گپ تحصیلی و بررسی تاثیر مثبت و منفی آن بر شانس ویزای تحصیلی کانادا

گرچه قوانین گپ تحصیلی دانشگاه‌های کانادا ممکن است کمی ترسناک به‌نظر برسد؛ اما فرهنگ آموزشی کانادا بر این باور استوار شده که یادگیری تنها از طریق کتاب و گذراندن دوره‌های آموزشی به دست نمی‌آید. گاهی بازۀ زمانی و فاصله‌گرفتن از روال معمول آموزش باعث شکل‌گیری روحیۀ خودآموزی یا کسب تجربیات حرفۀ می‌شود. بنابراین استفاده از این نکته می‌تواند آن‌چه سایر رقبا به‌عنوان ضعف می‌شناسند را تبدیل به نقطه قوت رزومه شماکند. چگونه؟! برای‌تان توضیح می‌دهیم.

گپ تحصیلی چیست؟

گپ یا فاصله تحصیلی فاصلۀ زمانی بین دریافت آخرین مدرک تحصیلی با زمان درخواست پذیرش یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا است. حالتی که در آن دانش‌آموز یا دانشجو به جای ورود به مقطع بعدی و گرفتن مدرک تحصیلی بالاتر درگیر مسائلی مانند مسافرت، مشکلات خانوادگی، بیماری و… شده باشد.

تاثیر گپ تحصیلی در اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا

مهم است بدانید این عامل می‌تواند باعث ردشدن درخواست ویزا شود. برخی افراد با اینکه پذیرش دانشگاه را دریافت می‌کنند، به دلیل گپ تحصیلی و اهمیت آن از نظر سفارت‌ها، ممکن است ریجکت شوند. درنتیجه گپ تحصیلی به‌خصوص برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌هایی که رقابت بالایی دارند مشکل ایجاد می‌کند.

در صورتی که وقفه تحصیلی به دلیل استراحت و تفریح یا بی‌دلیل باشد، امکان ریجکت‌شدن زیاد است. بنابراین هنگامی که مصمم به تحصیل در کانادا هستید باید همه چیز را دربارۀ گپ تحصیلی بدانید تا پاسخ‌های موثر و متقاعدکننده‌ای به ابهامات و تردیدهای مسئول صدور ویزا بدهید.

تاثیرات مثبت وقفۀ تحصیلی

نکتۀ جالب اینجا است که دلایلی برای وقفه بین دوره‌های مطالعاتی هست که می‌تواند وجهۀ مثبتی از شما نمایش دهد. مثلا هنگامی که در شرایطی اضطراری مسئولیت خانوادۀ خود را بر عهده می‌گیرد، نشانه‌ای از بلوغ، مسئولیت‌پذیری، توانایی مدیریت بحران و قابل اعتماد‌بودن شما است. موارد دیگری هم هست که مختصرا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تلاش برای تقویت مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی (زبان رسمی سیستم آموزشی کانادا)
  • مشارکت در فعالیتی داوطلبانه و عام‌المنفعه
  • کسب تجربۀ شغلی یا دنبال‌کردن علاقمندی‌های مرتبط با حوزۀ تحصیلی خود؛ مانند یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی و…

در مجموع هنگامی که دلیل واقعی برای وقفۀ تحصیلی دارید و فعالیت‌های‌‌تان در راستای اهداف‌تان باشد گپ تحصیلی می‌تواند مثبت تلقی شود.

گپ تحصیلی و بررسی تاثیر مثبت و منفی آن بر شانس ویزای تحصیلی کانادا

تاثیرات منفی وقفۀ تحصیلی

فاصله از محیط آموزشی می‌تواند روی مهارت‌های مطالعه و یادگیری‌ تاثیر منفی داشته باشد. همچنین برای اپلای و پذیرش از دانشگاه کانادا محدودیت سنی نیست؛ زیرا کانادا این کار را نوعی تبعیض می‌داند. اما برخلاف مرحلۀ دریافت نامۀ پذیرش از دانشگاه، سن می‌تواند روی شانس اخذ ویزای تحصیلی موثر باشد.

گرچه قوانین ویزای تحصیلی کانادا هم محدودیتی برای سن قائل نشده، اما کارشناس ادارۀ مهاجرت ممکن است باتوجه به سن، وقفه بین دوران تحصیل و سایر شرایط چنین برداشت کند که هدف اصلی‌ از مهاجرت تحصیل نیست. بنابراین حتی اگر پذیرش بهترین دانشگاه‌های کانادا را گرفته باشید، سن یا گپ تحصیلی می‌تواند منجر به رد درخواست ویزا شود.

میزان مناسب گپ تحصیلی چقدر است؟

با وجود مشکلات فاصله‌گرفتن از محیط دانشگاهی، حد مجاز گپ تحصیلی برای دانشگاه‌های کانادا هست. اما میزان گپ تحصیلی قابل قبول در کانادا چقدر است؟

این سوال پاسخ دقیقی ندارد. گاهی برای دورۀ کارشناسی دو سال قابل پذیرش است. یا برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی 5 سال فاصلۀ نسبتا قابل قبولی است. درحالی‌که درخواست ویزای تحصیلی افرادی با گپ تحصیلی کمتر از این هم ممکن است رد شود. بنابراین ماجرا به همین سادگی نیست.

علاوه بر این گپ تحصیلی مورد تایید می‌تواند از استانی به استان دیگر متفاوت باشد. زیرا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کانادا زیر نظر هر استان اداره می‌شوند و قوانین خاص خود را دارند.

چطور گپ تحصیلی زیاد را توجیه کنیم؟

مسئلۀ مهم برای ویزای تحصیلی کانادا توضیح دلایل گپ تحصیلی است. گفتیم که وقفۀ تحصیلی می‌تواند اثر مثبتی بر روند صدور ویزای دانشجویی هم داشته باشد؛ اگر بتوانید به‌خوبی دلایل‌تان را برای افسر ادارۀ مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا توضیح دهید. بنابراین هوشیارانه از یک تهدید فرصتی منحصربه‌فرد بسازید!

یکی از راه‌های متقاعدسازی افسر صدور ویزا نوشتن استادی پلن قوی است. در وبسایت مهاجرتی کن اپلای علاوه بر اطلاعات زیاد دربارۀ انواع روش‌های مهاجرت به کانادا می‌توانید نمونه‌ استادی پلن و مدارک لازم را مشاهده کنید.

ارائه سابقۀ کار و اثبات تمکن مالی

تمکن مالی جزء مهم‌ترین شرایط ویزای دانشجویی کانادا است. داوطلب مجوز تحصیلی باید توانایی لازم برای تامین هزینه‌های خود و همراهانش در سال اول مهاجرت را داشته باشد.

پس اگر طی وقفۀ تحصیلی‌تان سابقۀ کار دارید، احتمالا بتوانید افسر تصمیم‌گیرندۀ صدور مجوز تحصیلی را متقاعد کنید برای تامین هزینه مهاجرت تحصیلی و زندگی در کانادا نیاز بوده پس از پایان تحصیل مدتی کار کنید. حالا علاوه بر اینکه پس‌اندازتان در این دورۀ سرمایۀ زندگی دوران تحصیل‌تان خواهد بود، تجربیات خوبی از دنیای حرفه‌ای دارید که بر آیندۀ تحصیلی و شغلی‌تان تاثیرگذار است.

به‌همین دلیل طبق قوانین کانادا درخواست استادی پرمیت باید همراه با مدارکی باشد. ازجمله فیش حقوقی و گواهی سابقۀ کار از سوی کارفرما، با مدت زمان و شرح شغلی، که نشان دهد در دوران گپ تحصیلی مشغول چه فعالیت‌هایی بوده‌اید.

نشان دهید این تجربیات به شما اهداف و ارزش‌های تازه‌ای در حوزۀ فعالیت و تحصیل‌تان بخشیده است.

دلایل قابل قبول گپ تحصیلی

  • مشکلات خانوادگی: یکی از موارد غیر قابل اجتناب زندگی درگیرشدن در مسائلی است که خانواده‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند. تلاش کنید ماجرا را صادقانه شرح دهید.
  • بیماری: گاهی روند درمان بیماری طولانی‌ می‌شود. بنابراین ناچارا ادامه تحصیل را به بعد از دوران بهبودی کامل می‌سپاریم.
  • تجربه محیط کار: ممکن است در دوره‌ای از زندگی، به هر دلیل، از بین دو گزینۀ کار و ادامه تحصیل انتخاب‌مان کار باشد. هنگام توضیح این مورد از جزئیات تجربه‌های کاری‌تان بنویسید.
  • دوران بیکاری پس از فارغ‌التحصیلی: همیشه آن‌قدر خوش‌شانس نیستیم که به‌محض پایان تحصیل شغل مورد علاقه و مرتبط با تحصیلات‌مان را بیابیم. جستجوی موقعیت شغلی مناسب زمان می‌برد؛ بنابراین بدون نگرانی دربارۀ آن توضیح دهید.
گپ تحصیلی و بررسی تاثیر مثبت و منفی آن بر شانس ویزای تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

برای پذیرش مقاطع مختلف و دریافت ویزای دانشجویی باید مدارکی تهیه کنید. فهرست زیر مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای اپلای دانشگاه کانادا است.

  • اصل و اسکن پاسپورت معتبر
  • تصویر شناسنامه با ترجمه
  • تصویر شناسنامه ترجمه‌شدۀ همراهان دانشجو
  • سند رسمی ازدواج؛ در صورت تاهل
  • رزومۀ کاری و تحصیلی
  • استادی پلن قوی
  • نامۀ پذیرش از دانشگاه
  • ترجمه مدرک تحصیلی مقاطع قبلی، همراه با ریز نمرات
  • مدرک زبان (آیلتس، تافل یا آزمون‌های مورد تایید در فرمت (Pdf
  • ترجمه رسمی مدارکی مانند تعهدنامه مالی و گواهی صورتحساب بانکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه‌نامه معتبر
  • یک قطعه عکس 5×3

پیروز این رقابت باشید!

اگر گپ تحصیلی‌تان زیاد باشد، احتمالا برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید وارد مبارزه‌ای جانانه شوید. حتی ممکن است حتی شوید یک مدرک تحصیلی اضافه بگیرید. اما خوشبختانه دانشگاه‌های کانادا انعطاف‌پذیری خوبی برای پذیرش دانشجویان با وقفۀ تحصیلی دارند. برای کسب اطلاع از مراحل اپلای تحصیلی کانادا و سایر نکات مهم به لینک https://www.canapply.ir/study-in-canada مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا