ياران در دوران پسامحمود

سامان صابريان/ عكس: گل‌آرا سجاديان
تروز گذشته مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب شاهد حضور اعضا و هواداران جديدترين تشكل اصولگراي كشور بود. افرادي كه وقتي به تك تك آنها نگاه می‌كرديم، ياد هشت سال 84 تا 92 در خاطرمان زنده می‌شد.آنها آمدند و حضور خود را در قالب جبهه اعلام كردند تا در انتخابات آينده بخت و اقبال سياسي خود را در معرض راي و اقبال افكار عمومي قرار دهند.در ميان آنها همه كساني‌كه به نوعي مديون احمدي نژاد براي رسيدن به منصب بودند به چشم مي‌خورد، از بذرپاش و محمدعلي رامين گرفته تا زريبافان و سعيدلو همه حضور داشتند.همه ياران احمدي نژادگرد هم آمده بودند ولي سعي می‌كردند نشان‌دهند راهشان را از آن مرد جدا كرده‌اند. اين همگرايي با نشست‌های ديگر اصولگرايان متفاوت بود و به نظر مي‌رسيد طعم تلخ شكست را خوب چشيده‌اند و امروز در تلاشند به هر قيمتي اعلام كنند كه اتحاد دارند و در كنار هم می‌نشينند،حتي اگر از يكديگر دل‌خوشي نداشته باشند.
ماجرا از اين قرار بود
هر چقدر اين قشر احمدي‌نژادي تلاش كند خود را منظم نشان دهد، ولي بازهم بي نظمي در شاكله وجودي آنهاست.همايش ديروز با وجود اينكه گفته شده بود ساعت 4بعدازظهر برگزار مي‌شود با نيم ساعت تاخير برگزار شد.در ابتداي مراسم چهره‌‌هاي اصلي اين جبهه حضور داشتند ولي تا نزديك ساعت 5 مانند صندلي‌های حضار، صندلي مهمان‌ها نيز خالي بود و كم‌كم از راه رسيدند. بر خي چهره‌ها به مدعو همايش سياسي نمي‌خوردند و‌آمده بودند تا نامه هايي را كه در  دست داشتند به دست مسئولان سابق داده تا شايد كاري براي آنها انجام دهند.
صحبت‌هاي آقاي سخنگو
حميدرضا حاج بابايي، وزير آموزش و پرورش احمدي نژاد كه در زمان او بسياري از نوجوانان ايران در آتش بي تدبيري سوختند، به عنوان دبير و سخنگوي «يكتا» پشت تريبون رفت و از برنامه هايي گفت كه رويكرد و بوي احمدي نژادي داشت.وي كه در زمان پاسخ به سوختن بچه‌های ايران هم مي‌خنديد با خنده اظهار داشت: تاریخچه حرکتی که امروز شاهد هستید به یک سال و نیم قبل بر می‌گردد که دوستان دور هم جمع شده و با هم گفت‌وگو کردند و به این جمع‌بندی رسیدند که ما در برابر نظام و انقلاب مسئولیت خطیری را برعهده داریم!وی حمایت از مظلومان و جبهه گسترده مقاومت به ویژه فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، یمن و حمایت از آزادی‌خواهان جهان و صیانت از هویت دینی و ملی را از دیگر اصول این میثاق و جهاد مقدس دانست.
تندروها و اخراجي‌ها در كنار هم
از هر قشري ميان يكتايي‌ها بود؛ سيدعلي طاهري عضو پايداري، محمدرضا ميرتاج‌الديني، صدرالدين شريعتي، رئيس عزل شده دانشگاه علامه طباطبايي و بسياري ديگر از چهره هايي كه هر كدام زماني مصداق تندروها بودند همه آمده بودند تا در كنار احمدي‌نژادي‌ها بنشينند.نكته اي كه نظرها را به خود جلب می‌كرد، امتناع افراد حاضر از قرار گرفتن در كنار برخي افراد و پوشيدن لباس بنفش بر تن ياران سابق احمدي‌نژاد بود.
رئيس ستاد «يكتا»، خنثي‌ترين فرد كابينه دهم
محمدعباسي وزير ورزش و جوانان احمدي‌نژاد كه در زمان رياستش بر اين وزارتخانه تلاش چنداني در زمينه حل مشكلات ورزشكاران و جوانان او را  نديديم به عنوان رئيس ستاد«يكتا»انتخاب شد و در سخنراني كوتاه خوشامد گويي كرد و جاي خود را به سخنران بعدي داد. در ميان سخنراني‌ها براي اينكه خستگي افراد كم شود و هم تبليغي براي «يكتا» باشد، كليپ‌هايي از ديدار‌های اين جبهه با برخي مراجع پخش شد.ديدارهايي با آيات محمديزدي، بوشهري،نوري همداني،موحدي كرماني و مصباح يزدي. در اين ديدارها هر كدام از علما توصيه‌هايي را به اين افراد داشتند كه در گذشته هم بارها بر آن تاكيد كرده بودند و اگر اجرا شده بود، ديگر علما بر آن تاكيد نمي كردند.
اعضاي حاضر،وزراي پيشين
در رديف اول وزراي دولت نهم و دهم احمدي‌نژاد نشسته بودند.محمدحسيني،وزير ارشاد، نجار وزير كشور وطريقت منفرد،وزير بهداشت دولت دهم از چهره هايي بودند كه در مراسم حضور داشتند ولي جايگاه‌سازماني آنها مشخص نبود.حضاري نيز كه در جلسه حضور داشتند بيشتر از فرمانداراني بودند كه در زمان احمدي‌نژاد به انتخاب نجار در مسئوليت جا خوش‌كرده بودند و ديروز آمدند تا با رئيس سابق‌شان بيعت كنند.
تعريف و تمجيد مرد ائتلاف
سيدرضا تقوي، قائم مقام جامعه روحانیت مبارز اعضای جبهه «یکتا» را کارشناسان و مدیران عرصه اجرایی عنوان کرد و گفت: دانش و تجربه این افراد می‌تواند منشأ خدمت به کشور باشد.رئیس شورای همگرایی اصولگرایان كه ماه‌هاست تلاش می‌كند ميان اصولگرايان اتحاد ايجاد كند در اين مراسم نيز سعي كرد «يكتا» را از خود نشان دهد و گفت:ما نیروهای انقلابی هستیم و از شعارهای انقلابی دست برنمی‌داریم. از این رو باید با همان روحیه انقلابی هر تشکلی که عنوان اسلامی دارد از بافت انقلابی و جهادی برخوردار باشد.تقوی در ادامه به موضوع تحجر سیاسی پرداخت و تصریح کرد: گروه‌های سیاسی هر حرف حقی را حتی اگر از حزب‌شان نباشد باید بپذیرند و فرق تشکل اسلامی و غیر اسلامی پیروی از حق است. وی با بیان اینکه ما نباید از موانع بترسیم و در عین حال باید از عجله هم پرهیز کنیم، یادآور شد: البته وقت را نیز نباید از دست داد و فرصت‌شناسی نیز بسیار مهم است.
وقتي وحدت ناموسي می‌شود
نوبتي هم كه بود نوبت سخنران اصلي مراسم بود، فردي كه جايگزين آيت ا… مهدوي كني شده بود با اين تفاوت كه سعيد جليلي ديگر شاگرد او نيست.آيت ا… موحدي كرماني، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: وقتی یک تشکل می‌خواهد به وجود آید باید نگرش و رویه حاکم بر یک تشکل صدق باشد. اگر می‌گویند به دنبال آرمان‌های الهی هستیم باید راست بگویند یعنی اهداف مادی مدنظر نباشد.وي اظهار داشت: من بسیار خرسندم که مطلع شدم چنین تشکلی با این نام بسیار نیک به وجود آمده و مشخص است هدفش اعتلای کلمه حق است.آیت‌ا… موحدی کرمانی به ضرورت وحدت اشاره و خاطرنشان کرد: وحدت ناموس نظام هستی است و در مرحله تشریع و تکریم تعریف شده است که البته مراد از هر کدام یک هدف مشخص است.
خيانت به اصلح،خيانت به‌مسلمين
آیت‌ا… موحدی کرمانی با بیان اینکه تفکر غالب بر یک تشکل الهی باید به روی کرسی نشاندن یک اصلح باشد، خاطرنشان کرد: شاید آن اصلح در جمع ما نام‌نویسی نکرده باشد همچنان که شهید رجایی عضو حزب جمهوری اسلامی نبود اما حزب جمهوری اسلامی به دنبال نشاندن اصلح روی کرسی بود.وی ادامه داد: اگر شخصی یک نفر را بر 10  نفر حاکم کرد و گفت شما 10  نفر گوش به فرمان این یک نفر باشید اما در بین آن 10 نفر فردی لایق‌تر از آن شخص پیدا شود خداوند و پیامبر می‌فرمایند که به جامعه مسلمین خیانت شده است.دبیرکل جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: اگر فرد اصلح جای دیگری نام‌نویسی کرده اما هم‌فکر ماست باید از وی حمایت شود.
پرسش‌هاي بي پاسخ
اولين نشست «يكتا» با همه هياهويي كه داشت به پايان رسيد. تمام كساني كه ادعاي تحول در نظام را در پيش گرفته اند در انتهاي مراسم، حتي پاسخ خبرنگاران را در مورد فسادهايي كه در دوران و دولت آنها رخ‌داده بود، ندادند و وزراي دولت احمدي نژاد هنگامي كه از بقايي و رحيمي از آنها سوال مي‌شد با دستپاچگي مي‌خنديدند و مي‌رفتند.نكته قابل تامل اينجاست كه افرادي كه زماني در دوران  آنها اختلاس‌ها و فسادهاي فراواني صورت گرفت حال با شعار «كارآمدي و تحول ايران» به ميدان آمد‌هاند و بايد ديد می‌توانند از پس امور بر  بيايند يا مانند دوره رياست‌شان تنها خنده را در پاسخ به مشكلات تحويل ملت ايران خواهند داد.
هشدار به اصلاح‌طلبان
اين همايش بيشتر از آنكه براي اصولگرايان نقطه قوت باشد،براي اصلاح طلبان زنگ هشداري است كه هوشياري خود را به كار گيرند و در اين روزهايي كه اصولگرايان و رسانه‌های آنها در تلاش هستند با نوعي فضاسازي نشان دهند كه درميان آنها انشقاق است را رد و همگرايي خود را بيشتر كنند تا نه تنها كرسي‌های مجلس بلكه آينده سياسي ايران را از دست ندهند.

موضع «يكتا» با  احمدي‌نژاد روشن شود

عبدالرضا داوري/ فعال سیاسی

فعاليت رسمي و علني وزرا و معاونان رئيس دولت نهم و دهم در قالب تشكل «يكتا » را بايد به دلايل زير به‌عنوان خبري خوب در جبهه نيروهاي انقلاب دانست:
١- «يكتا » اولين تجربه همكاري مشترك سياسي نيروهاي ارشد دولت نهم و دهم بوده كه به صورت علني و با تابلوي مشخص صورت مي‌گيرد و مي‌تواند تمرين سياسي مناسبي براي نيروهاي دولت قبل در عرصه عمومي و خارج از حوزه قدرت باشد كه در صورت سازماندهي حساب شده و هم‌افزايي ظرفيت بزرگ مديران صف و ستاد دولت كذشته در سراسر كشور براساس تئوري ٥٠٠٠ مدير، «يكتا »مي‌تواند معادلات مجلس دهم را به نفع نيروهاي انقلاب تغيير دهند.
فراموش نكنيم قاطبه مديراني كه «يكتا » را تشكيل داده اند ، در دوره مسئوليت خود در دولت گذشته ، از كارنامه درخشاني در قياس با جانشين خود در دولت يازدهم برخوردار بوده و همين موضوع رزومه مناسبي را براي «يكتا » مهيا مي كند
٢- «يكتا » می‌تواند گفتمان خدمت را در ميان نيروهاي انقلاب بسط داده و با اصالت دادن به مطالبات مردم، گفتمان جبهه انقلاب را در طراز مردم ارتقا دهند.
٣- «يكتا » به دليل بهره مندي از تجارب اداره كشور، از اين به بعد تخصصي ترين كانون نقد عملكرد دولت يازدهم خواهد بود كه مي‌تواند رويكرد انتقادي عالمانه را در فضاي كشور تزريق نمايند و با دولت فعلي در عرصه عمومي قويا مواجهه كند.
٤-طي دوسال اخير غيرمنصفانه ترين سخنان و بيرحمانه ترين فحاشي‌ها عليه اقدامات دولت نهم و دهم در فضاي رسانه اي كشور منتشر شده است. از آنجاكه يكتا استخوان بندي دولت‌های نهم و دهم را شكل می‌داده، لازم است در نخستين قدم، با تشكيل كميته‌های تخصصي ،جوابگوي شبهات مختلفي كه عليه اقدامات دولت قبل در حوزه‌های فرهنگي،اجتماعي،اقتصادي و بين المللي مطرح شده، باشند و خط دفاعي مستحكمي را در برابر حملات مخالفان دولت نهم و دهم ايجاد نمايند و سياه نمايي‌ها عليه دولت قبل را با سفيدي يكتا بزدايند. «يكتا» براي دفاع از هويت و رزومه اعضاي خود هم كه شده بايد علم دفاع از عملكرد دولت نهم و دهم را بلند كند كه در غير اين صورت «يكتا » به «ياران كم توفيق احمدي نزاد » تنزل خواهد كرد!
٥- «يكتا » وجهه تكنوكراتيك و اجرايي نيروهاي انقلاب را تقويت خواهد كرد و نشان خواهد داد برخلاف تصويرسازي دشمن كه همواره نيروهاي انقلاب را افرادي شعاري معرفي مي‌كند،آن بخش از نيروهاي انقلاب كه در «يكتا» مجتمع هستند، با ادبيات و رفتار تخصصي ، كارشناسي و عالمانه اداره كشور كاملا آشنا هستند و تخصص را متوازن با تعهد در رزومه كاري خود دارند.
با اين اوصاف درصورتي كه «يكتا »بتواند ظرفيت‌هاي اجرايي دولت قبل در اقصي نقاط ايران ، را با واقع بيني سياسي و تحليل درست از شرايط كشور و جهان سازماندهي كند و خط مشي سياسي-اجتماعي دقيقي را در اين مسير انتخاب نمايد، ترديد ندارم كه حداقل ١٥٠ كرسي از مجلس دهم در اختيار «يكتا » خواهد بود و  به اين ترتيب تحولات مهمي در ساختارقدرت طي دوسال آينده رقم خواهد خورد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. 1.در دو دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد هر روز نگران گرانتر شدن اجناس بودیم و اگر مثلاً یک کیلو از یک جنس لازم داشتیم از ترس گرانی فردای جنس دو کیلو می خریدیم.
    2. در سطح جهانی ما را افراطی می پنداشتند و هر جایی ریاست جمهور ما پشت تریبون قرار می گرفتند، مثلاً در سازمان ملل، عده زیادی از نمایندگان کشور ها جلسه را به اعتراض ترک می کردند.
    3. اختلاس های زیادی انجام شد و هنوز هم هردم از این باغ بری می رسد. معاون اول ایشان در زندان و معاون دیگرشان متهم و تحت محاکمه است.
    4. با بیشترین درآمد نسبت به همه دولت ها دولت دهم بیش از 250 میلیارد تومان بدهی برای دولت یازدهم به ارث گذاشت.
    5. با پخش بودجه کشور و اعطای یارانه به همه ، کارهای عمرانی و … راکد ماند و گرانی سر به آسمان کشید و مثلاً بنزین ناگهان چند صد درصد افزایش یافت و به دنبال آن آب و برق و گاز و…
    6. دانشجویان باهوش و اهل مطالعه ستاره دار و مجبور شدند یا ترک تحصیل کنند و یا در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازند. بورس های آنچنانی داده شد که همه می دانیم.
    7 بی نظمی و قانون گریزی ذاتی این دو دولت بود و مثلاً بودجه کشور حتی یکسال طبق زمان مقرر تقدیم نشد و گاهی با سه یا چهارماه تأخیر به مجلس محترم تقدیم می شد و رئیس دولت به شوخی و طعنه می فرمودند « نامردید اگه به این بودجه رأی ندید» البته نظر ایشان آن بود که نمایندگان طبق نظر دولت به بودجه رأی بدهند و تغییری در آن ندهند.
    8. مدیران کل پنج بانک را یک شبه عوض کردند تا هر طور دستوری می دهند «به فرموده» هزینه شود.
    9. برنامه و بودجه را نیز منحل فرمودند تا همه از وزیر و استاندار و فرماندار و … همه بفهمند که فقط و فقط باید «طابق النعل بالنعل» از اوامر ایشان پیروی کنند یعنی دوزاریشان بیفتد که «قانون منم»
    10. دولت دهم و یازدهم به تفکر پوپولیستی افزود اما دوکار ستودنی انجام داد: اول تأسیس بانک قرض الحسنه مهر امام رضا (ع) و دوم خانه دار کردن جمعی مستضعف با راه اندازی خانه های مهر.
    به نظر من، که البته نظری شخصی است و به معنی حکم صادر کردن نمی باشد، زمان تفکر احمدی نژادی سپری شده و یکتا ( یعنی فقط یک نفر هرچه گوید آن شود) نیز مورد اقبال متفکران، عاقلان و فرهیختگان قرار نخواهد گرفت. الله اعلم بالصواب. یک معلم بازنشسته

  2. تا زمانی که قوه محترم قضائیه اقدام عملی در برخورد با آقای هالهء نور و هم سفره های ایشان انجام ندهد، بیان مسائل و مشکلات حادث شده در طول ریاست آقای معجزه هزاره سوم، تنها تاثیرش تداوم حضور ایشان در حافظه جمعی ملت می باشد.

    یکی از روش های تبلیغات نامحسوس، حضور مستمر در اذهان تودهء مردم با بهره گیری ار رسانه های گروهی است؛ این کار، گاه با ایجاد خبر و گاه با تبانی و همدستی با صاحبان رسانه های گروهی انجام می شود!
    اگر شما از گروه دوم نیستید، می شود نتیجه گرفت که ناآگاهانه بازیچهء اهداف رسانه ای ایشان قرار گرفته اید. یعنی به ایشان کمک می کنید تا در خاطرهء جمعی ملت حضورش را تداوم ببخشد. کسی که زمینه ساز بزرگترین مفاسد اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی در تاریخ کشور شده و گذشته ار افزایش فقر و فساد در اقشار جامعه، موجبات تمسخر و استهزای کشور عزیزمان را در دنیا فراهم آورده است! در اینصورت، آیا بهتر نیست حال که توان احقاق حقوق حقهء ملت را نداریم آقای معجزه گر هزاره سوم را به زباله دانی تاریخ وارهانیم.
    بی شک در آینده کسانی که جاده ها را برای حضور مجدد ایشان هموار کرده اند بایستی در پیشگاه وجدان خود و داوری مردم پاسخگو باشند!
    محض اطلاع عرض شد

دکمه بازگشت به بالا