ازدواج تنها با چند کلیک!/ E-Marriage راهکار شبکه‌های مجازی برای رشد آمار ازدواج

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ تلگرام، لاین، وایبر، فیس بوک، اینستاگرام و…. نام‌های آشنای این روزهای بسیاری از جوامع است. نرم افزارهای همراهی که به عضو ثابت گوشی‌های هوشمند بسیاری از جوانان تبدیل شده است.
تغییر شکل ارتباطات، عدم کنترل و سانسور، تبادل اطلاعات و ایجاد پیوند، نداشتن حد و مرز در روابط، آگاهی بخشی و بسیاری موارد دیگر را می‌توان از جمله ویژگی‌ها و کارکردهای این شبکه‌ها برشمرد که روز به روز به دامنه آن افزوده می‌شود و دولت‌ها علی رغم تلاش‌هایی که دارند تاب و توان مقابله یا کنترل آن را ندارند.
نوع ارتباط در این شبکه ها و سطح ارتباطات دو سویه و مداوم است و راه دسترسی و آشنایی نیز نسبت به گذشته بیشتر گسترش یافته است.
از طرفی دیگر فناوری اطلاعات نوین موجب شده تا رفتارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی ابعاد فوق منطقه‌ای پیدا کند و روابط دیگر حد و مرزی از لحاظ جغرافیایی و اعتقادی و فرهنگی نداشته باشد و مردم مناطق مختلف جهان از این طریق بسیار آسانتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از همفکری و حمایت یکدیگر بهره‌مند شوند. تکنولوژی و ارتباطات با اطلاع‌رسانی و پیوند دادن گروه‌های همفکر با یکدیگر، تحولات سیاسی را سرعت می‌بخشد.
رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی، بیشتر نقش اطلاع‌رسانی، هماهنگی و پیوند مردم را انجام می‌دهند؛ اما در این میان به جهت حضور بیش از پیش جوانان در این عرصه و تبادلات و تعاملات با افراد مختلف به ویژه جنس مخالف یکی از نکاتی که مورد توجه قرارگرفته ازدواج به سبک مجازی یا اینترنتی است.
اگرچه ازدواج یک قرار داد رسمی برای تعهد متقابل به منظور تشکیل زندگى مشترک است تا طرفین ازدواج در سایه آن، در خط سیر معین و شناخته‌شده‏اى از زندگى قرار گیرند اما واقعیت این است که ورود شبکه‌های مجازی به جوامع در حال توسعه‌ است.
E-Marriage راهکار شبکه‌های مجازی برای رشد آمار ازدواج
رشد آمار ازدواج اگر چه می تواند برای هر کشوری خوشایند باشد اما در این میان برخی آمارها نیز می تواند نگرانی هایی به همراه داشته باشد آمار طلاق یکی از این آمارهای نگران کننده است.
آشنایی های زوجین در گذشته حالت سنتی داشت، اما امروزه با توجه به رشد و توسعه تعاملات میان افراد سبب شده تا شکل سنتی گذشته برای ازدواج تغییر و تحولاتی پیدا کند. پدیده نوظهور ازدواج های اینترنتی که به واسطه آشنایی از طریق فضاهای مجازی حاصل می شود نیز یکی از راه های جدید آشنایی و ازدواج است.

شیوع ازدواج‌های اینترنتی اگرچه می‌تواند نگاه خوشبینانه بالارفتن آمار ازدواج را با خود به همراه داشته باشد اما بی‌اعتمادی در میان زوج‌ها از مسائلی است که این زوج‌ها را درگیر خود می‌کند.
عصر کنونی که نام عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات را به خود گرفته است برهه ای است که می‌توان گفت وسایل ارتباط جمعی پیچیده‌ترین ابزار القای اندیشه‌ها و کارآمد‌ترین سلا‌ح‌ها برای تسخیر آرام جوامع هستند که با توجه به سرعت سرسام آور پیشرفت و رشد تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، هر روزه بر پیچیدگی و کارآمدی آن افزوده می‌شود.
به گفته مارک زوکربرگ، مالک فیس بوک که بازدید روزانه آن به بیش از یک و نیم میلیارد افزایش یافته است! محبوبیت بالای این سایت در کشورهای مختلف جهان باعث شده که امکانات آن امروزه به ۷۵ زبان زنده دنیا ارائه شود.
در سال‌های اخیر استفاده از اینترنت به بخش مهمی از زندگی انسان‌ها به ویژه نسل جوان تبدیل شده است. اینترنت با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی چون دسترسی آسان، گمنامی کاربران، سهولت استفاده و هزینه پایین به یکی از عمومی‌ترین رسانه‌های جهان بدل شده است.
دنیای جدید نیز شیوه نوینی را برای زندگی می‌طلبد و از همین رو زندگی نسل جدید با نسل گذشته متفاوت شده است. این تغییر شیوه زندگی در گرایش جوانان به سبک‌های جدید آشنایی با جنس مخالف جهت ازدواج نیز نمود یافته است.
ازدواج اینترنتی
فرهنگ اسلامی اگرچه قوانین روشن و مبرهنی پیرامون روابط بین فردی و در تعاملات انسانی قائل است اما در فضای مجازی به جهت مواجه نبودن افراد و روابط غیرواقعی و مجازی سبب توسعه روابط بین افراد به وبژه بین دو جنس مخالف شده است و همین باب آشنایی و ازدواج را گشوده اما امروزه پدیده نو ظهور ازدواج اینترنتی نیز عاملی است که از دهه ۱۹۹۰ وارد اردبیات علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است.
در این ازدواج طرفین با استفاده از قابلیت‌های موجود در رسانه، هم دیگر را می‌شناسند و پس از تبادل اطلاعات متنی، صوتی و تصویری با یکدیگر زمینه برای برقراری یک آشنایی در محیطی غیرمجازی فراهم می‌شود و در ‌‌‌نهایت امر رضایت طرفین است که اساس ازدواج را تشکیل می‌دهد.
آسیب‌شناسی ازدواج اینترنتی
فارغ از تمام مزایایی که می‌توان برای برقراری ارتباط از بعد هزینه و زمان و مکان در شبکه‌های مجازی برشمرد اما ازدواج اینترنتی به سبک کنونی عواقب و آسیب‌هایی دارد که خانواده‌های شکل گرفته از این روش با آن مواجه هستند از جمله اینکه ازدواج‌های اینترنتی مبتنی برپایه‌های فرهنگی ارزش‌های جامعه نیست همچنین به دلیل آشنا نبودن افراد با یکدیگر و ارزش‌های خانوادگی طرف مقابل، در صورت شکل‌گیری چنین خانواده‌ای اختلافات در ابعاد مختلف می تواند منجر به از هم پاشیدگی بنیان خانواده شود؛ چرا که آشنایی به شیوه‌های مختلف اینترنتی در مقایسه با انواع روزمره ارتباط  که با حضور فیزیکی و رودرروی افراد همراه است، حالتی تقلیل یافته دارد.
اگرچه در این بین نمونه‌های بسیار نادری از نوع موفق این ازدواج‌ها را هم می‌توان یافت اما آنچه در قالب این ازدواج‌ها ایجاد شده را می‌توان به عنوان نمونه ناموفق برای این سبک ازدواج و تشکیل خانواده برشمرد.
جای خالی فرهنگ در ازدواج‌های اینترنتی
اکثر کسانی که به ازدواج اینترنتی و آشنایی در فضا‌های مجازی و محیط‌های نامتعارف اعتقاد دارند یا به آن تن می دهند، در رؤیا‌ها و آرزوهای غیرواقعی سیر می‌کنند، نبود معاشرت های واقعی و تصور برای رسیدن به آمال و آرزوها در اینگونه ازدواج ها عاملی است که می تواند زنگ خطری برای جوانان در اقدام به این کار باشد و نکته مهم اینکه یافتن همسر مناسب، از مهم‌ترین چالش‌های زندگی هر فردی  است که می تواند آینده فرد و نسل آینده را تحت تاثیر قرار می دهد  اما آشنایی و ازدواج از طریق اینترنت و اکتفا به اطلاعات محدود رد و بدل شده، نمی‌تواند زندگی پایدار، امن و مطمئنی را پایه‌ریزی کند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا