کرج با 5/2 میلیون جمعیت فقط 4 سینما دارد

دانشجوی 26 ساله‌ای که اهل نظرآباد است، در این باره گفت: در شهرمان حتی یک سالن سینما هم نداریم. اگر کسی بخواهد فیلم ببیند باید به کرج سفر کند که آن هم برای خیلی از خانواده‌ها مقدور نیست و بیشتر به دلیل طولانی بودن مسیر و هزینه‌های رفت و آمد عطای دیدن فیلم را به لقایش  می‌بخشند.
یک خانم میانسال نیز که ساکن کرج است، اظهارداشت: مراکز تفریحی و آموزشی در کرج کم است، در روزهای تعطیل برای گذراندن اوقات فراغت فرزندانمان مجبوریم راهی تهران شویم.
پدری هم که با 3 فرزند خود در حال خارج شدن از سینما «هجرت» شهر کرج بود، بیان کرد: از حصارک کرج برای دیدن فیلم آمده‌ایم. مسیر طولانی و پرترافیکی را باید بگذرانیم تا به سینما برسیم،  تازه آن هم سینمایی که فرسودگی‌اش لذت دیدن فیلم را به ترس تبدیل می‌کند.
وی که از کمبود مراکز تفریحی در کرج گلایه‌مند است، از مسئولان می‌خواهد تا چاره‌ای برای این مشکلات بیندیشند.
«سیدموسی حسینی کاشانی»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز اظهار داشت:‌ این استان در تمامی زمینه‌های فرهنگی از کمبود و ضعف زیرساخت‌ها رنج می‌برد و در سال‌های گذشته امکانات موجود با رشد جمعیت هماهنگ نبوده است. زیرساخت‌ها ضعیف است و بالطبع انجام کار فرهنگی هم با مشکل مواجه شده و نمی‌توانیم تعداد زیادی از مخاطبان را پوشش دهیم؛ به عنوان مثال در این چند سال تنها توانستیم یک سینما اضافه کنیم.این مقام مسئول تنها راه برون رفت از این مشکل را عزم ملی و استانی دانست و افزود:  وظیفه ما در این زمینه حمایت کردن از  کار فرهنگی است و با مجوز دادن به مؤسسات فرهنگی می‌توانیم در جهت ارتقای باورها و فرهنگ حرکت کنیم.
حسینی کاشانی از راه‌های حل این مشکل را ندادن مجوز به ساخت شهرک‌های جدید بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه تأثیرگذار است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در مورد سینماها و کمبود آن، یادآورشد: در هیچ یک از شهرستان‌های استان بجز فردیس سینما نداریم و حتی در مرکز استان نیز تنها 2 سینمای فعال وجود دارد.وی با اشاره به اینکه براساس قانون، ساخت سینما باید با مشارکت بخش خصوصی باشد، افزود: حاضریم زمین‌های فرهنگی و تسهیلات ویژه برای ساخت سینما را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
«ابراهیم شریفی»، معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز با اذعان به این کمبودها برلزوم تغییر این فضا تأکید کرد و گفت: در  این استان غیر از سالن سینما در دیگر فضاهای فرهنگی نیز کمبود داریم و شرایط موجود در شأن مردم نیست. درحال حاضر  سینما «ساویز» رجایی شهر، سینماهای «هجرت» و «سپهر» در شهرک وحدت فعال هستند که با توجه به میزان جمعیت، آمار مطلوبی نیست.وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در این خصوص، اظهار داشت: دغدغه مسئولان فرهنگی استان ارتقای فضای موجود است و امیدواریم بخش خصوصی به کمک بخش فرهنگ و هنر بیاید تا از ظرفیت‌ها و موقعیت‌ها بهره‌برداری کنیم.
شریفی با تأکید بر اینکه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران در ساخت سینما تضمین شده، اظهارداشت: اگر ساخت سینما با جانمایی مناسب صورت بگیرد سینماها فروش خوبی خواهند داشت.
معاون هنری سینمایی ارشاد البرز در خصوص تخریب سینما «هجرت» تصریح کرد: این سینما از سینماهای قدیمی استان است و با توجه به قدمت آن و چشم انداز نامناسبی که در ورودی شهر دارد، شهرداری برای حل مشکلات ترددی و حفظ سیمای شهری پیشنهاد به تخریب این فضا و اختصاص فضایی مناسب برای ساخت سینما را داده است.شریفی با اشاره به اینکه این سینما 800 صندلی دارد و باتوجه به کمبود سینما در استان نمی‌توانیم از این فضا چشمپوشی کنیم، افزود: ما نیز به مشکلات این فضا واقفیم، اما تا زمانی که سینمای جدیدی جایگزین این سینما نشده باید ازظرفیت آن استفاده کنیم.
پردیس سینمایی جایگزین سینما «هجرت»می‌شود
چندسالی است که زمزمه تخریب سینما هجرت، تنها سینمای شهرستان کرج به دلیل اینکه درمسیر طرح عمرانی تعریض اتوبان قزوین قرار گرفته در گوش اهالی سینما صدای ناخوشایندی دارد.
«عبدالحمید قره داغی»، رئیس حوزه هنری البرز در این خصوص بیان کرد: باتوافق شورای شهر و شهرداری کرج به ازای تخریب سینما هجرت، پردیس سینمایی در مرکز شهر و در دسترس‌ترین نقطه شهری ساخته می‌شود.
قره داغی با اشاره به اینکه این سینما از پرمخاطب ترین سینماهای استان است، گفت: ماهانه 900 نفر از فیلم‌های روی پرده این سینما دیدن می‌کنند.
رئیس حوزه هنری استان البرز وضعیت سینما در استان را نامناسب دانست و افزود: تخریب سینما هجرت در شرایط کنونی ضربه‌ای برای صنعت سینمای منطقه است و به همین دلیل تا ساخت سینمای جدید و پیشرفت 50 درصدی آن اجازه تخریب این سینما را نخواهیم داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا