براي جلوگيري از عواقب خطرناك MMS طرح كنترلي مناسب ارائه شود

حسن قائم نسب در گفت وگو با خبرنگار موبنا، با اشاره به گزارش‌هايي که از شاكيان خصوصي در مورد معضلات استفاده ناصحيح از تلفن همراه در دادسراها مطرح است، اظهار داشت:براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي استفاده از سرويس نوين MMS ، بايد تدابيري انديشيده شود که فرستنده MMS غير مجاز ، را به راحتي بتوان شناسايي كرد و با وي برخورد كرد تا مرتكب چنين اعمالي نشود.
وي با بيان اينکه كنترل SMS نيز به راحتي قابل انجام است و مي‌توان بدون ورود به محتواي پيامك‌ها با تعيين كليد واژه، آن‌را كنترل و به كاربر اخطارداد، ادامه داد:در كنترل SMS به دليل اين كه سرويس دهنده ذخيره و ارسال متن SMS متمركز است، مشكل چنداني وجود نخواهد داشت؛ اما بحث حريم خصوصي مطرح مي‌شود که مي‌توان با اقداماتي از جمله بررسي آماري وضعيت SMS و كنترل كليد واژه آن كه نيازي به ورود به محتوا نيست به كاربر اخطار داد.
اين حقوقدان تصريح کرد: به دليل استفاده از واژه‌هاي مشخصي در SMS هاي غير اخلاقي، تند و توهين به مقدسات و مشخص بودن حجم آنها، مي‌توان با كنترل اين مشخصات به فرستنده اخطار داد.
وي با بيان اينکه اين امكان قابل انجام است اما مسوولان مربوطه تاکنون اين كار را انجام نداده اند، يادآور شد: بايد تدبيري براي اين امر انديشيده شود چرا که كنترل پيامك بدون ورود به محتوا، شنود مكالمات و ورود به حريم خصوصي محسوب نمي‌شود.
اين کارشناس افزود: البته كنترل تمام SMSها لازم نيست و با صدور اطلاعيه‌اي مبني بر برخورد با SMSهاي غيرمجاز مي‌توان مردم را نسبت به اين مقوله آگاه كرد.
وي تصريح کرد که انتظار مي رود که در بحث SMS و MMS دستگاه‌هاي مربوطه انگيزه لازم را براي كنترل داشته باشند و خاطرنشان کرد:با توجه به اينكه در مقوله‌ فيلترينگ اينترنت، دادسراي تهران از سال 83 مستقيما وارد عمل شده و كنترل لازم صورت گرفته است، بايد در مورد SMS و MMS نيز دستگاه مربوط انگيزه‌ لازم را براي كنترل داشته و اگر لازم باشد دستگاه قضايي به آن كمك كند.
162/16/128

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا