اختلالات شبکه تلفن همراه ادامه دارد؛

به گزارش ايلنا، کيفيت شبکه تلفن همراه ايران آنچنان نامناسب است که حتي حمدون توره، دبيرکل اتحاديه جهاني مخابرات نيز در مراسم چهارمين سمپوزيم مخابرات ايران از وضعيت نامناسب شبکه تلفن همراه درايران اظهار نارضايتي و گله مي‌‏کند.
شبكه تلفن همراه دولتي ايران در مرداد 1373 با 176 آنتن فرستنده و گيرنده در 24 ايستگاه راديويي BTS و با ظرفيت 9 هزار و 200 شماره آغاز به كار كرد و اكنون با گذشت 14 سال، تعداد مشتركان شرکت ارتباطات سيار دولتي به 30 ميليون نفر مي‌‏رسد و تعداد سايت‌‏هاي BTS هم به 15 هزار عدد رسيده است. به عبارت بهتر به ويژه در سال‌‏هاي اخير شبكه تلفن همراه از نظر كمي رشد مناسبي داشته ولي متاسفانه كيفيت آن همگام با كميت توسعه پيدا نكرده است.
اين در حالي است که بهينه‌سازي شبكه تلفن همراه يك كار مستمر بوده كه همزمان با توسعه كمي، پيگيري و اجرا مي‌شود و اين امر متاسفانه در ايران دچار يک ضعف کامل است.
بر اساس اين گزارش، برخي از كارشناسان، افت بي‌سابقه كيفيت شبكه تلفن همراه و افزايش شديد ضريب انسداد به همراه اختلالات گسترده در پوشش آنتن و مكالمات را ناشي از اقدامات عمدي پيمانكاران و مديران در حال تغيير اين شبكه دانسته‌اند، اما اخبار ديگري، شتابزده عمل کردن و غيركارشناسي بودن تحولات و واگذاري سيم‌‏کارت‌‏ها به صورت بي‌‏حد و نصاب را عامل افت كيفيت مي‌دانند.
روند بي‌‏کيفيتي شبکه تلفن همراه در حالي ادامه دارد که مسؤولين شرکت ارتباطات سيار (همراه اول) تنها دليل اين امر را ذکر يک سري بهانه‌‏هاي تکراري همچون توسعه شبكه، برگردان‌ها و غيره عنوان مي‌‏کنند و رسانه ها هم مجبورند تنها به اين موضوع اکتفا کنند که واگذاري بيش از حد اختلال هم بوجود مي‌‏آورد؛ ولي کسي جوابگوي اين امر نيست که اين واگذاري تا کي مي‌‏خواهد ادامه داشته باشد؟ و بالاخره چه زماني ابتدا به نارسايي‌‏هاي موجود توجه مي‌‏شود و بعد به واگذاري‌‏هاي جديد و يا احتمالاً درآمدزايي و سود بيشتر؟
يکي ازنکات قابل توجه در رفتار مسؤولين مخابرات و همراه اول ذکر آمارهاي مربوط به افزايش ميزان واگذاري سيم‌‏كارت‌‏ها است و به مسأله کيفيت بسيار کمتر از کميت توجه مي‌‏شود؛ همچنين که با واگذاري سيم‌‏كارت‌‏هاي متعدد اعتباري و دائمي بدون توسعه شبكه و بدون افزايش تعداد آنتن‌‏هاي BTS، كيفيت خدمات روز به روز بدتر مي‌‏شود.
در اين حال افزايش 300 درصدي ضريب انسداد در هفته‌هاي اخير به همراه اختلالات گسترده تلفن همراه، موجب نارضايتي شديد مشتركان اين شبكه شده است.
گفتني است دركشورهاي پيشرفته ملاك توسعه شبكه تلفن همراه، افزايش كيفيت سرويس‌‏هاي ارزش افزوده است، اما در ايران ملاك، افزايش كميت و بالا رفتن تعداد سيم‌‏كارت‌‏هاي واگذار شده است.
شايان ذکر است حتي ظرفيت شبكه تلفن همراه در افغانستان، متناسب با تعداد سيم‌‏كارت‌‏هاي واگذار شده است و در نتيجه خدمات ارائه شده كيفيت مطلوبي دارد، ولي درايران اين موضوع بدون توجه مانده است.
در هر حال از آنجايي که اتحاديه بين‌‏المللي مخابرات، گسترش تلفن همراه و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را عاملي براي رهايي کشورهاي در حال توسعه از شرايط فقر دانسته است و همچنين از آنجايي که بازار تلفن همراه در کشور ما همچنان تشنه کيفيت است تا کميت، آيا بهتر نيست از حداکثر توان اپراتور اول براي افزايش بهبود آنتندهي‌‏ها استفاده شود؟

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا