تیغ ادغام گلوی راه و ارتباطات را می برد

راه و ارتباطات دو بدن مجزا هستند که هر یک فعالیت و عملیات خاصی را انجام می دهند.ارتباطات امور نرم افزای و راه امور فیزیکی و سخت افزاری را عهده دار است.
حال وکلای مجلس در میدان بهارستان طرحی را در دست دارند که براساس آن قصد دارند راه و ارتباطات را در هم ادغام و وزارت جدیدی را خلق کنند.
دلیل و استناد نمایندگان مجلس کوچک شدن وزارت ارتباطات و باقی ماندن امور حاکمیتی در بدنه این وزارتخانه و همچنین انجام امور مشابه در برخی بخش ها توسط دو وزارت است.
طراحان طرح مزبور مدعی  اند که بخش های فنی و نرم افزاری وزارت ارتباطات همچون شرکت فناوری اطلاعات و مراکز تحقیقاتی می تواند در قالب وزارت علوم فعالیت کند.چنانکه اکنون کلمه ” فناوری اطلاعات” در آخر نام وزارت علوم محجور مانده است.
در دیگر سو برخی دیگر نیز معتقدند که ادغام دو وزارت کاملا تخصصی و فنی  با وزارتخانه ای که بیشتر در بخش لجستیک و زیر ساختی فعالیت دارد به شوخی می ماند.
چنانکه عضو سابق کمیته مخابرات مجلس هفتم گفته است: ادغام این دو وزارتخانه حرکتی غیرممکن است و تنها یک شوخی به حساب می آید.
احمد بزرگیان درگفت وگو با موبنا اظهارداشت: مصادیق وحوزه  عملکرد این دو وزارتخانه کاملا ازیکدیگر مجزا است  و درهیچ حوزه ای با یکدیگر اشتراک  ندارند.
به گفته وی ادغام وزارت ارتباطات  با وزارت راه هیچ گونه پایه واساس علمی ندارد.
بزرگیان گفت:  وزارتخانه ارتباطات را می تواند در بخش های دیگر نظیرمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ادغام کرد.
ادغام وزارتخانه ها طرح جدیدی نیست و از یک دهه قبل نیز بحث هایی برای انجام ادغام مطرح شده است.در دولت هشتم بحث ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و ایجاد وزارتخانه خزانه دارای مطرح شده بود.
در ادغام ها باید توجه داشت که صرف کوچک سازی وزارت خانه ها و حذف نباید مطرح باشد و افزایش کارآیی و توانمند سازی وزارتخانه ها باید مد نظر قرار گیرد.
در غیر اینصورت با ادغام نادرست و بدون مطالعه حجم فعالیت وزارتخانه جدید دو برابر خواهد شد.
20/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا