قوی‌ترین خودرو مسابقه‌ای برقی جهان (+عکس)

موبنا، رضا خواجه‌وند – شرکت «اسپارک رِیسینگ تکنولوژی» از تولیدکنندگان اتومبیل‌های مسابقه‌ای سری «فرمول E» و تامین‌کننده رسمی خودرو برای فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی مدل مفهومی آخرین دستاورد خود را در معرض دید عموم قرار داد. فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی که به صورت مخفف با نام FIA شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت اسپارک را به عنوان بازوی اصلی خود در سری اتومبیل‌های مسابقه‌ای تمام-الکتریکی معرفی کرد.

spark racing technologies formula e concept designboom 02 14 2017 1800 fullheader

سه سال پس از این اتفاق گروه مذکور بار دیگر برای ساخت فصل پنجم خودروهای سری E منصوب شد تا این محصولات در سال ۲۰۱۸ میلادی عرضه شوند. سری اتومبیل‌های مسابقه‌ای برقی از زمانی که برای نخستین بار عرضه شدند قابلیت‌های خود را به اثبات رساندند و BMW یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که وارد این بازی شد و پس از آن کمپانی‌های جگوار و مک‌لارِن در این عرصه به صورت رقابتی حضور یافتند.

spark racing technologies formula e concept designboom 02 14 2017 818 002

مهندسان شرکت اسپارک از تجربیات چهار ساله خود در زمینه تولید خودرهای «فرمول E» استفاده کردند تا عملکرد یکی از مدل‌های کنونی موسوم به «اِس‌آر‌تی۰۱» را ارتقا دهند. این محصول با طراحی شبیه به خودروهای آینده به‌روز شد و با قدرت موتور بالاتر با نام «اِس‌آر‌تی‌۰۵ای» معرفی شد. با توجه به اینکه مدل‌های کونی سری خودروهای «فرمول E» ظرفیت کافی را برای طی کردن تمام مسیر مسابقه با یک بار سوختگیری ندارند و مجبورند در نیمه راه بار دیگر انرژی مورد نیاز را دریافت کنند، مدل جدید به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند فاصله مذکور را دو بار طی کند. این اتفاق بر اساس طراحی کارآمدتر آیرودینامیکی، وزن کمتر و بهره‌وری بیشتر در سیستم پیشرانه حاصل شده است.

spark racing technologies formula e concept designboom 02 14 2017 818 004

خودرو مسابقه‌ای برقی «اِس‌آر‌تی‌۰۵ای» همچنین یک باتری بزرگتر را در خود جا داده است که برای آن ظرفیت ۵۴ کیلووات-ساعت در نظر گرفته شده است و در مقابل آن مدل‌های کنونی باتری ۲۸ کیلووات-ساعت را شامل می‌شوند.

spark racing technologies formula e concept designboom 02 14 2017 818 003

پروژه ساخت این خودرو دو نکته اصلی را دنبال می‌کند: ایمنی و نوآوری. در خودرو جدید که هم‌اکنون مدل مفهومی آن عرضه شده شیشه جلو به گونه‌ای طراحی شده است که از سر راننده بیشتر مراقبت می‌کند، بدنه صیقلی‌تر دارد، چرخ‌های آن به طور کامل محصور شده‌اند، و هیچ گونه بادگیر بزرگ روی آن به کار نرفته است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا