وقتی یک ترمینال مسافربری به روش ژاپنی ها طراحی شود!(+عکس)

موبنا – در سال ۱۹۹۵ میلادی «دفتر معماری خارجی» که یک شرکت نوپای بریتانیایی بود و «فرشید موسوی» و «الساندرو زائرا-پولو» آن را مدیریت می‌کردند، به عنوان پیمانکار اصلی برای تکمیل یکی از بخش‌های اصلی زیرساختی در سیستم حمل و نقل ژاپن انتخاب شد. طرح این مرکز که برای ساخت «ترمینال مسافربری» یوکوهاما به اجرا درآمد مورد تحسین همه منتقدان قرار گرفت و اجرای آن حدود ۷ سال به طول انجامید تا این مرکز در اواخر سال ۲۰۰۲ میلادی افتتاح شود. این بنای بزرگ تا خلیج توکیو امتداد یافت و در قالب یک اسکله بزرگ مورد استفاده قرار گرفت و طراحی آن به گونه‌ای بود که با تمام اسلکه‌های مشابه تفاوت داشت.

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 02

«ادوارد کاروزُ» از مشهورترین عکاسان جهان محسوب می‌شود که در زمان ساخت اسکله در این مکان حضور داشت و هم‌اکنون که ۱۴ سال از زمان اتمام این پروژه می‌گذرد، بار دیگر به آنجا رفته است تا از آن عکسبرداری کند. این مرکز مسافربری ساحلی یک از نخستین پروژه‌های جهانی با این وسعت بود که به طور کامل با رایانه طراحی شد تا بر اساس آن یک زمین مسطح به یکی از زیباترین اسکله‌ها تبدیل شود.

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 03

به منظور حصول اطمینان از اینکه ساختمان مرکزی میزان انعطاف‌پذیری داخلی خود را به حداکثر رسانده است، یک سیستم ساختاری منحصر به‌فرد برای آن در نظر گرفته شد. گروه طراحی این مرکز توضیح داد: «سیستم ساختاری چندگانه از صفحات فولادی تاشو این امکان را فراهم کرد تا سازه اصلی سطوح مورب و تاشو داخلی هماهنگی بیشتر پیدا کند. این طراحی به گونه‌ای انجام شد که به خصوص برای مقابله با نیروهای جانبی ایجاد شده که از طریق حرکات جنبشی و تکان‌های زمین که به واسطه جغرافیایی کشور ژاپن به وفور تجربه می‌شود، سازگاری زیادی دارد».

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 04

این پروژه با ظاهری شبیه به بافت شهری یوکوهاما به گونه‌ای بنا شد که هم‌اکنون چهار کشتی مسافربری با ظرفیت ۳۰ هزار تن یا دو کشتی مسافربری با ظرفیت ۷۰ هزار تن می‌توانند به صورت همزمان در اسکله آن حضور یابند. طبقه اول ترمینال مسافربری یوکوهاما به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای آن ظرفیت ۴۰۰ دستگاه اتومبیل در نظر گرفته شده است. طبقه فوقانی این مجموعه یک لابی بزرگ، فضای مربوط به استراحت و حرکت مسافران، و یک فضای چندمنظوره را در خود جا داده است. پشت‌بام ساختمان اصلی که سوژه بسیاری از عکس‌های کاروزوُ بوده است در قالب تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت ۲۴ ساعته برای عموم مردم باز است. مسافران و دیگر افراد از این نقطه می‌توانند یک چشم‌انداز کلی از تمام بخش‌های ترمینال مسافربری دریایی بندر یوکوهاما را در اختیار داشته باشند.

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 05

سیستم گردشی که برای این ترمینال در نظر گرفته شده با الهام از طبیعت طراحی شده است و این اسکله را دیگر مراکز مشابه مجزا می‌کند.

 

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 06

کاروزوُ هم‌اکنون پس از گذشت ۱۴ سال از زمان اتمام پروژه عکس‌های جدید را از آن تهیه کرده است.

 

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 07

این مرکز یکی از نخستین پروژه‌های بزرگ در جهان بود که به صورت کامل توسط رایانه طراحی شد و سپس همان طرح به اجرا درآمد.

 

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 08

این ترمینال در قالب یک زمین مورب رمپ‌ها و اتصالات مختلف را در اختیار گرفت تا کاربری و زیبایی منحصر به فرد داشته باشد.

 

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 09

پشت‌بام این مرکز به عنوان یک تفرجگاه فضای زیبا و دلپذیری را در اختیار مردم قرار می‌دهد و به صورت ۲۴ ساعته باز است.

 

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 10

سیستم ساختاری منحصر به‌فرد این ترمینال مسافربری دریایی به گونه‌ای ساخته شد که با فضایی جغرافیایی منطقه سازگاری فراوان دارد.

 

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 11

این پروژه به گونه‌ای عملیاتی شده است که به صورت همزمان چهار کشتی ۳۰ هزار تُنی می‌توانند در اسکله آن مسافران خود را خالی کنند.

 

yokohama international passenger terminal foreign office architects farshid moussavi alejandro zaera polo designboom 12

مسافران و بازدیدکنندگان می‌توانند با رفتن به پشت‌بام این مرکز یک چشم‌انداز کلی از تمام بخش‌های ترمینال را در اختیار داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا