بار دیگر، رویای ساخت هواپیمای ایرانی

اخبار بازار – دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته گفت: کشوری که می‌خواهد هواپیماساز شود باید کار خود را از هواپیماهای کوچک شروع کند. مثل ساخت هواپیماهای دونفره تا ده نفره که بعد از انجام طراحی‌های اولیه، زیر نظر یک مجموعه‎ای بین المللی، کیفیت و کارایی تولیدات خود را تست می‌کند. بعد از آن وارد حوزه هواپیماهای آموزشی برای طراحی جنگنده می‌شود که نسبت به هواپیماهای دیگر دارای پیچیدگی است. ما الآن در فاز ساخت جنگنده هستیم و راهی زیادی تا ساخت هواپیمای مسافربری بر اساس استانداردهای جهانی نداریم.

منوچهر منطقی گفت: در حال حاضر در زمینه ساخت هواپیمای باری در ایران پیشرفتهای خوبی داشتیم.:طراحی این پروژه به طور پایان یافته و نمونه‌سازی آن در حال انجام است. پیش بینی ما این است که هواپیمای ساخته شده، تا پایان سال آماده انجام تست‌های پروازی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه فرهنگ صنعت هواپیمایی در ایران، غربی است، گفت: نگاه به هواپیمای ایران 140 که آنتونوف 140 بود، در جامعه منفی است و تغییر این نگاه بسیار سخت است. زمانی که ما هواپیمای ایران ۱۴۰ را گرفتیم طراحی آن تمام شده بود، مجموعه هسا این را تحویل ما داد و قرار بود کار مشترک انجام بدهیم اما کار مشترکی هم انجام نشد.

منوچهر منطقی در ادامه اظهار داشت:ما در ساخت بدنه هواپیما به قابلیت خوبی رسیده‎ایم و در زمینه اویونیک و موتور به دنبال بهبود و افزایش اطمینان هستیم. این روند، نیازمند حمایت است و می‎توان پس از هواپیمای باری، نسبت به ساخت هواپیمای مسافری در بازه 4 الی 5 سال اقدام کرد.

او گفت: اگرچه سیاست کلی کشور بر توسعه حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل هوایی است، اما با تداوم روند حمایتی می‎توانیم در این زمینه هم به پیش برویم. شماری از شرکتهای خارجی، در برابر تقاضای ما برای خرید موتور، وقتی متوجه می‎شوند که به تعداد قصد خرید نداریم و فقط یک مورد موتور می‎خواهیم، جواب منفی به ما می‎دهند.

به اعتقاد وی، رونق جریان دانش بنیان مورد رضایت کشورهای پیشرفته نیست. آنها دوست دارند کشورها از آنها خرید کنند و سرنخ جریان نوآوری دست خودشان باشند. به گفته وی، قابلیت دانشی در ایران بسیار ارزشمند است و در صورت تصویب طرحی کلان، می‎توان مثل برخی دیگر از حوزه‎ها که در آن به توفیقات ارزشمندی رسیده ایم، در این زمینه هم صاحب نام و جایگاه شویم.

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته افزود: زمانی که یک کشور در بخشی سرمایه‌گذاری می‌کند،یک فرهنگ جدید را ایجاد در کشور ایجاد می‎کند و توان و اقتدار ملی را افزایش می‎دهد.

در راستای تحقق بخشیدن به چشم انداز 1404 نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه هوایی و فضایی، «سند پیشرفت و ره‎نگاشت بخش هوافضای کشور»، در قالب چهار کمیته اصلی هوایی، هوانوردی، فضایی و حوزه دفاعی هوافضا متشکل از 27 کارگروه تخصصی و با مشارکت و اجماع بیش از 450 نفر از خبرگان و نخبگان متشکل از نمایندگان نهادهای مرتبط با این بخش طی سه سال تلاش و کوشش، تدوین گردید.

به‌منظور پیاده‌سازی طرح مذکور و جامع عمل بخشیدن به اهداف کلان این طرح، مسئولیت اجرایی نمودن آن به دو نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فضایی واگذار شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اهداف و وظایف کلان خود شامل: ارتقاء ‌اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندیهای فناوری و نوآوری در کشور، ارتقاء «نظام ملی نوآوری» و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن، توسعه «اقتصاد دانش‌بنیان» از طریق هماهنگی و هم‌افزایی بین‌بخشی و بین دستگاهی، ارتقاء ارتباط «دانش» با «صنعت» و «جامعه» و تسهیل تبادلات بین بخش‌های عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری، تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری و نوآوری و توسعه شرکتهای دانش‌بنیان، توسعه فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار ملی مطرح در نقشه جامع علمی کشور، اعتلای ارتباطات بین‌المللی علمی، فناوری و نوآوری و توسعه دیپلماسی علمی و فناوری و با توجه به دانش‎بنیان بودن فعالیت­های بخش هوایی و هوانوردی و بازار این حوزه با ویژگی‎ها و شرایط خاص آن، به شکل‎گیری ستاد هوایی و هوانوردی همت گمارد و پس از بررسی‎های به عمل آمده، این ستاد در قالب «ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی» تعریف گردید.

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی، وظیفه سیاست‌گذاری اجرایی، راهبری، هماهنگی و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی لازم برای گسترش فناوری و صنایع دانش‌بنیان در حوزه هوایی و هوانوردی در چارچوب سند جامع توسعه هوافضای کشور را بر عهده دارد.

 منبع: اقتصاد کارا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا