قند 7451 نفر بالاست!

دکتر عباس اسماعیلی معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسبت 14 نوامبر روز جهانی دیابت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- با اشاره به اینکه در دنیا 400 میلیون نفر درگیر بیماری دیابت هستند، اظهار کرد: تمرکز امروز در کنترل این بیماری به دیابت نوع دو معطوف است که قابلیت پیشگیری دارد.

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع یک عموما از کودکی در افراد بروز کرده و از طریق تزریق انسولین درمان می‌شود، افزود: دیابت نوع دو عموما در سنین بزرگسالی و به دلیل چاقی، کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و تا حدودی ارث در افراد بروز می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: افراد مبتلا به دیابت نوع دو از طریق دارو تحت درمان قرار می‌گیرد و در مواردی معدود، به تزریق انسولین وادار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج میلیون نفر در ایران به دیابت نوع دو مبتلا هستند، افزود: طبق غربالگری‌های صورت گرفته در شهر و روستاهای استان مرکزی 4.5 درصد جمعیت روستایی و هشت درصد جمعیت شهری بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در هر استان میزان مبتلایان به دیابت متفاوت است، مثلا در یزد 20 درصد جمعیت و در اصفهان 13 درصد مبتلا به دیابت هستند، گفت: با این حال سالانه چهار میلیون نفر در جهان که معادل 9 درصد جمعیت است به دلیل ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

وی جمعیت مبتلایان به دیابت در استان مرکزی را در سال 94 چیزی در حدود هفت هزار و 451 نفر عنوان کرد و گفت: علاوه بر مراکزی درمانی مختلف، در هر شهرستان کلینیک دیابت فعال است که شاخص‌های درمانی مبتلایان را تحت نظر دارد و به صورت مکرر وضعیت قند خون و تغذیه آنها بررسی می‌شود.

وی افزود: کنترل دیابت سه پایه دارد که شامل دارو، غذا و تحرک است، به همین دلیل مبتلایان به این بیماری تحت نظر یک مشاور تغذیه هستند تا براساس نوع بیماری، رژیم و عادات غذایی خاصی برای آنها تجویز شود.

عباسی همچنین با تاکید بر لزوم تحرک کافی افراد مبتلا به دیابت، افزود: حداقل تحرک لازم برای این بیماران نیم ساعت پیاده‌روی روزانه است، که البته با نحوی باشد که به فرد به نفس نفس بیفتد و در کنار آن با مشورت پزشک ورزش‌های دیگر را نیز انجام دهد.
176/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا