شبکه های تلفن همراه و ثابت ادغام می شوند

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا وفا غفاریان صبح امروز در “کارگاه آموزشی شبکه های نسل آینده ، فناوری ها و کاربردهای جدید” با بیان اینکه تنها مسیر برای توسعه ارتباطات گذار به سمت شبکه های مبتنی بر نسل های آینده است ، اظهار داشت: ادغام بین شبکه های ثابت و سیار و همچنین ادغام بین صوت و داده یک الزام است که تنها از طریق بهره برداری از NGN ممکن می شود.
وی گفت: مفاهیم زیربنایی NGN مبتنی بر نیازهای بازار و شرکت های ارتباطی است و این مقوله از دید رگولاتوری ها ، اپراتورها و سازمانهای حمایت جهانی مانند ITU متفاوت خواهد بود.
غفاریان با تاکید بر اینکه NGN  از دید اپراتورها قابل بررسی است، اضافه کرد: از طریق شبکه NGN به سرعت و رشد سرویس های اپراتورهای تلفن همراه افزوده می شود.
وی از دغدغه های فنی و رفتاری به عنوان دغدغه های اپراتورها برای گذار به شبکه های نسل جدید مخابرات نام برد و گفت: نگرانی مرتبط از نتیجه ها و نیز بازدهی سرمایه از دیگر دغدغه هایی است که در صورت پیاده سازی کامل NGN باید مدنظر قرار گیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون استانداردهای قابل قبولی در لایه فیزیکی و پروتکل ها برای NGN وجود ندارد خاطرنشان کرد: سازمان ها تاکنون نتوانسته اند در این زمینه به نتایج قابل قبولی دست یابند.
وی گفت: در مرکز تحقیقات مخابرات ایران، سرمایه گذاری گسترده ای در زمینه تولید متقابل تجهیزات و بررسی کاربردهای متقابل سوییچ صورت گرفته اما پس از سالها هنوز به جواب و نتایج قاطعی نرسیده ایم.
غفاریان سرمایه گذاری برای شبکه های NGN را از دیگر دغدغه های موجود عنوان کرد و ادامه داد: هنوز استانداردهای مشخصی برای تجهیزات تولید شده توسط تولید کنندگان در این زمینه مشخص نیست.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر یک شرکت در زمینه ایجاد کنترل و مدیریت سرویس دهی شبکه های نسل جدید وجود دارد، گفت: هم اکنون از بعد رفتاری یک تضاد و تناقض بین شرکت های دولتی و خصوصی  برای مدیریت شبکه های NGN وجود دارد.
به گفته رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ترسیم ماموریت جدید در این باره کار ساده ای نیست و مخابرات برای این کار نیازمند قواعد جدید از سوی رگولاتوری است.
غفاریان با تاکید بر اینکه در شبکه های NGN باید برای بازیگران مخابراتی و ارتباطی کشور نقش های جدید ایجاد شود خاطرنشان کرد: در غیر اینصورت با مشکلات  اساسی مواجه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در زمینه ایجاد NGN وعده های بسیاری در حوزه کیفیت و تنوع سرویس ها داده شده است ادامه داد: ممکن است سرمایه گذاری انجام شده در بخش NGN نتایج مثبتی در بر نداشته باشد.
به گفته غفاریان هزینه هایی که برای گذار به شبکه های مخابراتی نسل آینده به یک اپراتور تحمیل می شود قطعی است اما کسب نتیجه برای این سرمایه گذاری قطعی نبوده و ممکن است در آینده نزدیک صورت نگیرد.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران مجاب کردن سرمایه گذاران را در این زمینه از دیگر مسائل مطرح در این حوزه برشمرد و تصریح کرد: در صورتی که زمینه ها و ابعاد مرتبط با NGN مشخص نشود، شبکه های نسل جدید مخابراتی درحد پایلوت باقی خواهد ماند .
117/20

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا