رفع کمبود نقدینگی زنجیره تولید با روش‌های نوین تامین مالی

اخبار بازار ایران – به گزارش اخبار بازار ایران، مهدی معصومی اصفهانی با بیان اینکه یکی از بزرگترین دغدغه های تولیدکنندگان امروز تامین نقدینگی است، اظهار کرد: کمبود نقدینگی باعث می‌شود هزینه‌های تولید به شدت بالا برود چرا که در حال حاضر همه زنجیره تولید کمبود نقدینگی دارد.

این فعال صنعت طیور ادامه داد: زمانی یک حلقه از زنجیره کمبود دارد که در این صورت ممکن است آن بخش از دو طرف مورد پشتیبانی قرار گیرد و مشکل خاصی ایجاد نشود اما وقتی تمام حلقه‌های یک زنجیره با  کمبود نقدینگی مواجه باشند، در واقع برقرارکردن این زنجیر و ارتباط بین آنها بسیار سخت خواهد شد. تصور کنید قصد خرید کالایی از فروشنده‌ای را دارید که خود او به دلیل نیاز به نقدینگی تصمیم به پیش فروشی دارد اما شما هم به دلیل کمبود نقدینگی می‌خواهید کالا را اعتباری و در مدت زمان چندماهه خرید کنید، در این شرایط فرآیند تولید پیچیده می‌شود و در این میان پول‌های آزاد وارد این حوزه خواهد شد و در نهایت قیمت تمام شده را به شدت بالا می‌برد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: در اقتصادی که تورم را به صورت رسمی حدود ۴۵ درصد اعلام می‌کنند و سود بانکی هم هرچند بالاست اما متناسب با نرخ تورم نیست، یعنی بانک‌ها نباید وام بدهند و به صرفه نخواهد بود. باتوجه به اینکه تولیدکنندگان نیز در بسیاری از مواقع پرداختشان در معرض خطر است و بانک باید ریسک زیادی را بپذیرد و نیمی از ارزش پول را هم بخواهد بگیرد؛ بنابراین باید واقع بین باشیم و آن اینکه حتی اگر بانک‌ها هم بتوانند وام بدهند، این امر توجیه اقتصادی ندارد.

معصومی اصفهانی ادامه داد: بهترین راهکار، تأمین مالی زنجیره ارزش (supply chain finance) از طریق اعطای خط اعتباری بر مبنای شایستگی اعتباری است. این روش، طرح بسیار خوبی است که بارها هم مورد بررسی قرار گرفته و مطرح شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی با تاکید براینکه اگر در زنجیره صنعت طیور این اتفاق اجرایی شود، بسیار استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: ما بارها این مورد را بررسی و جلسات بسیاری را برگزار کرده‌ایم و در نتیجه آمادگی لازم را داریم. با این اتفاق نیاز به نقدینگی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و نقدینگی کاملا به صورت هدفمند در جای خود قرار می‌گیرد و همه حلقه‌های زنجیره بر بستر این تسهیلاتی که در زنجیره وجود دارد، به هم متصل می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا