حمایت از کسب‌وکارها جدی شد

بر همین اساس شورای پول و اعتبار وارد میدان شد تا با حمایت‌های عملی و جدی از این نوع کسب‌وکارها جلوی یک فاجعه بزرگتر در آینده نزدیک را بگیرد بر همین اساس شورای پول و اعتبار، گزارش بانک ‌مرکزی را درخصوص مشکلات فعالان اقتصادی به ویژه صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در بازپرداخت تسهیلات دریافتی به دلیل شیوع ویروس کرونا را مورد تائید قرار داد. بر اساس این گزارش، در جلسه شورای پول و اعتبار مقرر شد: با توجه به مشکلات حادث شده برای صاحبان کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای کوچک که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب‌وکارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت محترم تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آن‌ها و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می‌شود و به دلیل شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آن‌که بدهی آن‌ها تا 1 دی‌ماه 98 در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت نمایند. همچنین درمورد تسهیلاتی که بازپرداخت آن‌ها به صورت دفعی بوده و سررسید آن‌ها در بازه‌ی زمانی یادشده قرار دارند مهلت سه‌ماهه داده می‌شود تا پس از سه ماه از سررسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت نمایند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت تسلیم درخواست مشتریان مشمول، اقدام لازم را به‌عمل آورند.

همچنین وام‌گیرندگان و تسهیلات گیرندگان موضوع بند (الف) به واسطه تمهیدات یادشده، در دوره مذکور مشمول جریمه (مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام تأخیر تأدیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافی نمی‌شوند.

افزون بر این، مطالبات مشمول مفاد این مصوبه، در بازه زمانی مذکور، در طبقات غیرجاری طبقه‌بندی گردد، مشتری یادشده بابت مطالبات مذکور، مشمول ممنوعیت‌های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.

ابلاغ مصوبه تسهیل امهال بدهی‌های غیرجاری واحدهای تولیدی به بانک‌ها

این گزارش می‌افزاید: بانک مرکزی با هدف مساعدت به واحدهای تولیدی، نحوه امهال بدهی‌های غیرجاری بنگاه‌های اقتصادی مذکور را تسهیل کرد. پیشنهادات این بانک در خصوص تسهیل امهال بدهی‌های غیرجاری واحدهای تولیدی در شورای پول و اعتبار مطرح و به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت: بر این اساس، مؤسسه اعتباری موظف است بنا به درخواست مشتری و در چارچوب ضوابط و مقررات موجود، مطالبات از واحدهای تولیدی را که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است، برای یک‌بار و حداکثر به مدت پنج (۵) سال، با اخذ میزان ۷.۵ درصد از مانده بدهی و با دوره تنفس شش‌ماهه امهال نماید.

تبصره ۱‏‏‏ـ سازوکار اجرایی امهال موضوع این مصوبه، در چارچوب روش‌های امهال مقرر در دستورالعمل نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری می‌باشد.

تبصره ۲‏‏‏ـ مهلت استفاده از مزایای این مصوبه تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹ می‌باشد.

تبصره ۳‏‏‏ـ چنانچه مشتری وفق مفاد قرارداد امهال، در موعد‏‏‏/مواعد مقرر، طی دوره امهال نسبت به بازپرداخت قسط‏‏‏/اقساط مطالبات امهالی اقدام نماید، بابت مطالبات امهالی مشمول ممنوعیت‌های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.

تبصره ۴‏‏‏ـ امهال مطالبات توسط مؤسسه اعتباری صرفاً برای مشتریانی امکان‌پذیر است که به تشخیص مؤسسه اعتباری و بر مبنای اعتبارسنجی انجام شده، مطالبات مذکور پس از امهال در سررسید‏‏‏/‌سررسیدهای مقرر قابل وصول ‌باشد.

تبصره ۵‏‏‏ـ واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت، معدن و تجار و معرفی شده از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشمول این مصوبه می‌باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا