رابطه درآمد و استفاده از فیس بوک در آمریکا
هفته نامه تجارت فردا: با کاهش قیمت و همه گیر شدن گوشی های هوشمند تلفن همراه و آسان شدن دسترسی به اینترنت، 92 درصد از نوجوانان آمریکایی، هر روز آنلاین می شوند تا سایت های مختلف یا شبکه های اجتماعی خود را چک کنند و 24 درصد از این عده دائما آنلاین هستند.
در گزارش جدید موسسه پیو، 56 درصد از این عده دائما آنلاین هستند. در گزارش جدید موسسه پیو، 56 درصد از نوجوانان مورد سوال قرار گرفته اظهار داشته اند چندین بار در روز حساب های خود را چک می کنند. تنها شش درصد گفته اند هفته ای یک بار به اینترنت متصل می شوند و تنها دو درصد کمتر از هفته ای یک بار از اینترنت استفاده می کنند.
عمده دلیل این موضوع دسترسی به تلفن های همراه هوشمند است. بنا بر آمار این گزارش، 30 درصد نوجوانان آمریکایی تلفن همراه ساده (غیرهوشمند) دارند و تنها 12 درصد اصلا تلفن همراه ندارند. بقیه تلفن همراه هوشمندی در اختیار دارند که به آنها اجازه می دهد در هر لحظه به اینترنت وصل شوند.
جالب تر آنکه خلاف بقیه موارد که معمولا دورگه های آفریقایی آمریکایی در آن بدترین وضع را دارند، این بار بیشترین آمار دسترسی به گوشی های هوشمند در بین نوجوانان این گروه مشاهده شده است و برابر آمار 85 درصد از نوجوانان آفریقایی آمریکایی تلفن همراه هوشمند در اختیار دارند.
البته در این مورد نیز به نظر می رسد نوجوانان آمریکایی، بیش از تلفن همراه هوشمند به کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ دسترسی دارند. آمار منتشر شده در این گزارش نشان می دهد با افزایش درآمد خانوار احتمال اینکه نوجوانان به یکی از انواع کامپیوترهای رومیزی یا لپ تاپ دسترسی داشته باشند بیشتر می شود. در واقع احتمالا دسترسی کمتر نوجوانان سفیدپوست به گوشی های همراه هوشمند با هدف تمرکز آنها بر مدرسه و توسط خانواده ها انجام می شود، کنترلی که دورگه های آفریقایی آمریکایی از آن بهره کمتری دارند.
به نظر می رسد این سهولت دسترسی، باعث شده نوجوانان دیگر تنها به یک شبکه اجتماعی و صفحه شخصی بسنده نکنند. 71 درصد از نوجوانان 13 تا 17 ساله ای که در این بررسی مورد سوال قرار گرفته اند، اظهار داشته اند در بیشتر از یک شبکه اجتماعی عضو هستند. البته در میان گروهی که فقط از یک شبکه اجتماعی استفاده می کنند، همچنان فیس بوک حرف اول را می زند و بیشترین درصد استفاده کننده را به خود اختصاص می دهد.
البته این آمار هم بنا به جنسیت فرق می کند، پسران اغلب به فیس بوک اقبال نشان می دهند و دختران بیشتر از اینستاگرام استفاده می کنند. همچنین این گزارش نشان می دهد ارتباط جالبی بین درآمد خانواده و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی برقرار است. با افزایش درآمد خانوار، میزان استفاده نوجوانان از فیس بوک کاهش یافته و جز یک مورد استثنا، میزان استفاده از اینستاگرام و اسنپ شات افزایش می یابد.