سوء استفاده از اختلالات اینترنتی برای کسب درآمد

اینترنت کشور دچار اختلالات وسیع نامنظم است و به نظر می‌رسد برخی قصد سوءاستفاده از فضای کشور راداشته باشند.
پیام کرباسی، عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به قطعی‌های مکرر چندین ساعته سرویس تلفن‌اینترنتی، یاهومیل و یاهو مسنجر در کشور از روز دوشنبه 25 خردادماه جاری اظهار داشت: طبق گفته مسؤولان کشور، ارتباطات مانند خون در رگ‌های انسان است و زمانی که این ارتباطات قطع می‌شود، چه از طریق تلفن و چه از طریق اینترنت، به بدنه کشور لطمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: در برخی مواقع از لحاظ امنیتی مسؤولان صلاح می‌بینند که با وجود وارد آمدن خسارتی به کشور این ارتباطات قطع شود، بالطبع مردم نیز از این دستور پیروی کرده و تابع نظرات و مصلحت مسؤولان هستند اما نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که ما شاهد قطعی کامل اینترنت و سرویس‌های اینترنتی نیستیم بلکه ما شاهد اختلالات نامنظم در بخش‌هایی از پهنای باند کشور هستیم.
کرباسی اظهار داشت: باید گفت که اینترنت کشور دچار اختلالات وسیع و نامنظم است و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی شفاف مخابرات و شرکت زیرساخت، تمامی انرژی واحد فنی و پشتیبانی شرکت‌های خصوصی دراین 3 روز صرف پاسخگویی به مردم شده، چرا که آنها نیز شدیداً به این امر معترض هستند.
وی در ادامه سخنان خود قطعی اینترنت را تنها به دلیل مسائل امنیتی ندانست و گفت: تاکنون همگی فکر می‌کردیم که قطعی‌های موقتی اخیر در رابطه با سرویس پیامک، تلفن‌همراه، اینترنت و… می‌تواند صرفاً جنبه امنیتی داشته و برای مصالح کشور صورت پذیرفته باشد، اما آنچه طی 3 روز گذشته، پس از دو مورد قطعی سرویس تلفن اینترنتی انجام شده، گویی رنگ و بویی دیگر دارد و ظاهراً شرکت زیرساخت بدون در اختیار داشتن ابلاغ قانونی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اقدام به ایجاد “انحصاری وسیع” کرده است.
نایب رئیس کیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: قطعی تلفن اینترنتی کشور طی دو نوبت از روز دوشنبه یکی به مدت 10 ساعت و دیگری به مدت 7 ساعت در تمام کشور انجام شد و بار سوم که درحال حاضر در آن به سر می‌بریم ازساعت 18:30 عصر روز گذشته تاکنون انجام شده است، ولی این امر تنها برای تمامی 114 شرکت مجاز شناخته شده از سوی رگولاتوری انجام شده و فعالان غیر مجازتلفن اینترنتی و 3 شرکتی که به تازگی به عنوان پیمانکاران شرکت ارتباطات زیر ساخت پذیرفته ‌شده‌اند (هنوز دو شرکت از این سه شرکت حتی سرویس‌های خود را وصل نکرده‌اند) می‌توانند سرویس تلفن اینترنتی را به مردم ارائه کنند. بنابراین در اینجا این سؤال پیش می‌آید که اگر از نظر امنیتی مشکلی هست، چرا قطعی سرویس تلفن اینترنتی باید برای برای 114 شرکت باشد و این سه شرکت می‌توانند خدمات خود را ارائه کنند؟
وی دلیل این سخنان خود را اظهارات واحد پشتیبانی مخابرات در هنگام تماس کاربران اینترنت اعلام کرد و گفت: در هنگام تماس کاربران با پشتیبانی LCT مخابرات، علت قطعی‌های اخیر را غیر مجاز بودن فعالیت شرکت‌های خصوصی عنوان کرده و اظهار کرده‌اند که از این پس تنها سه شرکت پیمانکار زیرساخت می‌توانند مبادرت به ارائه خدمات تلفن اینترنتی کنند، در حالی که درنیمه دوم سال 1382، برای 114 شرکت که مدارک خود را درزمان مقررتحویل شرکت مخابرات ایران داده بودند، پروانه‌هایی برای فعالیت‌های مجازو قانونی صادر شده بود.
کرباسی ادامه اداد: البته عملیات صدور الباقی پروانه‌ها با تاسیس سازمان رگولاتوری که طبق قانون متولی صدور پروانه‌های اپراتورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است، تاکنون مسکوت مانده است. اما طبق استعلامات متعدد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات VOIP در طی ماه‌های اخیر، این سازمان پروانه‌های پیشین را تا اطلاع ثانوی به رسمیت می‌شناسد، بنابراین با وجودی که از رگولاتوری هیچ ابلاغیه‌ای به این شرکت‌ها ارسال نشده و هم طی اظهارات مسؤولین این سازمان، شرکت‌های خصوصی مجاز به ارائه خدمات تلفن اینترنتی هستند و باید هرچه سریع‌تر شرکت زیرساخت قطعی سرویس‌های تلفن اینترنتی را رفع کند.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با باز بودن سرویس این سه شرکت برخی قصد دارند از فرصت به دست آمده نهایت سوء استفاده را در جریان منافع اقتصادی خود داشته باشند و تماس با خارج از کشور را به صورت انتخابی برای برخی باز گذاشته‌اند، همچنین که سرویس یاهومسنجر و یاهو میل نیز برای برخی کاربران باز و برای برخی دیگر مسدود است و گفته می‌شود که این به دلیل محدودیت سیستم فیلترینگ شرکت زیرساخت است و نمی‌تواند تمام پهنای باند کشور را فیلتر کند و به عبارتی کاربران را محدود کرده است ولی باز هم دلیل درست آن مشخص نیست و حتی ممکن است این محدودیت مربوط به آدرس‌های اینترنتی خاص از شرکت‌های اینترنتی مختلف باشد.
وی خاطر نشان کرد: این شیطنت شرکت زیرساخت می‌تواند خسارات فراوانی را به دنبال داشته باشد، چراکه اینترنت به عنوان ماده اصلی ارائه خدمات به کاربران دردسترس شرکت‌ها نیست و همین امر باعث کاهش فروش آن‌ها و سوق‌دهی به سمت ورشکستگی است، همچنین که شرکت‌ها باید آخر هر ماه به مخابرات مبلغی را جهت عرضه اینترنت و پهنای باند بپردازند درحالی که این اختلالات سود بسیار بسیار کمی را برای آنها به دنبال داشته است.
کرباسی خاطر نشان کرد: ادامه اختلالات اینترن
ت هم باعث ضرر به یک سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی شرکت‌ها و هم بیکاری بیش از ده‌ها هزار نفر متخصص و هم باعث اتلاف وقت کاربران و تنش در بین آنها به دلیل عدم انجام کارهای خود می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا