قابلیت پیگیری تخلفات عرضه نان در سامانه‌های هوشمند فروش

اخبار بازار ایران – در میز اقتصاد امروز جزئیات آغاز نظارت برخط نانوایی‌ها با حضور آقایان محمدرسول نظافتی؛ مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان مسعود امراللهی؛ مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی محمود بنانژاد؛ دبیرکل اتاق اصناف ایران در استودیوی مشهد محسن کوشش تبار؛ معاون امور اقتصادی وزیر کشور بررسی شد.

فرزاد آذری بقا؛ مجری: در خبر‌ها به نقل از مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان داشتیم که سامانه نظارت برخط بر نانوایی‌ها راه اندازی شده و بر این اساس، از این پس نظارت بر نانوایی‌ها بر اساس اطلاعات کارت خوان‌های هوشمند آرد و نان صورت می‌گیرد. به گفته آقای نظافتی، همچنین از ماه آینده و با صدور صورت حساب الکترونیکی برای خرید نان، شکایات مردمی هم از طریق همین سامانه و باز به شکل برخط در اختیار بازرسان قرار می‌گیرد. در این نمودار چرخه نظارت برخط بر نانوایی‌ها را ملاحظه می‌کنید. اطلاعات کارت خوان‌های هوشمند نانوایی‌ها می‌رود به مرکز داده وزارت امور اقتصادی و دارایی، آن جا تحلیل و پردازش می‌شود، هم ارسال می‌شود برای دستگاه‌های نظارت و هم این که دوباره در کارت خوان‌های هوشمند نانوایی‌ها این اطلاعات پردازش شده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های نظارتی و بازرسان با اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، متوجه می‌شوند که یک نانوایی تخلفی مشخص را دارد مراجعه می‌کنند به آن نانوایی و با توجه به این که اطلاعات آن تخلف در کارتخوان هم قرار گرفته، با اسکن کارتخوان تخلفات را می‌بینند و به شکل کاملاً برخط این تخلفات را تصدیق می‌کنند و حتی ارسال به نهادی که قرار است حکم صادر کند برای آن نانوایی، یعنی تعزیرات هم باز این جا به شکل برخط انجام می‌گیرد. به هر صورت در این چارچوب که ملاحظه کردید اطلاعات به صورت برخط می‌رود برای تعزیرات، حتی آن جا هم احکامی که صادر می‌شود باز در یک سامانه و به صورت برخط صادر می‌شود. (پخش گزارش)
به این ترتیب نظارت بر نانوایی‌ها از این به بعد به این شکل و برخط انجام می‌گیرد.


سؤال: آقای نظافتی از امروز چه تغییری در روند نظارت بر نانوایی‌ها صورت می‌گیرد؟
محمدرسول نظافتی؛ مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان: یک دغدغه‌ای از گذشته مطرح بود در موضوع بازرسی از واحد خبازی؛ نهاد‌های بازرسی ما این دغدغه را داشتند که در لحظه بازرسی دسترسی داشته باشند به عملکرد داده‌ای واحد خبازی، به همین خاطر زیرساختی مهیا شد تا بازرسان در زمان مراجعه به واحد خبازی با اسکن بارکد دو بعدی موجود در دستگاه کارتخوان هوشمند، فرایند بازرسی شان را آغاز کنند و داده‌های عملکردی واحد خبازی که در تراکنش هایشان این داده‌ها تحویل می‌شود در طرح هوشمندسازی و این داده‌ها در اختیار نهاد‌های بازرسی قرار می‌گیرد در اختیار آن بازرسی که مراجعه می‌کند قرار می‌گیرد و علاوه بر این داده‌هایی که در آینده این زنجیره داده‌ای طرح هوشمندسازی را تکمیل می‌کند در اختیار نهاد بازرسی قرار می‌گیرد و آن برگه بازرسی که سابقاً به صورت کاغذی تکمیل می‌شد، به صورت الکترونیکی در همان سامانه تکمیل و در اختیار نهاد‌های بالادستی قرار می‌گیرد.


سؤال: آقای امراللهی به این ترتیب چه تغییر اساسی در شکل بازرسی قرار می‌گیرد؟
مسعود امراللهی؛ مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی: ابتدا موضوعی در مورد بحث نظارت‌ها عرض کنم. در سال گذشته؛ مرداد ماه، وزارت کشور یک ابلاغیه صادر فرمودند که در این جا بیان کردند مسئولیت نظارت بر آرد و نان به عهده وزارت کشور است و آمدند یک کارگروه رصد و پایش در استان‌ها ایجاد کردند که اعضای مختلفی دارد. یکی از اعضای این رصد و پایش و نظارت؛ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق‌های اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی که دارند کار رصد و پایش را انجام می‌دهند. ما هم به عننوان یکی از آن اعضایی که در بحث هم افزایی در نظارت بر نانوایی‌ها عضو هستیم، الحمدلله بازرسان ما در سراسر کشور توانسته اند این موضوع را، چون موضوع مهم و با اهمیت است در دستور کار خود قرار دهند و گزارش‌های متعددی هم تا الآن تقدیم مراجع ذیربط و مراجع بالادستی اعلام کردند.


سؤال: حالا از این پس دیگر تغییر اساسی که شکل می‌گیرد، چه تغییری است؟
امراللهی: در این خصوص با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی، سامانه نانی نو شکل گرفت که ما آمدیم گفتیم در کنار این سامانه نانی نو و هوشمند سازی که کار بسیار خوبی بود و خیلی اقدامات بسیار خوب و مثبتی در این حوزه داشت. گفتیم بحث نظارت را هم شما هوشمند کنید و هوشمندسازی شود.


سؤال: این دسترسی به شما داده شد؟
امراللهی: بله، طی جلسات مختلفی که ما با شرکت نانی نو داشتیم و با مسئولان وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های نظارتی، ما هم به عنوان این عضو آمادگی خود را اعلام کردیم و یک سری دسترسی مبنی بر نظارت برخط به ما دادند که همان طور که در گزارشتان هم مشاهده فرمودند ملت عزیزمان بازرسان ما ورود کردند و سامانه هوشمند بازرسی را هم در کنار سامانه هوشمند آرد و نان ایجاد کردند.


سؤال: چه تغییری شکل گرفت؟
امراللهی: تغییر در این جا، این نکته است که شما در خصوص بحث نظارت، قبلاً ما بر اساس شکایتی که مردم عزیز داشتند…

سؤال: یا به شکل تصادفی بعضی وقت‌ها بود.
امراللهی: یا بازرسی نوبتی بود، الآن با ورود بازرس، می‌تواند کارنامه عملیاتی آن واحد خبازی را مورد رصد و پایش نشان دهد.

سؤال: بعد بیاید مراجعه کند به واحد…
 امراللهی: حالا اگر تخلفاتی داشته باشد، تخلفاتش را آن جا طی آن برگه الکترونیکی که در نرم افزار جای گذاری شده، آن جا بیاید عناوین تخلف را عنوان کند یا اگر هم نانوا در عملکردشان، عملکرد مثبت داشت، آن جا هم به عنوان یک نانوای غیرمتخلف یا یک نانوایی که تخلفی نداشته آن جا می‌تواند هم در بحث سهمیه آرد و مسائل دیگر این را ما به سامانه معرفی کنیم که در آینده حالا اگر در بحث افزایش سهمیه یا مسأله دیگری بود بتواند سامانه این مدیریت هوشمند را آن جا نشان دهد.

سؤال: آقای نظافتی، آقای امراللهی فرمودند که دستگاه‌های دیگری هم هستند از وزارت صمت و غیره، این‌ها هم دسترسی گرفتند از شما غیر از وزارت جهاد کشاورزی؟
 نظافتی: خیر.

سؤال: فقط الآن وزارت جهاد کشاورزی دسترسی دارد؟
نظافتی: بله، زیرساخت هوشمندسازی در موضوع بازرسی به دلیل این که بازرسی‌های متعددی از واحد‌های صنفی نانوایی اتفاق می‌افتد ما زیرساخت را به گونه‌ای توسعه دادیم تا همه دستگاه‌های نظارتی بتوانند از این زیرساخت استفاده کنند.

سؤال: خودشان استفاده نکردند یا این که…؟
نظافتی: بله درخواستی به سمت ما نیامده بود که ما این موضوع را…

سؤال: فقط الان وزارت جهاد کشاورزی…
نظافتی: بله، یک نکته‌ای را می‌خواهم در ادامه عرض کنم، مدلی که در حال حاضر توسعه پیدا کرده، به این شکل است که وقتی بازرس به خبازی مراجعه می‌کند، عملکرد لحظه‌ای یا سابقه عملکردی آن واحد خبازی را مشاهده می‌کند.


سؤال: اصلاً قبل از این که مراجعه کند، مشخص شده که پرریسک است و تخلف زیادی دارد.
نظافتی: بله، سامانه‌ای را در حال توسعه هستیم که ظرف چند هفته آینده ان شاء الله خبر آن را هم خدمت مردم ایران اطلاع رسانی می‌کنیم که نانوایی‌ها را بر اساس منابع داده‌ای که داریم یعنی چه در داده‌های طرح هوشمندسازی، چه نظر مردم، چه سوابق بازرسی که دارند، بر اساس ریسک دسته بندی می‌شوند و تعداد مراجعات بازرسان به این نانوایی‌ها در این موتور تعیین می‌شود، یعنی برای مثال یک فردی که عملکرد متعارفی داشته چه در عملکرد طرح هوشمندسازی چه در نظر مردم چه در سوابق بازرسی، تعداد مراجعات بازرسان به این واحد صنفی کاهش پیدا می‌کند و در دسته افراد کم ریسک قرار می‌گیرد. ولی زمانی که یک فردی رفتار نامتعارف دارد چه در ثبت تراکنش چه از لحاظ نظرات مردمی و موارد متعدد دیگر پرریسک می‌شود و قاعدتاً تعدد مراجعات و اصلاح رفتار این فرد ادامه دارد.
(ارتباط تلفنی با آقای محمود بنانژاد؛ دبیرکل اتاق اصناف ایران در استودیوی مشهد)


سؤال: ما در تهران یک کار تحقیقاتی انجام دادیم؛ در خبرگزاری صدا و سیما به صد نانوایی مراجعه کردیم این صد نانوایی در نقاط مختلف شهر تهران بودند و آن چیزی که مشاهده کردیم؛ بیش از ۸۰ درصد این نانوایی‌ها نرخ مصوب نان را رعایت نمی‌کنند. الآن با این شکل جدید نظارت، به هر صورت فکر می‌کنید چه تغییری در این خصوص حاصل شود؟
محمود بنانژاد؛ دبیرکل اتاق اصناف ایران: اولاً این اتفاقی که در بحث سامانه نانی نو افتاد، به نظرم همان طور که میهمانان دیگر هم فرمودند، اتفاق بسیار خوبی بود. البته اصل موضوع آن؛ دادن یارانه به آرد و نان که یک مشکلاتی را دارد در بازار ایجاد می‌کند و در تولید نان ایجاد می‌کند که ما یک تحقیق بسیار مبسوط و خوبی را در شهر تهران انجام دادیم توسط اتاق اصناف ایران، داکیومنت و مستنداتش هم موجود است که خدمت دوستان ارائه کنیم. عارضه‌ها و آسیب‌های این یارانه را در حوزه تولید نان مشخص کرده است. نگاه می‌کنیم یک یارانه‌ای دولت می‌دهد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تقریباً یارانه داده شده که این عدد، عدد بزرگی است، ولی متأسفانه این شاید هدف نهایی و هدف غایی که باید می‌داشت را به آن نرسیدیم.

سامانه نانی نو، بخشی از مشکلات توزیع آرد و تولید نان را حل کرد به نظرم، در حوزه نظارت هم کاری که دارد انجام می‌شود، کار بسیار خوبی است. در هر حوزه نظارتی ما اگر مکانیزه کنیم بحث را از فرایند شکایت محور خارج کنیم و دائم بتوانیم این نظارت را نانوا یا هر تولید کننده یا هر واحد صنفی مان بداند که در هر آن قابل نظارت و رسیدگی است، قاعدتاً از تخلفات خیلی کاهش پیدا می‌کند و کمتر خواهد شد. ولی در حوزه نان با توجه به این اختلاف قیمت یارانه‌ای آرد و قیمت آزاد آرد که وجود دارد، همیشه همه در تهدید این اتفاقات و این تخلفات متأسفانه وجود دارند.


سؤال: یعنی شما می‌فرمایید الآن این تخلفاتی که صورت می‌گیرد به خاطر این اختلاف قیمتی است؟
بنانژاد: قاعدتاً وقتی یک آرد کیسه‌ای مثلاً ۵۰ تومان و ۶۰ تومان با کیسه‌ای ۷۰۰ هزار تومان؛ قطعاً این اختلاف یک جا‌هایی می‌تواند اتفاقاتی را رقم بزند.

سؤال: الآن نکته‌ای که هست، به هر صورت آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد و این سیاست ادامه دارد و آن چیزی که ما در میدان می‌بینیم، این تخلفات گسترده است که از نرخ مصوب در نانوایی‌ها صورت می‌گیرد، یعنی نان با نرخ مصوب، کمیاب است.
بنانژاد: الآن تأثیر قیمت آرد را شما در قیمت تمام شده نان باید لحاظ کنید، شاید چهار تا پنج سال پیش تأثیر قیمت آردی که در نان داشت چیزی حدود ۴۰ درصد بود، الآن به کمتر از ۱۳ تا ۱۴ درصد رسیده، در بعضی نان ها؛ به زیر ۱۰ درصد. این که ما بگوییم حتماً آرد یارانه‌ای که می‌دهیم قیمت نهایی را هم باید تعیین کند و بر اساس آن چارچوب بگذاریم، یک مقداری اجحاف شاید در حق نانوایی باشد، به لحاظ هزینه‌های دیگرشان.


سؤال: ۳۰ درصد هم کمک هزینه هست، به هر صورت الآن نرخ مصوبی هم وجود دارد.
 بنانژاد: عرض کردم این‌ها کمک می‌کند به بحث قطعاً…

سؤال: پس چرا تخلفات این قدر گسترده است؟
 بنانژاد: این تحقیقی که کامل انجام شده کامل تقریباً در ابعاد مختلفی مسأله را مشخص می‌کند.


سؤال: شما مهمترینش را خیلی کوتاه به ما می‌گویید؟ علت اصلی آن را.
بنانژاد: علت اصلی این است که همین قیمت دستوری به لحاظ این که یک سری هزینه‌های جانبی نانوایی‌ها بالا رفته، بحث صف‌ها طولانی هم گاهاً اتفاق می‌افتد، مصرف مردم هم یک مقداری بالاتر رفته، یک جا‌هایی باعث شده است که بعضی نانوایی‌ها آن هزینه‌های جاری شان را تأمین کنند. بالا رفتن اجاره، دستمزد کارگر و مسائل دیگر. ما پیشنهاداتی هم در این طرح داریم که آقای امراللهی که این جا هستند در بحث وزارت جهاد حتماً با همکاری دوستان این پیشنهادات را هم بتوانیم اجرایی کنیم و از این مشکل و معضل عبور کنیم.


سؤال: یکی از نهاد‌های نظارتی هم اتاق اصناف است؛ این دسترسی نانی نو و این اطلاعات برخط وزارت اقتصاد را شما درخواستی نداشتید برای این که دریافت کنید برای انجام نظارت برخط؟
بنانژاد: خیر، هنوز در این بحث حوزه بازرسی مان هستیم، در اصل اطلاع رسانی‌ای هم در این حوزه انجام نشده. حالا اگر آن را به عنوان یک عضو آن کارگروه اگر لازم باشد حتماً در گشت‌های مشترکی که با دوستان جهاد داریم، یا گشت‌هایی که بازرسی خودمان دارد، اگر این دسترسی را ایجاد کنند که قابل استفاده است و می‌توانیم از آن در نظارت‌ها استفاده کنیم.


(ارتباط تلفنی با آقای محسن کوشش تبار؛ معاون امور اقتصادی وزیر کشور)
سؤال: در قیمت نان که قرار نیست تغییری حاصل شود؟
محسن کوشش تبار؛ معاون امور اقتصادی وزیر کشور: خیلی خلاصه عرض کنم؛ در خصوص نان در این چند وقت اخیر دولت همه همّ و غمش این بوده که بتواند یک تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند که هم نانوایان عزیزمان با شرایط بهتری بتوانند کار را انجام دهند، هم مصرف کننده بتواند شرایط بهتری را در خرید نان داشته باشد. کار کارشناسی که در ستاد تنظیم بازار انجام شد و همه دست اندرکاران؛ در بعضی استان‌ها جمع بندی کارگروه‌های آرد و نان بر این بود که می‌بایست ما یک متناسب سازی و تعادلی بین استان‌ها در خصوص نان و قیمت نان ایجاد شود که بعضی استان‌ها این تناسب سازی در آن شکل گرفت و با احتساب این موضوع، سعی شد آن تعادل بین استان‌ها فراهم شود.

از مدت حدود یک سال و نیم قبل هم همه ما شاهد هستیم که دولت تلاش کرده با درک شرایط فعلی کمک کند به نانوایان و الآن چیزی حدود یک سال و نیم است که همه استان ها، نانوایان زحمت کش ما به فراخور نوع آرد یارانه‌ای که دریافت می‌کنند، اشاره شد کمک هزینه جبرانی را دارند هر شب ساعت ۱۲ شب به بعد روی هر قرص نان؛ ۳۰ یا ۴۰ درصد به فراخور نوع آردی که می‌گیرند کسب می‌کنند، یعنی هر شب دارد به ازای تعداد قرص نان ۳۰ یا ۴۰ درصد واریز می‌شود برای نانوا، یعنی ما مثلاً اگر یک نانی را مصرف کننده دو تومان می‌خرد، ۶۰۰ تومان یا ۸۰۰ تومان برای نانوا هر شب در هر قرص نان واریز می‌شود.

این کمک جدی است که دولت در این طرحی که همکاران ما در وزارت اقتصاد زحمت کشیدند پرداخت می‌کند هر شب، تلاش شده که بخشی از این هزینه‌هایی که نانوای عزیز دارد، جبران شود. به ازای همین هم باید ثبات قیمتی در فضای نان و سیاست گذاری هایش فراهم است و این فضا قرار است به تغییر قیمت نان هم نگذاشته و هیچ برنامه‌ای هم ندارد. نکته‌ای که هست این است که در کل کشور یک چارچوبی تعریف شده و از آن صیانت می‌شود که نه مصرف کننده و نه تولید کننده نان متضرر نشود. بخشی که مطالبه عمومی مردم است این است که بالأخره نظارت باید تقویت شود. این نظارت هم متولیان خود را دارد. ما به این باور هستیم که نانوایان ما جزو پاکدست‌ترین و جزو صنوفی هستند که همیشه مورد اعتماد و اطمینان مردم بودند، خیلی از این نانوایان ما هنوز بدون وضو شاید دست به چانه خمیر هم نمی‌زنند و همیشه مورد وثوق مردم بودند. حالا اگر بعضی‌ها پیدا شدند و خواستند این هویت و این اعتبار را خدشه دار کنند، قطعاً باید نظارت بر عملکرد این‌ها باشد. گروهی هم که اینجا اولویت دارند بر اساس قانون؛ اتحادیه‌ها هستند که بازرسان اتحادیه‌ها اولین کسانی هستند که باید نظارت کنند.


سؤال: اتحادیه‌ها هنوز دسترسی هم نگرفتند.
کوشش تبار: به هر حال باید این‌ها انجام شود، این‌ها همکاران ما در حوزه حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی باید این فضا را فراهم کنند.

سؤال: جمع بندی اگر کنیم شما می‌فرمایید قیمت نان تثبیت شده، ثابت شده، مشخص است و باید با نظارت جلوی تخلفات گرفته شود.
 کوشش تبار: بله، در آن جایی که باید کمک می‌شده در بعضی استان‌ها که تناسب سازی انجام شود، انجام شده و این اتفاق در استان‌ها به پیشنهاد کارگروه‌ها اتفاق افتاده، الآن ما باید نظارت را تقویت کنیم، در این مسیر هم بسیج اصناف، خود اتحادیه‌ها و بلکه دستگاه‌های متولی باید آن هم افزایی را کنند که مردم ببینند که بالأخره یک نظارت مستمر و مؤثری در کشور روی قیمت نان انجام می‌شود.

سؤال: الآن مهمترین مشکلی که در نانوایی‌ها هست؛ گرانفروشی و کم فروشی است، این برخط شدن نظارت چه کمکی به جلوگیری از این تخلفات می‌کند؟
نظافتی: به منظور مشارکت مردم، یک سری پدیده‌ها کیفی است؛ در لحظه تراکنش خرید نان ما نمی‌توانیم آن‌ها را احصاء کنیم و افراد بعد از آن که عملیات خرید نان شان را انجام دادند با به اشتراک گذاری تجربه شان از آن خرید؛ از نقاط قوت و نقاط ضعف که در نقاط ضعف این پدیده‌ای که می‌فرمایید؛ کم فروشی، گران فروشی، در اختیار قرار ندادن دستگاه کارتخوان و پدیده‌هایی از این جنس در آن قسمت وجود دارد.


سؤال: کجاست این؟
نظافتی: به منظور مشارکت مردم در نظارت بر واحد‌های خبازی، زیرساختی را توسعه دادیم تا مردم بتوانند صورت حساب الکترونیک شان، رسید الکترونیکی خرید نانشان را در این زیرساخت مشاهده کنند و ما به ازای خرید نانشان بتوانند نظر دهند. این نظرات مردم تجمیع و تحلیل می‌شود و در موضوع تخصیص آرد یا در موضوعاتی مثل کمک هزینه یا سایر منافعی که در آینده برای مردم متصور هستیم.


سؤال: باید به نانوا تأثیر بگذارد؟
نظافتی: بله، حتی در موضوع بازرسی هم نظر مردم یکی از مؤلفه‌های اصلی تعدد ارجاع بازرس به واحد خبازی است.

سؤال: این صورت حساب الکترونیکی فرمودید از کی صادر خواهد شد؟
نظافتی: تا به امروز ما در طرح هوشمند سازی که حدود ۱۸ ماه با همکاری عزیزان مان در وزارت کشور که من صیمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم؛ در وزارت کشور، در وزارت جهاد کشاورزی، کارگروه‌های آرد و نان ۱۸ ماه است که این طرح اجرا شده و دستگاه کارتخوان هوشمند در واحد‌های خبازی مستقر شده است. ما حدود چهار میلیارد و ۹۳۰ میلیون رسید تراکنش الکترونیکی یا صورت حساب الکترونیکی تا به امروز تولید شده، ولی در اختیار قرار گرفتن برای مردم، مستلزم یک زیرساختی بود که این زیرساخت تقریباً در مرحله نهایی است که آماده سازی شود و به زودی ظرف چند هفته آینده ان شاء الله رونمایی می‌شود و مردم عزیز ما می‌توانند تجربه خریدشان را در این زیرساخت با ما به اشتراک بگذارند تا بما بتوانیم در موضوع بازرسی و موضوعات مختلف مربوط به واحد خبازی از این داده‌ها استفاده کنیم.


سؤال: دقیقاً مردم چطور می‌توانند از این استفاده کنند؟
نظافتی: فرایند به این شکل است که مردم بعد از ورود به این سامانه و با ثبت اطلاعات هویتی شان می‌توانند رسید سوابق خرید نان شان را در آن زیرساخت مشاهده کنند.

سؤال: کدام سامانه است این؟
 نظافتی: در موضوع سامانه، ما هنوز به دلیل این که نزدیک؛ مراسم رونمایی را داریم، در آن مراسم ان شاء الله اعلام می‌شود زیرساختش.

سؤال: فرمودید زمان را؟
نظافتی: ظرف چند هفته آینده زمان دقیق؛ ان شاء الله در ماه آذر این موضوع را داریم.

سؤال: کی ماه آذر؟ اوایلش، اواسطش…؟
نظافتی: سعی می‌کنیم در نیمه اول ماه آذر داشته باشیم.

سؤال: یعنی می‌توانند ببینند خریدی که انجام دادند و نسبت به خریدی که انجام دادند اگر شکایت و نکته‌ای دارند می‌توانند انتقال دهند به صورت برخط.
نظافتی: بله، نکته اصلی اینجاست که با توجه به کثرت این نوع پدیده ها، در موضوع نان، قاعدتاً ارجاع فیزیکی، مراجعه حضوری بازرس قاعدتاً نمی‌تواند بازدارنده باشد. به همین خاطر در طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان زیرساختی مهیا شده که این‌ها به صورت خودکار داده‌ها پالایش و آمایش می‌شوند و در سوابق عملکردی واحد خبازی درج می‌شوند و قاعدتاً منافع آینده اش را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

سؤال: این عرضه خارج از شبکه آرد که همچنان هم وجود دارد، رصد می‌شود و قابل رصد است برای شما، درست است؟
نظافتی: داده‌های طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با این هدف که وارد این فرایند شود و خلأ داده‌ای تبدیل آرد به نان را تکمیل کند، متولد شد این پدیده و با تمام تراکش ها، به ریز در لحظه قابل رصد است و در گزارش هم دیدیم که موضوعاتی این دستی را ما رصد می‌کنیم و قاعدتا در اختیار نهاد‌های بازرسی و نظارت است.

سؤال: آقای امراللهی در نظارت‌هایی که انجام شده حتماً این را دیدید برخی نانوایی‌ها علاوه بر کارتخوان هوشمند عرضه نان، کارتخوان‌های دیگری هم دارند و استفاده می‌کنند. حالا به هر ترتیب برای دور زدن طرح، وگرنه آن کارتخوان هست و نیازی نیست از کارتخوان دیگری استفاده شود. در این خصوص به نظرم باید تدبیری انجام شود که فقط از ان کارتخوان هوشمند استفاده شود.
امراللهی: من ابتدا یک آمار بدهم؛ ما از ابتدای امسال تا سی ام مهر ماه چیزی حدود ۳۰۰ هزار بازرسی از نانوایی‌ها داشتیم، از این ۳۰۰ هزار نانوایی، مجموعاً چیزی حدود ۲۰ هزار پرونده تخلف ما به سازمان تعزیرات حکومتی فرستادیم. می‌خواهم عرض کنم انصافاً با وجود این هوشمندسازی و با وجود این شفافیت، عمده تخلفات برچیده شده بود، اما یک قسمتی همان طور که آقای کوشش تبار هم فرمودند؛ یک قسمتی هستند که آن تخلف را دارند. این را هم من می‌خواهم مردم عزیز این جا به عنوان بازرس افتخاری ما ورود کنند و مطالبه گری کنند. مطالبه گری شان چه باشد؟ چون عمده تخلفات بحث گران فروشی مردم بود. این را مردم عزیز آن دستگاه پوز خرید را خودشان تعداد نان و قیمت نان را، چون خیلی شفاف این موضوع را اگر دوستان تصویرش را هم داشتند می‌گذاشتند خیلی خوب بود، اینجا دارد تعریف می‌کند پنج یا چهار یا دو نان با چه قیمت را می‌خواهد. این تخلف است؛ اگر نانوایی این را جلوی دست مشتری و مردم قرار ندهد؛ این تخلف است و باید از طریق آن صورت بگیرد.

سؤال: با مشخص شدن و راه اندازی آن ساز و کار می‌توانند این را گزارش دهند.
امراللهی: یک خواهش دیگر ما از دستگاه‌های دیگر، دوستان مان و آقای نظافتی این است که نانوایی‌هایی که غیر از دستگاه نانی نو یا آن پوز نانی نو که تعریف شده به این سیستم است.

سؤال: از کارتخوان دیگری استفاده نکنند؟
 امراللهی: بله، آن دیگر مقبولیتی ندارد که بخواهد استفاده کند.


سؤال: داده‌های آن کارتخوان نانی نو یا همان کارتخوان هوشمند عرضه نان را هم مخدوش می‌کند، چون نانوا می‌آید از کارتخوان دیگری استفاده می‌کند به منظور این که تراکنش‌های بیشتری داشته باشد.
 امراللهی: بله، این موضوع را هم باید وزارت اقتصاد و اعضای شورای آرد و نان یک تصمیم جدی نسبت به این موضوع بگیرند و در نهایت هم این خبر را خدمت مردم عزیز بدهم که بازرسین ما در کنار دیگر دستگاه‌های نظارتی با عنوان یک عضو همکار، با اقتدار نسبت به مطالبه مردم عزیز پای کار هستند و چنان چه گزارشاتی مبنی بر تخلفات هم بود، فعلاً می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ به سمع و نظر بازرسان ما برسانند.

سؤال: ان شاء الله به زودی راه اندازی شود.
 امراللهی: به زودی هم شاهد این عملکرد هوشمند باشیم.

سؤال: برنامه‌ای هست برای جلوگیری از این استفاده از کارتخوان‌های متعدد در نانوایی ها؟
نظافتی: قاعدتاً ما زمانی که وارد فرایند مشارکت مردم در موضوع خرید نانشان شویم، قاعدتاً این پدیده دستگاه دوم قاعدتاً کمرنگ می‌شود و مردم، چون تمایل دارند که نسبت به تجربه خریدشان اظهار نظر کنند، ثبت کنند نقاط قوت و نقاط ضعف. قاعدتاً این پدیده به تدریج کمرنگ می‌شود و این را دهه‌های آینده نخواهیم داشت با رونمایی از این زیرساخت.


سؤال: آینده که می‌فرمایید یعنی چقدر زمان ببرد فکر می‌کنید؟
نظافتی: عرض کردم بعد از رونمایی این زیرساخت ان شاء الله ما، چون تحلیل داده‌ها زمانی نمی‌برد، در لحظه ثبت تجربه خرید قاعدتاً آن در سوابق نانوا درج می‌شود.


سؤال: چون اصلاً سهمیه نان بر اساس تراکنش‌های آن کارتخوان هوشمند است، درست است؟
نظافتی: بله، همین طور است، ما تا امروز هیچ گونه آردی خارج از عملکرد ثبت شده در کارتخوان هوشمند، به هیچ واحد خبازی یارانه‌ای در کشور تخصیص ندادیم.


سؤال: اگر تخلفی باشد، آن سهمیه ماه آینده کاهش پیدا می‌کند؟
نظافتی: بله، ۱۰۰ درصد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا