آشنایی با سامانه سجام

اخبار بازار ایران – کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه باید در این سامانه ثبت نام نمایند. به عبارت دیگر، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت و تایید اطلاعات در سجام خدماتی از قبیل خرید و فروش سهام و صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را دریافت کند.

فرآیند ثبت نام سجام چگونه است؟

ثبت نام در سامانه سجام طی دو مرحله اساسی انجام می‌شود:

۱- ثبت نام در سایت Sejam.ir

۲- احراز هویت

در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر این مراحل پرداخته می‌شود.

مرحله اول: ثبت نام در سایت Sejam.ir

در این مرحله، باید اطلاعات خود را در سایت سجام ثبت کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، فردی، شغلی، بانکی و شماره تماس است که پیشنهاد می‌کنیم جهت تسریع فرآیند ثبت نام و وارد کردن صحیح هر یک از اطلاعات، آن‌ها را از قبل آماده کنید.

1 1 1 1024x576 1

در مرحله وارد کردن اطلاعات، حتما باید تمامی مواردی که با علامت ستاره مشخص شده‌اند را پر کنید. در نظر داشته باشید که مسئولیت هرگونه نقص یا اشتباه در ورود اطلاعات شخصی در زمان ثبت نام و کلیه عواقب ناشی از آن بر عهده کاربر است. از همین رو، در زمان ثبت نام با نهایت دقت، اطلاعات درست را وارد نمایید. هر گونه تفاوت بین اطلاعات وارد شده و مدارک شناسایی، منجر به عدم ثبت نام نهایی خواهد شد.

فرآیند گام به گام ثبت نام نیز به شرح زیر است:

  • به وبسایت رسمی سجام وارد شوید.
  • به بخش ثبت نام در سامانه سجام مراجعه کنید.
  • شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. (توجه کنید که شماره تلفن همراه باید حتما تحت مالکیت شما و به نام خودتان باشد)
  • کد ملی و کد تاییدی که برایتان از طریق پیامک ارسال شده را وارد کنید و نوع شخصیت (حقیقی/حقوقی) را مشخص کنید.
  • هویت قانونی خود را انتخاب کنید. اگر نماینده قانونی شخص دیگری هستید گزینه «نماینده قانونی» و در غیر این صورت به روی گزینه «اصیل» کلیک کنید.
  • بعد از انجام تمام مراحل فوق، هزینه ثبت نام به شما نمایش داده شده که باید به صورت آنلاین و از طریق درگاه بانکی آن را پرداخت کنید.
  • فرم‌های ثبت نام را پر کنید و اطلاعات مورد نیاز را به دقت وارد نمایید.

بعد از اتمام مراحل فوق، سامانه سجام از اطلاعات شما استعلام خواهد گرفت. نتیجه استعلام نیز از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

در صورتی که استعلام موفقیت آمیز باشد، کد پیگیری سجام که به صورت یک کد ۱۰ رقمی است، برای شما پیامک می‌شود. اما در صورتی که استعلام موفقیت آمیز نباشد و مغایرتی وجود داشته باشد، مشکل موجود برای شما پیامک می‌شود.

مرحله دوم: احراز هویت سجام

پس از اتمام مرحله اول ثبت نام و دریافت کد ۱۰ رقمی، نوبت به احراز هویت می‌رسد. احراز هویت سجام نیز به دو نوع حضوری یا غیر حضوری امکان پذیر است که در ادامه به آن‌ّها پرداخته می‌شود.

احراز هویت غیر حضوری

احراز هویت غیر حضوری به سادگی و از طریق تلفن همراه یا رایانه، امکان پذیر است. برای احراز هویت غیر حضوری می‌توانید به سامانه احراز هویت غیر حضوری مفید مراجعه کرده و به صورت کاملا رایگان مراحل آن را طی کنید.

احراز هویت غیر حضوری طی چند مرحله بسیار ساده شامل وارد کردن اطلاعاتی از جمله کد ۱۰ رقمی سجام، ارسال تصویر امضا و ارسال یک ویدیو که باید در حالت سلفی ضبط شود، انجام می‌شود. جزئیات کامل این مراحل در سامانه احراز هویت غیر حضوری مفید شرح داده شده است.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت غیر حضوری سجام نیز به شرح زیر است:

  • احراز هویت غیرحضوری تنها برای افراد حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال امکان پذیر است.
  • متقاضیان حتما باید مراحل ثبت نام در سایت سجام را به‌طور کامل انجام داده باشند و کد رهگیری ۱۰ رقمی را دریافت کرده باشند.
  • متقاضیان حتماً لازم است که کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده باشند و یا اگر به تازگی ثبت نام دریافت کد ملی را انجام داده اند، نیاز است که رسید آن را به همراه داشته باشند. کارت ملی هوشمند یا رسید آن، هنگام ضبط ویدیو سلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احراز هویت حضوری

یکی دیگر از روش‌های احراز هویت، مراجعه به مراکز منتخبی است که در سایت سجام معرفی شده‌اند. جهت جستجوی نزدیک‌ترین مراکز منتخب، کافی است بعد از ورود به سایت سجام، بخش «احراز هویت» را انتخاب کنید و اطلاعات مکانی خود را وارد کنید. بر همین اساس، نزدیک‌‌ترین مراکز منتخب به شما نمایش داده‌ می‌شوند.

لازم به ذکر است که احراز هویت حضوری رایگان نیست و با پرداخت هزینه انجام می‌شود. به همراه داشتن مدارک هویتی و کد‌ رهگیری پیامک شده جهت احراز هویت نیز الزامی است.

برای اطلاع از آخرین جزئیات مربوط به فرآیندهای ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت حضوری یا غیر حضوری آن، می‌توانید به سایت Sejam.ir مراجعه کنید.

سجامی شدن چه مزایایی دارد؟

ساده تر شدن ثبت نام در کارگزاری ها و صندوق های سرمایه گذاری

قبل از راه‌اندازی سامانه سجام، متقاضیان ثبت نام در کارگزاری‌ها و صندوق های سرمایه گذاری باید در مراجعه به هر یک از نهادهای فوق، اطلاعات خود را در فرم های مربوطه وارد می‌کردند. این در حالی است که امروزه ثبت نام در بسیاری از این نهادها به صورت غیر حضوری و از طریق استعلام مشخصات و سایر اطلاعات هر متقاضی از سامانه سجام انجام می‌شود.

دریافت راحت‌تر سود تقسیمی شرکت‌ها

در گذشته فرآیند دریافت سود تقسیمی شرکت‌ها تنها از طریق مراجعه حضوری به بانک‌های منتخب هر شرکت انجام می‌شد. بنابراین سهامداران مجبور بودند جزئیات مربوط به چگونگی دریافت سود تقسیمی هر یک از سهام خود را از طریق سامانه کدال بررسی کنند. سپس برای دریافت سود هر یک از سهام خود که گاها مبلغ قابل توجهی هم نبود، در زمان‌بندی‌های مشخصی باید به بانک‌های اعلامی مراجعه  می‌کردند.

امروزه به لطف فراهم شدن زیرساخت‌ها، بسیاری از شرکت‌ها سود نقدی سهامدارانی که سجامی شده‌اند را در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار می‌دهند. شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز سود هر یک از سهامداران را به شماره حسابی که آن‌ها به سجام معرفی کرده‌اند، واریز می‌کند.

ویرایش راحت‌تر اطلاعات

از آنجا که کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری اطلاعات هر یک از مشتریان خود را از سجام دریافت می‌کنند، فرآیند ویرایش اطلاعات نیز بسیار راحت‌تر شده است. به عنوان مثال، چنانچه آدرس محل سکونت شخص تغییر کند، وی می‌تواند به سامانه سجام مراجعه کرده و اطلاعات خود را ویرایش کند. در این صورت، آخرین اطلاعات وی در اختیار این نهادهای مالی قرار می‌گیرد و شخص نیاز ندارد تغییر مشخصات را به صورت جداگانه به هر یک از این نهادها اعلام کند.

دسترسی به درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه به نشانی اینترنتی ddn.csdiran.com، یکی از سامانه‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی است که تنها افراد سجامی شده می‌توانند از آن استفاده کنند. از جمله قابلیت‌ها و امکانات این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان مشاهده تعداد دقیق دارایی سهامدار در هر یک از نمادهای بازار سرمایه و کارگزار ناظر هر سهم
  • امکان مشاهده گردش معاملات و سود نقدی هر سهم
  • امکان مشاهده تاریخ برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها و شرکت و رای گیری در مجامع به صورت الکترونیکی
  • دسترسی به اطلاعات ثبت شده در سامانه سجام

یکی دیگر از قابلیت‌های درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، امکان ثبت درخواست از طریق میز خدمت الکترونیک این سامانه است. بدین طریق، کاربران می‌توانند بسیاری از درخواست‌های خود را به صورت غیر حضوری مطرح کرده و نتیجه درخواست را نیز به صورت الکترونیکی از طریق همین سامانه دریافت کنند. خدمات ارائه شده در میز خدمت الکترونیک درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه عبارتند از:

  • اصلاح مشخصات
  • اعلام مغایرت در میزان موجودی سهام و درخواست بررسی آن
  • درخواست رفع ممنوع از فروش اشخاص حقیقی/حقوقی
  • انتقال دارایی متوفی به وراث
  • پیگیری پرونده توقیف اوراق بهادار
  • استعلام مدارک و مستندات جهت توثیق و فرآیندهای مرتبط
  • درخواست نمونه وکالتنامه جهت توثیق اوراق بهادار
  • پیگیری پرونده توثیق اوراق بهادار
  • استعلام مدارک و مستندات و فرآیند جهت تایید وکالتنامه فروش اوراق بهادار
  • درخواست نمونه وکالتنامه جهت فروش اوراق بهادار
  • شکایات، پیشنهادات و انتقادات

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا