نگرانی از عدم تخصیص ارز برنج‌های وارداتی

بازار ایران –  به گزارش بازار ایران به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، این تعداد از واردکنندگان برنج که برخی از اعضای هیات مدیره انجمن واردکنندگان برنج نیز آنان را همراهی می‌کردند، در نشست با معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران خواستار رسیدگی به مشکلات خود از طریق پارلمان بخش‌خصوصی پایتخت شدند.

تجار و واردکنندگان برنج در این جلسه با انتقاد از تصمیمات ناگهانی دولت که بدون مشورت با بخش‌خصوصی اتخاذ می‌شود، اعلام کردند که ثبت‌سفارش واردات برنج از سوی تجار ایرانی از مدت‌ها پیش صورت گرفته و در سامانه نیز مورد تایید قرار گرفته‌است اما پس از گذشت نزدیک به 90 روز که از ورود محموله‌های وارداتی به گمرکات جنوبی کشور می‌گذرد، دولت از تخصیص ارز برای این حجم از واردات برنج که به گفته آنان در حدود 150 هزار تن است، امتناع می‌کند.

به گفته واردکنندگان برنج، در حالی به تازگی ممنوعیت واردات برنج از سوی محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، ابلاغ شده‌است که تجار و فعالان اقتصادی از ابتدای امسال ثبت‌سفارش واردات برنج را انجام داده‌اند. آن‌طور که واردکنندگان معترض در این جلسه عنوان کردند، ممنوعیت اخیر به دنبال اعتراض تولیدکنندگان داخلی برنج نسبت به واردات این محصول و پیگیری برخی نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس اتفاق افتاده و رییس سازمان برنامه‌ و ‌بودجه نیز حکم به ممنوعیت واردات برنج داده‌است.

با این حال، عدم تخصیص ارز برای ترخیص 150 هزار تن برنج وارد شده به گمرکات کشور که به گفته واردکنندگان زیر گرمای جنوب کشور در حال نابودی است، این عده از تجار را به اتاق بازرگانی تهران کشاند تا پیش از مراجعه آنان به وزارت صنعت‌،‌ معدن ‌و‌ تجارت و سایر دستگاه‌های دولتی، از اتاق تهران تقاضای کمک و حل این مشکل را داشته باشند.

بنا بر گفته این تجار و واردکنندگان برنج، ارز مورد نیاز برای واردات برنج از پاکستان، یوآن چین و واردات از هند به روپیه است که به نظر نمی‌رسد در این دو ارز دولت با کمبود منابع مواجه باشد.

رشد 8 درصدی واردات پنج ماهه برنج نسبت به سال گذشته

در این نشست همچنین، دبیر انجمن واردکنندگان برنج طی آماری اعلام کرد که در حال حاضر 150 هزار تن برنج در گمرکات جنوبی کشور منتظر تخصیص ارز به میزان 175 میلیون دلار است.

به گفته مسیح کشاورز، 38 هزار تن برنج نیز در حال حمل به کشور است که برای این حجم نیز 45 میلیون دلار ارز باید تعلق گیرد. او در عین حال اعلام کرد که از 150 هزار تن برنج وارداتی در گمرکات جنوبی کشور، به 47 هزار تن آن ارز تعلق گرفته اما هنوز امکان ترخیص آن وجود ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج همچنین، میزان کل واردات برنج به کشور تا مرداد ماه امسال را 865 هزار تن اعلام کرد که به گفته وی، از این میزان 160 هزار تن متعلق به شرکت بازرگانی دولتی است و در حدود 700 هزار تن برنج توسط بخش‌خصوصی وارد شده‌است. او میزان رشد واردات برنج در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را در حدود 8 درصد عنوان کرد. به گفته کشاورز، سال گذشته در مجموع یک میلیون و 650 هزار تن برنج وارد کشور شد.

به دنبال طرح این مشکل از سوی واردکنندگان برنج، معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران از آمادگی این اتاق برای رسیدگی به رفع مشکلات مطرح شده خبر داد. هومن حاجی‌پور با اشاره به نقش اتاق تهران در رسیدگی به برخی مشکلات حاد که از سوی تشکل‌ها و فعالان اقتصادی مطالبه شده‌است، تصریح کرد که با توجه به مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار، تمامی دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند پیش از هرگونه تصمیم‌گیری و صدور بخشنامه و دستورالعمل، با اتاق بازرگانی و بخش‌خصوصی مشورت کرده و نظرات کارشناسی این بخش را لحاظ کنند.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد که با توجه به فسادپذیر بودن محموله‌های وارداتی و نیز هزینه‌های سنگین دموراژ و ماندگاری آن در گمرکات کشور، مشکل اخیر تجار و واردکنندگان برنج باید هرچه سریع‌تر رسیدگی و برطرف شود.

هم‌چنین در حاشیه این نشست، واردکنندگان برنج تاکید کردند که این واردات به عنوان کالای اساسی مورد نیاز کشور و با انجام مراحل قانونی صورت گرفته و منافاتی با حمایت از تولید داخلی برنج ندارد و عرضه آن در بازار به نحوی که به برنج‌کاران زیان وارد نشود، قابل مدیریت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا