پول بدهید، پارکینگ نسازید!

اخبار بازار؛ علیرضا شاکر – بعد از عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک که حواشی آن هنوز ادامه دارد، اکنون نوبت عوارض کسر پارکینگ شده است. آنطور که یک عضو شورای شهر گفته است؛ شهرداری از محل عوارض کسر پارکینگ رقمی بالغ بر 233 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. درآمدی که صرف ساخت پارکینگ نشده است. عوارض کسر پارکینگ، یعنی اینکه سازنده ملک میتواند به جای ساخت پارکینگ، به شهرداری جریمه (عوارض) بدهد. آنطور که زهرا نژاد بهرام در تذکر خود به شهردار تهران گفته است. این مبلغ 8 برابر بیشتر از پیشبینی بودجه 98 شهرداری تهران بوده است.
قناعتی عضو پیشین شورای شهر تهران در مصاحبهای اعلام کرده است؛ بعضی افراد با اعلام متراژ و نقشه هندسی ساختمان که به اندازه واحدها پارکینگ طراحی کردهاند مجوز لازم ساخت را از شهرداری دریافت میکنند، اما در نهایت این افراد با تغییر نقشه، تعداد پارکینگها را کم کرده و در نهایت جریمه میپردازند و برگه پایان کار دریافت کرده و سند میگیرند.
وی در همین حال تأکید کرده است: حدود 30 تا 40 درصد پروندههای ماده 100 مربوط به این موضوع بود که وقتی برای اعضا مشخص میشد پارکینگ به تعداد تأمین نشده، رأی به قلعوقمع میدادند، اما چون ساختمان ساخته شده بود، پرونده به شهرداری میرفت و دستور ماده 100 انجام نمیشد. در شهرداری کمیسیونی وجود دارد بهنام کمیسیون توافقها. در این کمیسیون، شهرداری و صاحب ملک توافق میکردند و جریمه پرداخت میشد.
پول کسر پارکینگ کجا میرود؟
بنابراین مشاهده میشود که این رویه شهرداری از دورههای گذشته تاکنون تغییر نکرده است. شاید از این جهت نامه زهرا نژاد بهرام به شهردار تهران، حائز اهمیت است؛ چرا که وی اطلاعات دقیقتر و به روزی را ارائه داده است.
در این نامه آمده است: «گزارشهای دریافتی از میزان تحقق درآمد در ۵ ماهه نخست سال ۹۸ شهرداری تهران نشان میدهد تا پایان مردادماه مبلغ ۲۳۳ میلیارد تومان از محل عوارض کسر پارکینگ درآمد محقق شده است. این رقم تقریباً ۸ برابر رقم پیشبینی شده از این محل در بودجه مصوب ۹۸ شهرداری تهران تا پایان مردادماه است.
این در حالی است که درآمد مذکور از جمله ناپایدارترین و مخربترین ردیفهای درآمدی شهرداری تهران به شمار میرود و در طول سالهای ۸۰ تا ۹۸ بیش از ۵۰ هزار کسری پارکینگ در محلههای پایتخت ایجاد شده که تأثیر مستقیم بر نزول کیفیت زندگی داشته است.
با توجه به تحقق ۸ برابر مازاد بر مبلغ مصوب در طول پنج ماهه نخست سال، این نگرانی جدی ایجاد میشود که شهرداریهای مناطق بدون توجه به مصوبه شورای شهر تهران و شروط پنجگانه آن اقدام میکنند. مصوبه بهمن ۹۷ شورای شهر تهران، صرفاً اخذ عوارض از محل کسری پارکینگ را برای پارسلهایی که مشمول دلایل فنی ۵ گانه قید شده در مصوبه باشند، مجاز میشمارد ازجمله قرارگیری ورودی ملک در معابر کم عرض واقع در بافت تاریخی که در طرح تفصیلی تعریض نخواهند داشت، معابر پله کانی و با شیب بیش از ۳۰ درصد و…) که این پارسلها در مجموع کمتر از ۵ درصد از کل پارسلهای شهر تهران را در بر میگیرد.
بنابراین بیتوجهی به مفاد مصوبه شورا فاقد هرگونه توجیه بوده و نیازمند بازنگری اساسی در رویکردهای مدیران مناطق ۲۲ گانه است. از سوی دیگر طبق مصوبه «عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرحهای توسعه شهری و ساخت پارکینگ محلهای» مصوب 1397.11.14 و اصلاحات بعدی آن، مقرر گردید عوارض دریافتی حاصل از کسری پارکینگ، به طور اختصاصی به مصرف ساخت پارکینگهای محلهای برسد که پیششرط این اقدام، ایجاد حساب ویژه توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری است.
متأسفانه علیرغم پیگیریها و مکاتبات متعدد اینجانب و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حساب ویژهای توسط آن معاونت ایجاد نشده و لذا کماکان مبالغ حاصل از این ردیف متمرکز نمیباشد و صرف هزینهها و مصارف دیگر میشود.
لذا اینجانب نسبت به ادامه روند معیوب کنونی تذکر خود را اعلام میکنم و انتظار میرود معاونت مالی و اقتصادی شهرداری؛ مکانیسم لازم برای هزینه کرد عوارض حاصل از کسری پارکینگ برای ساخت پارکینگهای محلهای را تعبیه نماید.»
راهکار چیست؟
با توجه به این موضوع برای حل مساله چه باید کرد؟ بنظر میرسد تنها کاری که اقدام به حذف پارکینگ را غیراقتصادی میکند، افزایش بسیار بالای عوارض است. اگر چنین اتفاقی بیفتد و کمیسیون ماده 100، کمیسیون توافقها و هر مرجع دیگری در شهرداری نیز اجازه زیر پا گذاشتن قانون را نداشته باشند. بطور طبیعی مشکل حل میشود، چراکه مالکین وقتی پرداخت جریمه سنگین را اقتصادی نبینند، نسبت به حذف پارکینگها اقدام نخواهند کرد.