تلویزیون چند اینچی بخریم؟ راهنمای خرید تلویزیون متناسب با متراژ منزل

خب ازنظر ظاهری هرچه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، زیباتر است. وقتی پای تلویزیون‌های بزرگ می‌نشینیم، احساس می‌کنیم که به سینما رفته‌ایم. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از ما گرایش به خرید تلویزیون‌های بزرگ‌تر داشته باشیم؛ اما اگر یک راهنمای خرید تلویزیون را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که ابعاد یک تلویزیون باید با خانه و فضایی که در آن قرار می‌گیرد، همخوانی داشته باشد. پس باید بدانید که چه سایز تلویزیونی برای خانه شما مناسب است. با ما همراه باشید تا این نکات را به‌صورت کامل بدانید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مناسب‌ترین تلویزیون را تهیه کنید. حتما شما هم در هنگام خرید تلویزیون برای انتخاب ابعاد تلویزیون دچار مشکل و ابهام شده‌اید. برای خرید تلویزیون با ابعاد مناسب، باید اندازه فضا و راحتی را در نظر بگیرید. با بزرگتر شدن ابعاد تلویزیون‌های مختلف، پیدا کردن سایز مناسب تلویزیون برای فضای خانه یا محل کار، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

فاصله تلویزیون تا چشم چقدر باشد؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به آن اشاره می‌کنند، فاصله چشم تا تلویزیون است. پس حتی اگر در یک خانه بسیار بزرگ هم باشید و مبل روبه‌روی صندلی را در فاصله کمی از آن بگذارید، قطعاً دچار مشکل می‌شوید. حال باید بدانید که چرا یک فاصله استاندارد توصیه می‌شود. در وهله اول اینکه اگر در فاصله‌ای بسیار کم از تلویزیون بنشینید، به چشمتان آسیب وارد خواهد شد. این موضوع شاید در لحظه بروز ندهد؛ اما در مرور زمان باعث ضعیف شدن دید شما خواهد شد. در وهله دوم وقتی‌که تلویزیون را در فاصله کم نگاه کنید، قطعاً کیفیت آن برایتان افت می‌کند.

فاصله تلویزیون تا چشم چقدر باشد

به جدول بالا نگاه کنید. فاصله چشم از تلویزیون بر اساس اندازه تلویزیون و همچنین کیفیت آن محاسبه می‌شود. برای مثال برای آنکه یک تلویزیون 65 اینچی را با کیفیت 4K بتوانید مشاهده کنید، باید در فاصله 1.2 متری از آن قرار داشته باشید. این حداقل فاصله‌ای است که توصیه می‌شود. همچنین توصیه پزشکان این است که حداقل فاصله از تلویزیون 3 متر باشد تا به چشم آسیب نرساند. حال اگر یک تلویزیون 75 اینچی را بخواهید با کیفیت مناسب 4K نگاه کنید، باید در فاصله 1.2 تا 1.8 متری از آن حضور داشته باشید. در فاصله 3 متری، برای تلویزیون‌های 1080 مناسب خواهد بود. پس با کمک این جدول، می‌توانید بر اساس ابعاد تلویزیون و کیفیت تصویر، فاصله خود را مشخص کنید.

انتخاب تلویزیون برای اتاق پذیرایی

خانه‌های ما ایرانیان ازنظر ظاهری و سبک کلی شباهت بسیاری به هم دارند. به همین خاطر اکثر ما تلویزیون را داخل فضای پذیرایی قرار می‌دهیم. اگر خانه شما دارای فضای پذیرایی بزرگی است، بهتر است به دنبال تلویزیون‌هایی با ابعاد بیشتر از 50 اینچ باشید. در صورتی هم که فضای پذیرایی شما کوچک است، بین 40 تا 50 اینچ برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. به‌صورت کلی توصیه می‌شود که از تلویزیون‌های 49 اینچ در فضاهایی متوسط استفاده کنید. به یاد داشته باشید که فاصله تلویزیون از چشم انسان باید حدود 3 متر باشد. همچنین زاویه دید باید در حالت 40 درجه قرار بگیرد. در غیر این صورت حین تماشای تلویزیون، دچار آسیب‌دیدگی چشم خواهید شد.

قیمت تلویزیون بر اساس اینچ به چه شکل محاسبه می‌شود؟

در حقیقت وقتی‌که قیمت روز انواع تلویزیون های هوشمند را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که افزایش ابعاد تلویزیون بر اساس اینچ، روی قیمت تأثیر مستقیم دارد. این تأثیر به‌صورت نمودار خطی نیست، بلکه یک منحنی با ضریب افزایش به‌صورت نمایی است. قیمت تلویزیون از ابعاد 65 اینچ به بالا، افزایش بسیاری پیدا می‌کند این بدان خاطر است که از تکنولوژی خاصی باید در ساخت این نوع تلویزیون استفاده شود. به‌این‌ترتیب قیمت تلویزیون‌های 85 اینچ از 75 اینچ بسیار بالاتر خواهد بود.

قیمت تلویزیون

چرا انتخاب صحیح اندازه تلویزیون اهمیت دارد؟

برای آنکه بتوانید یک تلویزیون بزرگ تهیه کنید، باید مبلغی گزاف بپردازید. این در حالی است که اگر این تلویزیون در فاصله مناسبی از صورت شما قرار نگیرد، از کیفیت آن نمی‌توانید نهایت بهره را ببرید. همان‌طور که در نمودار بالا نشان دادیم، تلویزیون باید در فاصله دقیق قرار بگیرد. این فاصله اگر کمتر یا بیشتر شود، کیفیتی که چشم شما پردازش می‌کند، آن کیفیت واقعی تلویزیون نخواهد بود. به‌این‌ترتیب نه برای فضاهای کوچک باید از تلویزیون بزرگ استفاده کرد، زیرا با این کار پول خود را هدر می‌دهید و عملاً نمی‌توانید از کیفیت واقعی آن لذت ببرید و هم برای فضای بزرگ نباید از تلویزیون کوچک استفاده کرد.

جمع‌بندی

پس درنهایت باید گفت که تلویزیون را باید بر اساس ابعاد خانه و البته چیدمان مبلمان و فاصله‌ای که از آن قرار می‌گیرید انتخاب کنید. تمامی این نکات را باید رعایت کنید تا بتوانید بهترین تلویزیون را داشته باشید. به‌این‌ترتیب دیگر هزینه گزاف بابت تلویزیونی که در فضای خانه شما مناسب نیست، پرداخت نمی‌کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا