بهرهبرداری از قانون بیمه شخص ثالث رانندهمحور به ۱۳ آذر هم نرسید!
اخبار بازار ایران – بر اساس تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث بیمه مرکزی موظف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث براساس ویژگیهای «راننده» فراهم شود.
برنامه ششمی که دو سال هم تمدید شد و در نهایت ۱۴۰۳ برنامه هفتم آغاز خواهد شد، اما تاکنون اجرای این بند قانونی معطل مانده است! بیمه شخص ثالت راننده محور که قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی در خصوص آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: یکی از موارد قانون بیمه اجباری شخص ثالث تبصره یک ماده ۱۸ است که در بیمه مرکزی از آن تحت عنوان راننده محوری یاد میشود. در این قانون بحث خسارت و صدمات از اتومبیل برداشته و به راننده اتومبیل الحاق میشود.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در این بند قانونی رانندگان به پرخطر و کم خطر تقسیم بندی میشوند و زمانی که رانندگان پرخطر بر اساس شاخصهایی شناسایی شدند هنگام صدور بیمه نامه مبالغ بر اساس پرخطر بودن آنها محاسبه میشود و اگر کم خطر باشند برای آنها تخفیفاتی لحاظ میشود و بر این اساس دیگر بار رانندگی پرخطر بر دوش جامعه نخواهد بود.
او افزود: حال برای تحقق این بند قانونی باید یک چرخش اطلاعاتی در چند سامانه ایجاد کنیم، یک بخش این دادهها به مرکز داده بیمه مرکزی در خصوص اصالت بیمه نامه، ارتباط بیمه نامه با شخص راننده و… باز میگردد. قسمت دیگر به دادههای قوه قضائیه و بخش دیگر هم در مرکز داده فراجا اطلاعاتی از جمله امتیازات منفی رانندگان است که مقداری فرآیند ارسال دادهها به بیمه مرکزی زمان بر شد که اخیرا این موضوع از طریق کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک پیگیری شد و این کارگروه مصوب کرد فراجا اطلاعات را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد. مقدمات کار فراهم شده و زیر ساختها آماده است و به شکل آزمایشی و البته بدون شاخصهای فراجا این اقدام را در ۲ شرکت بیمه هم اجرایی کردیم.
باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری بیشتر در آبان ماه به سراغ رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او وعده بهرهبرداری از پروژه بیمه شخص ثالث رانندهمحور در ۱۳ آذر را داد و گفت: هر دو پروژه کروکی برخط و بیمه شخص ثالث راننده محوری به بحث تبادل دادهها و اطلاعات میان بیمه مرکزی و نیروی انتظامی بستگی دارد مذاکراتی خوبی را داشته ایم. امید داریم تا ۱۳ آذر روز بیمه بتوانیم این دو پروژه را به بهرهبرداری برسانیم.
استادهاشمی مطرح کرد: فشرده جلساتی را در حال برگزاری هستیم که این دو پروژه را حداقل به شکل پایلوت در یک یا دو استان انجام دهیم تا بتوانیم تا پایان سال در خدمت تمام مردم باشیم.
اما ۱۳ آذر هم رسید و خبری از بهرهبرداری از بیمه شخص ثالث رانندهمحور نبود! باشگاه خبرنگاران جوان هم مجدد موضوع را از رئیس کل بیمه مرکزی پیگیری شد. علی استادهاشمی گفت: نرم افزار و پلتفرم و اقدامات نرم افزاری که باید در خصوص اجرای قانون بیمه شخص ثالث رانندهمحور صورت میگرفت انجام شده است. یکسری شاخص دارد بر اساس آن شاخصها و اطلاعات خود تست زدیم و از آن جواب گرفتیم مجدد باید یکسری دادهها از طریق پلیس راهور مانند نمره منفی افراد، مقدار جرایم و… که موثر در حق بیمه است به ما برسد.
او افزود: به امیدخدا اگر بتوانیم این اطلاعات را از پلیس راهور دریافت کنیم بعد از اینکه پروژه کروکی برخط اجرا شد به سمت بیمه شخص راننده محوری خواهیم رفت. ما گذاشته بودیم اصلا این پروژه امروز (۱۳ آذر) افتتاح شود که نشد تمام کارهای آن انجام شده و اطلاعات را باید از راهور دریافت کنیم.
راننده محوری بیمه شخص ثالث که مینا صادقی کارشناس بیمه در خصوص مزیت اجرای آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این قانون هر راننده که خوب رانندگی میکند یک امتیاز دریافت کرده و در نهایت قیمت کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت میکند. پیش بینی میشود در این طرح بانوان موفقیت بیشتری داشته باشند، زیرا معمولا رانندگان محتاطتری هستند و به همین جهت میتوانند از این طرح به نفع خود استفاده کنند.
در ادامه هم مدیر صندوق تامین خسارتهای بدنی قمصریان اظهار کرد: اول این که نگاه قانون گذار در این بخش با هدف حمایتی بوده است. اکثر رانندگان قانون مدار هستند و عملیاتی شدن این بند قانونی سبب میشود که شرکتهای بیمه این اختیار را پیدا کنند برای افراد قانون مدار بیمه نامه شخص ثالث را با تخفیفات مناسبتر ارائه و رانندگانی که تخلفات حادثه خیز دارند بیمه نامه خود را به قیمت بالاتری تهیه کنند و در واقع این یک اهرم تشویقی است. متاسفانه اکنون به راننده قانون مدار و متخلف با یک دید نگاه میشود که نباید این رخ دهد. اگر امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس امتیاز راننده مهیا شود نگاه عادلانه نیز فراهم خواهد شد که نیازمند همیاری و همکاری نیروی انتظامی است.
باید منتظر ماند و دید اجرای این بند قانونی تا پایان سال یعنی زمان اتمام برنامه ششم عملیاتی خواهد شد؟ باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان