرارداد ممکن نخواهد بود.

برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها هم به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که در هنگام شرکت در یک مزایده، اگر بر روی پاکت مورد نظر کد اقتصادی نوشته نشده باشد، از همان ابتدا پاکت پیشنهادی شما باز نخواهد شد. یعنی هیچ شانسی برای رقابت بین  شرکت های رقیب نخواهید داشت.

بسیاری از شرکت ها برای آن که کسب و کار خود را رونق ببخشند، به دنبال گرفتن رتبه هستند. یکی از مدارک مورد نیاز برای رتبه بندی شرکت، همین کد اقتصادی می باشد. یعنی باید کد اقتصادی دریافت کرده باشید و سپس نسبت به اخذ گرید اقدام کنید.

در صورتی که کد اقتصادی نداشته باشید، قادر به تکمیل اظهارنامه مالیاتی هم نخواهید بود. احتمالا با خواندن این مطلب تصور می کنید که این موضوع به نفع شما است و دیگر نیازی به پرداخت مالیات ندارید. اما باید بگوییم که این موضوع معایب بسیاری را برای شما به دنبال دارد و اصلی ترین مشکل آن است که جریمه مالیاتی خواهید شد.

دریافت سریع کد اقتصادی

تا شهریور ماه سال 99 نحوه گرفتن کد اقتصادی شرکت زمانبر بود، از شهریور ماه و زمانی که به دستور دولت و در راستای تسهیل در مجوزات کسب و کار و همچنین شرایط کرونا در کشور دریافت کد اقتصادی سرعت بیشتری گرفته است. همچنین طبق قانون جدید شناسه ملی شرکت به عنوان کد اقتصادی شرکت های در نظر گرفته خواهد شد و مراحله 45 گرفتن کد اقتصادی حذف شده است. همچنین برای اشخاص حقیقی نیز با داشتن یک کسب و کار دریافت کد مالیاتی با کد ملی امکان پذیر است.

زمان دریافت کد اقتصادی

مدت زمان گرفتن کد در حال حاضر از زمان پیش ثبت نام در سایت اداره مالیات تا رسیدن به گام 4 و تایید اطلاعات مودی حدودا بین 3 الی 5 روز می باشد.

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی به مدارک شناسایی اعضا و مدارک اصلی شرکت نیاز است؛

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی همه اعضاء شرکت (سهامدارن یا شرکا) تهیه کنید.
  • کسانی که در شرکت حق امضا دارند باید گواهی امضا گرفته و ارائه دهند.
  • دفترچه مخصوص اخذ کد اقتصادی را تکمیل کنید.
  • یک کپی از اجاره نامه ارائه دهید، لازم به ذکر است که اجاره نامه باید به اسم شرکت باشد.
  • از مدارک اصلی شرکت (اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت، صورتجلسه هیات مدیره شرکت، روزنامه رسمی تاسیس شرکت و روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت) خود یک کپی تهیه کنید، این کپی باید با اصل برابر شود.
  • معرفی یک شماره حساب جهت ثبت نام در وب سایت اداره مالیات که این حساب باید متعلق به شرکت یا یکی از صاحبان امضا و یا مشترک بین اعضا باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا