آیا تلفن‌های همراه باعث سرطان مغز می‌شوند؟ مطالعه جدید پاسخ قطعی دارد

رابطه بین استفاده از تلفن همراه و افزایش خطر ابتلا به سرطان مغز، بحثی است که تقریباً به اندازه خود تلفن‌های همراه ادامه دارد. یک مطالعه بزرگ از سازمان بهداشت جهانی که به تازگی منتشر شده است باید این سوال را حل کند.

اخبار بازار ایران؛ فرحناز زرین‌تیغ – در سال 1993، مردی اهل فلوریدا به نام دیوید رینارد ادعا کرد که تابش ناشی از استفاده از تلفن همراه باعث مرگ همسرش از سرطان مغز شده است. رینارد شرکت NEC آمریکا، شرکتی که تلفن همسرش را ساخته بود، را به دلیل “مجهز بودن تلفن به آنتنایی که تابش مایکروویو را در مقدار بیش از حد و ناایمن به قسمت مغز که تومور در آن یافت شده بود، وارد کرد” شکایت کرد.

حتی اگر این دعوی در سال 1995 رد شد، پرونده بسیار مورد توجه قرار گرفت و ایده تلفن‌های همراه سرطان‌زا را برای دهه‌ها در ذهن عموم مردم کاشت.

افزایش این ایده که تلفن‌های همراه خطر سرطان را افزایش می‌دهند، این واقعیت بود که سازمان بهداشت جهانی (WHO) در همکاری با آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در سال 2011 تابش تلفن همراه را به عنوان یک سرطان‌زای احتمالی برای انسان طبقه‌بندی کرد. سپس، یک مطالعه روی جوندگان در سال 2016 نتیجه‌گیری کرد که تابش ساطع شده از دستگاه‌ها باعث سرطان در مغز و غدد فوق کلیوی موش‌ها و موش‌ها می‌شود.

با این حال، در طول سال‌ها، ارتباط بین تابش تلفن همراه و سرطان همیشه کمی مبهم بوده است. اکنون WHO مطالعه بزرگی را منتشر کرده است که احتمالاً این موضوع را حل خواهد کرد. این مطالعه که توسط محققان آژانس ایمنی هسته‌ای و حفاظت از تشعشع استرالیا (ARPANSA) رهبری شد، بیش از 5000 مطالعه دیگر را بررسی کرد و 63 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 1994 و 2022 را برای تحلیل نهایی خود انتخاب کرد.

آنها نتیجه گرفتند که حتی اگر استفاده از تلفن همراه در 20 سال گذشته به شدت افزایش یافته باشد، افزایش متناظر در سرطان‌های مغز یا سایر سرطان‌های سر و گردن مشاهده نشده است – حتی در بین کسانی که بیشترین استفاده را از تلفن‌های همراه خود دارند و برای مدت طولانی‌تر از 10 سال استفاده می‌کنند. مطالعه-مطالعات همچنین به بررسی قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی از برج‌های تلفن همراه و مشاغلی که افراد در معرض تابش فرکانس رادیویی بیشتری در محل کار هستند پرداختند و باز هم هیچ ارتباطی با سرطان پیدا نکردند.

“این یک بررسی و تحلیل ترکیبی از مطالعات ارزیابی اینکه آیا فرکانس‌های رادیویی خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهند یا خیر” مارک الوود، استاد افتخاری اپیدمیولوژی سرطان در دانشگاه اوکلند، که یکی از نویسندگان همکار مطالعه بود، گفت. “فرکانس‌های رادیویی (RF) به انرژی الکترومغناطیسی در طول موج‌های 300 هرتز تا 300 گیگاهرتز اشاره دارد، یعنی فرکانس پایین‌تر و انرژی پایین‌تر از نور مرئی. RF برای تلفن‌های همراه و رادیو و تلویزیون استفاده می‌شود. همچنین در مانیتورهای کودک، اتصالات Wi-Fi، رادار و بسیاری از مصارف صنعتی و پزشکی استفاده می‌شود.”

یافته‌های معقول

البته یافته‌ها منطقی هستند، با توجه به اینکه برخی تحقیقات استفاده از تلفن همراه در تنها آمریکا را روزانه چهار ساعت و 37 دقیقه تخمین می‌زنند و داده‌های دیگر نشان می‌دهد که حدود سه چهارم جمعیت جهان اکنون از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. با این میزان استفاده گسترده از تلفن همراه، انتظار دارید که با افزایش چشمگیر سرطان‌های مغز، اگر تابش ناشی از آنها سرطان‌زا بود، اما اینطور نیست. در واقع، محققان می‌گویند نرخ سرطان مغز از سال 1982 تقریباً ثابت مانده است.

“هنگامی که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در سال 2011 قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی را به عنوان یک سرطان‌زای احتمالی برای انسان طبقه‌بندی کرد، این امر عمدتاً بر اساس شواهد محدود از مطالعات مشاهده‌ای انسانی بود”، کن کریپیدیس از ARPANSA گفت. “این بررسی سیستماتیک از مطالعات مشاهده‌ای انسانی بر اساس یک مجموعه داده بسیار بزرگ‌تر نسبت به مجموعه داده مورد بررسی توسط IARC است که همچنین شامل مطالعات جامع‌تر و اخیرتر است، بنابراین می‌توانیم با اطمینان بیشتری نتیجه بگیریم که قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی از فناوری بی‌سیم یک خطر برای سلامت انسان نیست.”

یافته‌های این مطالعه در مجله Environmental International منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا