سرعت تولید رایانه‌های کوناتومی افزایش می‌یابد

موبنا – در این روش سرعت حرکت اتم های سه بعدی تشکیل دهنده شبکه هایی بسیار سرد – که برای به دام انداختن اشعه های لیزر در حال تبادل در رایانه های کوانتومی به کار می روند – کاهش می یابد.
برای این کار ایجاد تغییراتی در آرایش اتم های سازماندهی شده در قالب بلوک های متعدد ضروری است و با این کار اتم ها می توانند با سرعت بیشتری داده های مشخص شده را رمزگذاری کرده و محاسبات درخواستی را انجام دهند و لذا از این طریق می توان با سرعت و دقت بیشتری برای تولید رایانه های کوانتومی اقدام کرد.
رایانه های سنتی از ترانزیستور برای رمزگذاری داده ها در قالب بیت های دودویی (صفر و یک) استفاده می کنند. اما رایانه های کوناتومی از اتم ها در قالب بیت های کوانتومی یا کیوبیت ها استفاده می کنند و می توان از این طریق داده ها را بر مبنای قوانین علم مکانیک کوانتوم رمزگذاری کرد و در آن واحد به هر یک از آنها چند حالت – و نه تنها صفر یا یک – را نسبت داد.
سازمان دهی اتم های کوانتومی در قالب بسته های سه بعدی باعث می شود تا بتوان حجم زیادی از آنها را در فضایی بسیار کوچک جای داد و از این طریق محاسبات رایانه ای را با سرعت بالا و کارآیی بیشتر انجام داد.
محققان از لیزر برای به دام انداختن و سرد کردن اتم ها در قالب شبکه های سه بعدی و ایجاد مکعب های مختلف در ابعاد گوناگون استفاده می کنند و لذا در حال حاضر مهم ترین چالش برای استفاده فراگیر از رایانه های کوانتومی سرمای زیادی است که برای فعال نگهداشتن این رایانه ها مورد نیاز است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا