مقایسه قیمت پروفیل صنعتی در بازارهای داخلی و خارجی

در دنیای آهن آلات و مقاطع فولادی، قیمت محصولات می‌تواند تاثیر زیادی روی صنایع ساخت و ساز داشته باشد. پروفیل‌ها از جمله مهم‌ترین و پر تقاضاترین این محصولات هستند که کاربرد گسترده‌ای در اسکلت سازی و درب و پنجره سازی دارند. افزایش یا کاهش قیمت این نوع محصولات، مطمئنا تاثیر مستقیم روی صنایع دیگر می گذارد. شما می‌توانید قیمت پروفیل صنعتی در بازار داخلی را در لینک https://ahanresan.ir/pc/profile/industrial-profile/ بررسی کنید. تغییرات در بازارهای داخلی و خارجی خود را به صورت‌های متفاوتی نشان می‌دهد و این موضوع وابسته به عوامل مختلفی است. در این مطلب قصد داریم شما را با تمامی نکات مربوط به خرید و قیمت پروفیل صنعتی آشنا کنیم.

قیمت پروفیل صنعتی در بازارهای داخلی و خارجی | آهن رسان

عوامل موثر بر تفاوت قیمت پروفیل صنعتی در بازارهای داخلی و خارجی

تفاوت قیمت پروفیل صنعتی در بازارهای داخلی و خارجی به مجموعه‌ عوامل کلیدی وابسته است که هر یک به نوبه خود تاثیر قابل توجهی بر هزینه نهایی دارند. مهم‌ترین این عوامل به شرح زیر است:

  • هزینه‌های تولید: در بازارهای مختلف هزینه‌های تولید نیز متفاوت است و یک دلیل مهم برای این تفاوت، نبود تکنولوژی و تجهیزات مدرن در یک کشور خاص است.
  • تعرفه‌ و مالیات‌: تعرفه‌های مالیاتی ممکن است به صورت قابل توجهی در یک کشور بالا باشند. بنابراین، با نگاهی به بازار آهن آلات در آن کشور، قیمت‌های بالاتری مشاهده می‌کنید. این موضوع مخصوصا در مورد کشورهایی که وابسته به واردات آهن آلات هستند بیشتر به چشم می‌خورد.
  • حمل و نقل: بخش بزرگی از افزایش هزینه‌ها در بازارهای داخلی و خارجی مربوط به قیمت‌ حمل و نقل است. هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک در مورد بازار داخلی زیاد به چشم نمی‌آید اما این موضوع در مورد کشورهای خارجی بیشتر مشهود است.
  • دولت و حمایت‌ها: وجود قوانینی در داخل کشور یا قوانین صادرات و واردات به صورت مستقیم روی بازار آهن آلات و محصولات پروفیلی تاثیر دارد. تسهیلات و یارانه‌های دولتی می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و در نتیجه می‌توان تاثیر آن را در بازار نیز مشاهده کرد. 
مقایسه قیمت پروفیل صنعتی | آهن رسان

مقایسه قیمت پروفیل صنعتی در ایران با کشورهای اطراف

نکته مهم در مورد بازارها در کشورهای همسایه، خاص بودن هر بازار است. برای مثال، بازار کشور ترکیه با بازار کشورهایی مانند افغانستان یا ارمنستان متفاوت است. این تفاوت از میزان تقاضا و قوانین وضع شده دولتی در ترکیه ناشی می‌شود. 

  • ترکیه: ترکیه به بازارهای اروپایی نزدیک است و این کشور توانایی تولید محصولات آهنی با حداقل قیمت را دارد. در سال‌های اخیر، نوسانات لیر و تعرفه‌های گمرکی تاثیر زیادی روی قیمت پروفیل تولیدی این کشور داشته است.
  • عراق: قیمت‌ها در عراق در بسیاری از بازه‌های زمانی نوسانات شدیدی دارد و این به دلیل نبود ثبات اقتصادی و سیاسی در این کشور است.
  • پاکستان: پاکستان قدرت تولید در حجم بالا را دارد و هزینه‌های تولید نیز در این کشور نسبتا پایین است.

بررسی روند تغییرات قیمت پروفیل صنعتی در بازارهای داخلی

در سال های اخیر کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی با نوسانات قیمت محصولات پروفیل صنعتی مواجه بودند. در بازارهای ایران به دلیل نوسانات ارزی و تشدید تحریم های جهانی نوسانات قیمت پروفیل و بازار آهن آلات محسوس‌تر بوده است. 
برای مثال، قیمت پروفیل زد در سال 93 در حدود 1900 تومان بود که این میزان با گذشت زمان و در سال 1396 به 3 هزار تومان رسید. سال‌های پس از 96 تا 1400 سال‌های پرنوسانی در بازار آهن آلات بود که باعث شد قیمت این محصول نیز از میزان 10 هزار تومان در سال 98 به حدود 30 هزار تومان در 1401 برسد. در حال حاضر، این محصول قیمت بالاتر از 35 هزار تومان در بازار دارد.

افزایش ساخت و ساز و میزان تقاضای بین المللی نیز روی این افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته است. در مورد بازار آهن آلات و پروفیل‌ها، بخش بزرگی از تولید داخل به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و ترکیه صادر می‌شود. با این حال، تاثیر نوسانات ارزی و تشدید تحریم‌ها در مورد مواد اولیه 2 فاکتور بسیار مهم‌تر به حساب می‌آیند. قیمت‌ها در بازار پروفیل معمولا بین 30 تا 40 هزار تومان هستند. این تفاوت 10 هزار تومانی به دلیل وجود استانداردهای اختصاصی در بعضی از محصولات یا کیفیت محصول تولیدی یک کارخانه خاص است.

قیمت پروفیل صنعتی در بازارهای داخلی و خارجی | آهن رسان

تحلیل قیمت پروفیل صنعتی در بازار داخلی و جهانی

پروفیل‌های صنعتی به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. نوسانات قیمت این محصول در بازار داخلی ایران تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، تقاضای داخلی، هزینه‌های تولید و سیاست‌های دولت قرار دارد. مقایسه مستقیم قیمت پروفیل در ایران با بازارهای جهانی به دلیل تفاوت در نوع پروفیل، کیفیت، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و سایر عوامل پیچیده است. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که قیمت پروفیل در ایران تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی، نوسانات قابل توجهی دارد.

جمع بندی

در جمع بندی مقایسه قیمت پروفیل در بازارهای خارجی و داخلی بهتر است به این نکته اشاره کنیم که ممکن است تفاوت‌های بالایی در این دو بازار مشاهده شود. این تفاوت‌ها از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرند که از آن جمله می‌توان به هزینه‌های مالیاتی و شرایط بازار مقصد اشاره کرد. از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار در این مورد میزان تقاضای بازار در داخل کشور یا خارج از آن است که افزایش بیش از حد یکی از آن‌ها به صورت مستقیم روی قیمت‌ها در بازار آهن آلات تاثیر خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا