حذف صفر از پول ملی تورم را کاهش نمی‌دهد

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده – نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه با تصویب لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر کردند که واحد پول ایران از ریال به تومان (برابر با ۱۰۰ قران) تغییر کند و مقرر شد که روند تبدیل واحد پولی به‌صورت تدریجی اجرا شود؛ بر این اساس، در دو سال ترتیبات اجرای این طرح فراهم شده و سه سال نیز دوره گذار خواهد بود که در این دوره هر دو واحد پولی (ریال و تومان) به‌صورت همزمان اعتبار خواهند داشت. بعد از تأیید این طرح در شورای نگهبان،‌ بانک مرکزی سه ماه وقت دارد تا آیین‌نامه اجرایی اصلاح واحد پول ملی را به دولت ارائه دهد و اقدامات اجرایی را آغاز کند.
محمود جام ساز؛ کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفت: در این روزها که کشور و کل دنیا درگیر کروناست دولت باید تمرکز خود را برای حل این مشکل کند تا اینکه وقت خود را صرف برداشتن صفرها کند.
وی تصریح کرد: زیاد شدن فقر، بالا رفتن نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی، بالا رفتن قیمت دلار، طلا و مسکن، رکود شدید اقتصادی از عواقب و نتایج عملکرد سیستم اقتصادی و سیاسی دولتی ناکارآمد است زیرا اگر سیستم اقتصادی عملکرد خوبی داشت با وجود این همه درآمدهای نفتی که داشتیم به وضع کنونی نمی‌رسیدیم.
وی تأکید کرد: اصلاحات در این سیستم اقتصادی دولت امکان‌پذیر نیست زیرا این سیستم ظرفیت اصلاح‌پذیری ندارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه موافق حذف صفر از پول ملی نیستم افزود: کاهش نرخ تورم با کاهش صفر ممکن نمی‌شود، تنها مزیتی که سیاست حذف 4 صفر دارد این است که قدرت خواندن اعداد و ارقام راحت‌تر می‌شود وگرنه نرخ تورم با این روش کاسته نمی‌شود.
جام ساز خاطرنشان کرد: دولت یک سری مشاوران و مدیران چرخشی دارد که در اغلب موارد تخصصی ندارند و بیشتر از روی تعهد و نسبت‌های نسبی و سببی روی کار آمده‌اند و مدیران جوان با تخصص وارد این چرخه نمی‌شوند حتی وقتی متخصصین نظرات خود را ارائه می‌دهند مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا