جستوجوي رویاهای شیرین درفنجانهاي تلخ
شیروان یاری: در اين ميان افرادي سود جو با سوءاستفاده از كماطلاعي افراد درگير مشكلات به كسب سودهاي هنگفت ميپردازند.آنها با فروش انواع طلسمها وعده مرتفع شدن مشكلات را ميدهند و اميدهاي واهي ايجاد ميكنند. گاهي حتي اين سادگي تا جايي پيش ميرود كه افراد مراجعهكننده خود را در معرض تعرض شيادان بخت گشا و آيندهنگر قرار ميدهند و بعد دست به دامان قانون ميشوند. اين افراد سودجو مستقيما كانون خانواده و باورهاي مردم را هدف گرفتهاند .همچنين جرايم متعدد ديگري مانند سوءاستفاده جنسي، كلاهبرداري و سرقت نيز توسط رمالان رخ ميدهد و پروندههاي بسياري در اين زمينه در محاكم قضايي مخصوصا در كلانشهرها تشكيل شده است.
گزارش پيش رو به استناد تحقیق وپژوهش دوجامعه شناس دانشگاه کردستان تهيه شده است كه نشان ميدهد خانههای رمالی در متن و بطن شهر سنندج چنان ریشه دوانیده که رویای شیرین زنان این شهر اردلان نشین را در کف فنجانهای قهوه تلخ قورت ميدهد وبرکف دستان دختران ناامید؛ رنگ امید واهی پاشیده ميشود.
امید قادرزاده، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان وفاطمه غلامي،کارشناس ارشد جامعه شناسی این دانشگاه که در این پژوهش به تحلیل تجربههای زنان سنندجی از فالگیری پرداخته اند، هشدار ميدهند که مراکز فالگیری در کنار کارکردهای مشکل گشا وفراغتی، به مکانی برای پاتوق زنان مبدل شده است.
این دو پژوهشگر در این مقاله با استفاده از روش کیفی وتکنیک مشاهده ومصاحبه به بررسی تجربه ودرک زنان از دونوع فالگیری، فال «قهوه» و«کفبینی» در سطح شهر سنندج پرداخته اند.
این دوجامعه شناس برای تحلیل این پدیده از آسیبهای عیان وپنهان اجتماعی، 25 مرکز فالگیری را شناسایی کرده اند که از این تعداد به 12 مرکز مراجعه وبه گفت وگو با زنان مشارکت کننده در سن 21 تا 38 سال پرداخته اند.
به گفته فاطمه غلامي، کارشناس ارشد جامعه شناسی با توجه به پنهان کاری وغیرقانونی بودن فعالیت رمالان، آمار دقیقی از تعداد مراکز فالگیری در شهر سنندج در دسترس نیست.
این جامعه شناس به استناد یافتههای پژوهش خود، در خصوص سطح سواد زنان مورد مصاحبه ميگوید:13 درصد از زنان مشارکت کننده در فرآیند این مقاله تحقیقی زیردیپلم،26درصد دیپلم وفوق دیپلم،40درصدلیسانس و20درصد فوقلیسانس هستند.
او از گرایش زنان تحصیلکرده سنندجی به فالگیری ابراز ناخرسندی کرد وافزود:گرایش کثیر زنان تحصیلکرده به فالگیری نشان دهنده وجود موانعی بر سر راه تبدیل پذیری سرمایه فرهنگی به سرمایههای اجتماعی واقتصادی است.
این پژوهشگر معتقد است، باوجود اقبال زنان به تحصیلات وکسب صلاحیتها وتواناییهای فکری برکمیت وکیفیت مناسبات وروابط اجتماعی زنان سنندجی افزوده نشده است.
به گفته این جامعه شناس،« درشهر سنندج به دلیل مردانه بودن ساختار اشتغال،تبدیل سرمایههای فرهنگی زنان به سرمایههای اقتصادی آسان نیست واین مسئله دشواریهایی را فراروی تحرک اجتماعی زنان وبهره گیری از ظرفیتها وقابلیتهای زنان برخوردار از سرمایه فرهنگی به وجودآورده است.»
فالگیری یک کنش اجتماعی
به گفته این محقق،فالگیری پدیده ای محلی ومختص به ایران نیست، بلکه ماهیتی جهانی- محلی به خود گرفته است وبه همین دلیل باید این پدیده را دربستر تحولات مدرنیته وفرآیندهای فرهنگی- جهانی تحلیل کرد.
فاطمه غلاميبااشاره به اینکه فالگیری یک کنش است که معنای آن در بستر اجتماعی و فرهنگی شکل ميگیرد؛افزود:شواهد میدانی گویای آن است که فالگیری جنبه جنسیتی به خود گرفته است ومتاسفانه زنان رغبت بیشتری به این پدیده دارند.
به عقیده وی، امروزه فالگیری وطالع بینی نهتنها به حوزههای سنتی افراد، بلکه به حوزههای نوین زندگی هم رسوخ کرده ودر زیر نقاب به ظاهر فردگرایی جامعه نوین، اشتیاق گسترده نسبت به پدیدههای اسرارآمیز، افزایش یافته است.
این جامعه شناس ميگوید: گرایش زنان به بخت گشایی، آینده نگری، رهایی از روزمرگی،کسب حمایتهای اجتماعی، مشکل گشایی وفراغتی شدن فالگیری ازدلایل روی آوری زنان سنندجی به پدیده رمالی است.
مدرن شدن فالگیری
به گفته غلامي،اماکن فالگیری امروزه مدرن شده وشکل مطب پزشکان به خود گرفته است؛ گرفتن وقت قبلی، هماهنگی با فالگیر، اتاق انتظار و وجود منشی در مراکز فالگیری از نشانههای مدرن شدن حرفه رمالی است.
وی با اشاره به تحصیلات روانشناسی شماری از رمالان افزود:« روان کاوانه شدن فالگیری از دیگر ابعاد مدرن شدن رمالی است؛ تاجایی که برخی از زنان مراجعه کننده معتقدند که فالگیران از حس ششم برخوردارند.»
به گفته وی، از منظر زنان مورد مصاحبه، فالگیری نوعی سرگرمی، پرکردن اوقات فراغت، لذت گرایی و رهایی از قید و بندهای زندگی عادی است تا جایی که برخی از زنان برای دستیابی به خواستهها ورفع موانع پیش رو در زندگی، از فالگیر ميخواهند برای آنان دعا بنویسد؛ دعایی که مهر ومحبت ایجاد کند واز این طریق توجه همسر را جلب کند.
پیامدهای فالگیری
به گفته این جامعه شناس، بنا به اذعان زنان مورد مصاحبه، زنان با مراجعه به فالگیر به زندگی امیدوارميشوند هرچند این امیدواری موقتی ومقطعی است؛ اما در کاستن استرس واضطراب آنان موثر بوده است.
غلاميبا اشاره به ندامت شماری از زنان اسیر شیادی رمالان افزود: زنان ضمن اذعان به کارکرد آرامش بخشی مقطعی فالگیری، بلافاصله بعد از خروج از مراکز فالگیری برای هدر دادن پول، بیفایده بودن دعانویسی وتوصیههای صوری فالگیر، پشيمان ميشوند.
وی تخلیه روانی، احساس ندامت وافسون زدگی زندگی را از آثار وپیامدهای فالگیری برشمرد وگفت:زندگی زنانی که به رمالان مراجعه ميکنند دچار افسون زدگی شده است.
به عقیده وی، مقوله فشار اجتماعی، فقدان حمایت اجتماعی، کلیشههای جنسیتی، روزمرگی، آینده نگری، افسون زدگی زندگی زنانه، دلالتهای مشکل گشایانه وفراغتی فالگیری وتبدیل شدن مراکز فالگیری به پاتوق زنانه بیانگر این است که زنان در حال تجربه زیست جهان ، دشوار وپیچیده وناامنی هستند که گیدنز ازآن با عنوان «ناامنی هستی شناختی» یاد ميکند.
وی افزود: برمبنای اظهارات زنان مورد مصاحبه، فالگیری به جز آرامش مقطعی وامیدواری نسبت به آینده تاثیر چندانی در تحول زندگی آنان نداشته است وتنها یک مسکن مقطعی به شمار ميرود که با افسون زده ساختن زندگی وفردی كردن مسائل پیش روی زنان ، امکان کنشگری واثرگذاری در تغییر مناسبات اجتماعی را از زنان ميگیرد.
خلاهاي قانوني زمينه ساز رشد رمالي
براساس اين گزارش، البته با نگاهي به قوانين متوجه ميشويم كه در قانون مجازات اسلامي عناوين مجرمانه تحت عنوان رمالي، دعانويسي و فالگيري وجود ندارد، اما قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا و اختلاس مصوب 1367 مجمع تشخيص مصلحت نظام با وجود مواد 588 به بعد قانون مجازات در خصوص كلاهبرداري همچنان به قوت خودش باقي است. با استناد به قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء و اختلاس، ماده يك اين قانون ميگويد كه هر كس از راه حيله، تقلب و …. مردم را فريب بدهد يا به امور غير واقع اميدوار كند يا از حوادث و پيشآمدهاي غير واقع بترساند طبق اين قانون كسي كه از راه حيله و تقلب مردم را به اميدها و اتفاقات واهي فريب دهد و يا مسائل و حوادثي را پيش بيني كند، كلاهبرداري است و وسايل بهكار گرفته از سوي آنها وسايل متقلبانه است. مجازات قانوني جرم رمالي و فالگيري رمالي و فالگيري از جمله جرايمي است كه از 66 سال پيش به وضوح در قوانين كيفري كشور از آن سخن به ميان آمده اگرچه مجازات آن در طول دورههاي مختلف با تغييراتي همراه بوده است. البته مطابق قانون مصوب سال 1324، هرگونه اقدام به رمالي، جن گيري و فالگيري جرم محسوب مي شود و مطابق بند 18 ماده 3 آيين نامه همين قانون، فرد يا افرادي كه از طريق رمالي و پيشگويي در منزل يا مغازه اقدام به فريب مردم كنند و اين كار را به عنوان كسب و پيشه خود قراردهند مرتكب جرم شده و قانون براي اين افراد مجازات يك تا 7 سال حبس و جزاي نقدي را پيشبيني كرده است.
179/