در اجرای قانون نظام صنفی هم تبعیض وجود دارد

همت الله شکری اطاقسرا؛ سیروس فرجی رییس اتاق اصناف شهرستان بویین میاندشت ونماینده استان اصفهان در اتاق ایران اشاره به اینکه نباید در اجرای رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری فرق قایل شد تصریح کرد: به نظر بنده رای دیوان بر اساس قانون نظام صنفی صادر شده است و کاملاً صحیح می باشد اما در اجرایش نباید فرقی بین اعضا گذاشته شود و شامل تمام افرادی که قبل و بعد از صدور رای دیوان انتخاب شدند و کسانی که هنوز انتخابات برگزار نکردن نیز می شود.

01 1

وی در خصوص نقش اجرای این قانون در حضور جوانان در هیات مدیره اتحادیه های صنفی و تغییر نسل هیات مدیره ها گفت:

تغییر نسلی که با محدودیت هیئت مدیره ایجاد شود به چند دلیل هیچ گونه مزیتی ندارد. اول اینکه محدودیت عضویت در هیئت مدیره با دموکراسی و انتخابات در تضاد است چراکه دیگران خارج از اصناف برای اصناف تصمیم‌گیری می کنند و افراد مجرب و کارشناس و کاردان را بدون دخالت اعضای اتحادیه حذف می‌کنند و اعضا در سرنوشت خود دخیل نیستند و اگر قرار بر تغییر نسل باشد خود اعضا در انتخابات باید تغییر نسل دهند و تغییر نسلی که توسط اعضا صورت می‌گیرد بسیار پر اهمیت و دارای مزایای زیادی می باشد.

وی اضافه کرد: دوم اینکه محدودیت عضویت در هیئت مدیره در شهرستان‌های کوچک مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد و گاهن باعث حذف اتحادیه و در نهایت حذف اتاق اصناف آن شهرستان می‌شود مثلاً اتحادیه با ۷۰ عضو فقط ۹ نفر دارای مدرک دیپلم به بالا می باشند و پنج نفر عضو هیئت مدیره و یک نفر بازرس اگر بعد از دو دوره حذف شوند دیگر کسی نیست که شرایط لازم ثبت نام را داشته باشد و در نهایت حذف اتحادیه و تکرار این موضوع در اتحادیه های دیگر حذف اتاق اصناف آن شهرستان می شود و خود این مشکلاتی برای اصناف به وجود می‌آورد.

فرجی تصریح کرد: سوم اینکه چنانچه افراد دارای مدرک ، محدود باشه افراد ضعیف و کم توان به اجبار جاگزین میشوند  ( همان گزینه بین بد و بدتر). بعضی وقت ها هم شنیده یا گفته شده که اگر تغییر نسل صورت نگیرد فساد ایجاد می شود و برای جلوگیری از فساد باید محدودیت ایجاد کنیم در صورتی که راه مبارزه با فساد تغییر نسل نیست برخورد قاطع قانونی است .

البته اینکه نتیجه کلی بنده با تغییر قانون نظام صنفی حذف دو دوره‌ای به دلایل بسیار زیاد که در وقت دیگر مطرح خواهم کرد موافق هستم

 رییس اتاق اصناف شهرستان بویین میاندشت گفت: برای داشتن اتحادیه پویا و قوی باید انتخاب هیئت مدیره مجرب و کارشناس و مومن و باتقوا و مطالبه گری اعضای اتحادیه از هیئت مدیره ،‌ آموزش اعضای اتحادیه به خصوص هیئت مدیره،‌ تسلط بر قوانین نظام صنفی و حقوقی  و مالیاتی و دیگر قوانینی که مربوط به اصناف می باشد برای همه افراد هیئت مدیره و بازرس اتحدیه،‌ تجمیع رسته های همسو در یک اتحادیه، تقویت واحد های صنفی با آموزش تولید و مدیریت ودر نهایت فروش که پایان این امر  قوی شدن اتحادیه را دربر دارد.

وی در خصوص دلیل تضعیف جایگاه اصناف در اقتصاد کشور گفت: به دلایل زیادی نقص در قانون نظام صنفی و دخالت های نهادهای دولتی و ترس از برکناری عملکرد روسای اتحادیه‌ها و هیئت رئیسه اتاق چندان مطلوب نیست و حدود سی در صد این عزیزان نتوانستند از جایگاه اصناف شایسته دفاع کنند.

عضو کمیسیون بازرسی اتاق ایران در پایان خاطرنشان ساخت: فشار افکار عمومی و دولت بر واحدهای صنفی ناشی از سوء مدیریت و سیاست های اشتباه دولتمردان می باشد چرا که هر زمان دولت نتواند تورم ، بیکاری، فساد و عدم تولید و …..را مدیریت کند برای تنویر افکار عمومی و فرار به جلو، در واقع مظلوم تر از اصناف پیدا نمی کند چرا که مطالبه گری اصناف از دولت در حد صفر است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا