هزینه اضافی از کاربران پیامک دریافت نمی شود

 این درحالی است که مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به ویژه شرکت مخابرات ایران هم در مدت قطعی سیستم و هم در زمان اتصال آن هیچ گونه توضیحی در خصوص علت بروز این مشکل پیش آمده ارائه نکردند. با این وجود مساله این است که مسوولان همواره صحبت از بروز مشکل در شبکه را بیان می کردند اما اینکه این مشکل چیست و چگونه برطرف می شود، سخنی گفته نشد.گرچه مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به طور غیرمستقیم اعلام کرد مساله پیش آمده خارج از حیطه شرکت مخابرات و از جایی دیگر صورت گرفته است اما با این حال، کارشناسان معتقدند عدم اطلاع رسانی و عدم ارائه توضیحی شفاف از سوی مسوولان شرکت مخابرات، موجبات عدم اعتماد میان کاربران را فراهم می آورد. از طرفی پس از اتصال مجدد و گذشت تقریباً شش روز از این اتصال، دریافت پیامک های گذشته و حتی جدید آن هم نه یک بار بلکه به تعداد متعدد بود که شائبه هایی را مبنی بر دریافت هزینه برای جبران مدت زمان قطعی به وجود آورد که صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران این مساله را تکذیب وبیان کرد:« هیچ گونه پیامکی به صورت تکرار برای فردی ارسال نمی شود » در عین حال به گفته او اگر هم پیامکی به صورت متوالی ارسال شود، تنها هزینه یک پیامک دریافت می شود. مکالمه هزینه را جبران می کند با برقراری مجدد سرویس، یک پیامک چندین بار به دست کاربر می رسید در حالی که آنها تنها یک بار آن را ارسال کرده بودند و اگر این را به حساب عدم وجود اختلال در سیستم فنی بدانیم یک درآمد زایی جدید برای جبران 21 روز قطعی این شبکه محسوب می شود.

به عبارتی دریافت چندین باره و تکراری یک پیام چنین شبهه ای را ایجاد می کند که شرکت های ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه با انجام چنین عملی و ارسال هر پیامک هزینه ای چند برابر معمول را از کاربران دریافت می کنند. از همین روی صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با یکی از سایت های خبری بیان کرد هزینه مدت قطعی سیستم پیامک به وسیله مکالمه جبران شد.
این اظهارات مدیرعامل شرکت مخابرات ایران این سوال را به وجود می آورد که چگونه هزینه قطعی پیامک در مدت 20روز در این مدت جبران شد؟ شاید به جای دریافت هزینه از ارسال مکرر یک پیامک، هزینه مکالمات افزایش یافته است. به همین دلیل صابر فیضی با رد این نظر بیان کرد پیش از این پیش بینی هایی شده بود که اگر سیستم پیامک قطع شود، مردم برای جبران خلاء اطلاع رسانی خود از مدت زمان مکالمات بیشتری استفاده کنند.
او می گوید: «درواقع مردم به جای اینکه از پیامک که هزینه کمتری برای آنها داشت، استفاده کنند مجبور بودند اقدام به برقراری تماس برای مکالمه کنند تا آنچه را که به وسیله پیامک می خواستند ارسال کنند با برقراری تماس، انجام دهند.»
وی می افزاید: «از همین روی افزایش مکالمات و مدت زمان برقراری یک اتصال باعث شده بود هزینه قطعی پیامک جبران شود.» اظهارات این مقام مسوول در حالی بیان می شود که شبکه تلفن همراه نیز به دلیل داشتن سابقه نه چندان رضایتبخش خود، در این مدت نیز با اختلالات شدیدتری مواجه و حتی در برخی روزها – از بعدازظهر تا صبح فردای روز بعد – شبکه قطع و ارتباط غیرممکن می شد، حال اینکه چگونه با این اختلال به وجود آمده در شبکه تلفن همراه، هزینه مدت زمان قطعی پیامک جبران شده، سوالی است که بی پاسخ ماند.
جالب اینکه یکی از مدیران شرکت مخابرات ایران در خصوص اختلالات به وجود آمده در شبکه تلفن همراه و همچنین قطعی سیستم پیامک عنوان کرده بود این مساله به دلیل بازسازی و توسعه بی تی اس ها در سطح شهر است اما باید یادآور شد بنا به وعده مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران، مدت زمان توسعه شبکه تلفن همراه و بازسازی سایت ها تا پایان اردیبهشت ماه بیان شده بود.
نکته دیگر اینکه در این مدت شرکت ارتباطات سیار به عنوان متولی ارائه خدمات شبکه همراه هیچ گونه اظهارنظر و موضوعی را در راستای اطلاع رسانی بیان نکرد.
تکراری در کار نیست
آنچه هنگام اتصال سیستم پیامک رخ داد، دریافت مکرر یک پیامک برای کاربر بود که این پیامک ها هم حاوی مطالب دوره انتخابات و هم پس از اتصال است؛ موضوعی که مورد اعتراض کاربران واقع شده و حتی بیان داشتند بروز چنین مساله ای نه تنها سبب عذرخواهی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشد، بلکه با اظهار بی اطلاعی آنان مواجه شده است. در حالی که به گفته کارشناسان هم در مدت قطعی و هم پس از اتصال، مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران به خوبی در جریان امور قرار داشتند. بنابراین لازم بود مسوولان اطلاع رسانی شفافی را در این زمینه انجام می دادند اما مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نظر دیگری در این باره داشته و می گوید: «در این خصوص ما اطلاع دقیقی از زمان قطعی و تاریخ اتصال نداشتیم، بنابراین نمی توانستیم به مردم دقیقاً بگوییم چه زمانی سیستم وصل می شود.»
اما کاربران معتقدند حال که زمان دقیق مشخص نبود، اینک که اتصال صورت گرفته چرا شرکت مخابرات اقدام به ارسال مکرر یک پیامک می کند، پیامک هایی که بعضاً تاریخ انقضای آنها گذشته و بنابر اظهارات خودشان یک پیامک بیش از 24 ساعت امکان نگهداری ندارد؟ در این خصوص صابر فیضی با تکذیب ارسال و دریافت مکرر پیامک بیان می کند: «چنین چیزی رخ نداده و یک پیامک به صورت مکرر برای کاربر دریافت نمی شود.» این درحالی است که وقتی از او پرسیده شد به صورت عینی این مساله
مشاهده شده است، مدیرعامل شرکت مخابرات در جواب اینگونه توضیح داد که این موضوع مربوط به CP (شرکت های ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه) بوده و این مساله ارتباطی با شرکت مخابرات ایران ندارد. به عبارتی برای دریافت پاسخ باید به سراغ شرکت های خصوصی فعال در این زمینه رفت اما به گفته یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه، سیاستگذاری و نوع ارائه سرویس به کاربر از سوی شرکت مخابرات ایران تعیین می شود و این شرکت ها فقط مجری و ارائه کننده خدمات هستند.
با این وجود و با توجه به شرایطی که براساس آنچه اجبار و براساس ملاحظات امنیتی خوانده شد، اگرچه انتقادهای فراوانی متوجه شرکت مخابرات ایران صورت گرفت و حتی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور از شرکت مخابرات ایران درخواست کرد توضیحات لازم را در این زمینه ارائه کند، اما عدم اطلاع رسانی در این زمینه و اینکه اگر واقعاً مشکل فنی بوده و علت اصلی این مشکل چیست، قابل قبول و توجیه نبوده و عملکرد مسوولان وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات را در خصوص تعامل دوسویه با مردم زیر سوال می برد.
گرچه مسوولان وزارت ارتباطات منکر بروز مشکل در سیستم بوده و مباحث به وجود آمده را به طرق مختلف با ارائه توضیحاتی تکذیب می کنند اما حق مردم است که بدانند در ازای مبالغی که پرداخت می کنند – و سرویس دریافت می کنند –
چه بر سر سیستم ارزش افزوده پیام کوتاه آمده است. به همین دلیل شاید اعتراض های به وجود آمده و درخواست کاربران از یکدیگر
در خصوص عدم استفاده از سرویس پیام کوتاه به منظور متضرر شدن شرکت مخابرات در راستای بازتاب عملکرد مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا