نقش روابط عمومی دراعتمادسازی و جلب نظر مخاطب

ملازاده 1

اخبار بازار ایران؛  مجيد ملازاده – امروزه روابط عمومي در تمام جهان نقش مهمي در شکل‌ دادن به حوادث و رخدادهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي دارد و به آن به عنوان نيرويي اثرگذار و قابل تامل نگريسته مي شود.

در شرايط کنوني، اطلاع‌رساني و ارتباط بحث نخست جهان امروز به شمار مي‌آيد، ارزش و جايگاه والاي وجود يک روابط عمومي تخصصي در قالب يک سازمان در عرصه اطلاع‌رساني و ارتباط نمايان مي‌شود.

روابط عمومي، قلب تپنده و چشم بيناي هر سازماني است و پويايي آن رشد و بالندگي يک سازمان را به ارمغان مي‌آورد. براي آنکه بتوانيم به هدف نهايي روابط عمومي يعني هدايت و جلب اعتماد افکار عمومي برسيم، شايسته است در کنار تلاش براي موفقيت اقدامات سازمان، سعي کنيم با مخاطبان سازمان خود به تفاهم و درک مشترک برسيم.

به عبارت ديگر، داشتن نگرش مشترک، لازمه رسيدن به تفاهم است و روابط عمومي ها با اعتمادسازي و جلب نظر و توجه مخاطبان مي توانند حتي باورها و عقايد آنها را به نگرش تبديل کنند و با سنجش و ارزيابي آن ها راه رسيدن به تفاهم با يکديگر را پيدا کنند تا به يک درک مشترک برسند، در نتيجه لازم است هميشه علاوه بر ترغيب، به اقناع مخاطبان نيز توجه کنيم تا همراهي آنها را بدست آوريم.

روابط عمومي‌ها، تلاشگران عرصه اطلاع رساني و حلقه اتصال مردم و مسئولان و چشمان تيزبين هر دستگاه اداري هستند. روابط عمومي و رسانه دو بال مهم يک سازمان بوده و روابط عمومي‌ها در خط مقدم عرصه اطلاع‌رساني قرار دارند.

روابط عمومي‌ها و رسانه بايد با يکديگر تعامل داشته باشند و با نگاه رشد و بالندگي و همچنين تقويت روحي نشاط و اميد به رشد تعالي جامعه بيانديشند. رسانه‌ها داراي رسالت سنگيني هستند و روابط عمومي‌ها بايد اتصال به رسانه‌ها داشته باشند. امروزه به مدد تکنولوژي جديد و رشد ابزارهاي انتقال اطلاعات و مبادله افکار و عقايد از طريق خبرگزاري‌ها، مطبوعات، راديو و تلويزيون، ساختار رسانه هاي سنتي برهم خورده و جهان ارتباطات وارد مرحله جديدي از حيات خود شده است.

رسانه ها، وسايل شگرفي هستند که مظهر ارتقاي تکنولوژي در جامعه هستند و انتقال جوامع را به سوي آينده موجب شده اند.

عصر حاضر را بايد تلفيقي از اثرگذاري ارتباطات و اطلاعات دانست، عصري که بشر در آن بيش از گذشته خود را نيازمند به داشتن اطلاعات و برقراري ارتباط براي کسب اطلاعات مورد نياز مي بيند.

با در اختيار داشتن فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي مختلف و پيشرفته، امکان برقراري سريع ارتباط و تبادل سريع اطلاعات بيش از پيش ميسر گرديده است. امروزه درونمايه تحولات و تغييراتي که بشر را براي ساختن آينده خود همراهي مي‌کند، در حوزه اطلاع رساني و دانايي استقرار يافته است.

از آن جايي که امروزه تعامل و ايجاد ارتباط دوسويه مهم تلقي مي شود و مخاطب نيز نقشي کليدي در پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي سازماني دارد، و از طرفي نيز پاسخگويي، تعامل، جلب اعتماد و اعتبار سازمان نيز يک ضرورت مهم براي هر سازمان مي باشد، مي‌توان گفت کارکرد اجتماعي، مهمترين کارکرد روابط عمومي‌هاي مدرن است زيرا مخاطب در اين بخش نقش مهمي را ايفا مي کند.

با ظهور رسانه هاي نوين به ويژه شبکه هاي اجتماعي، مي توان به جرات گفت که مخاطبان در کارکرد اجتماعي جايگاه ويژه اي يافته و هر روز ابعاد تازه تري به آن مي دهند، البته هنوز قابليت هاي بسياري از اين تکنولوژي هاي نوين ارتباطي ناشناخته باقي مانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا