راه جدید کسب درآمد به شیوه نوکیا

این اقدام نوکیا با توجه به آنکه نصف بهای گوشی خود را که در بازارهای جهانی ارائه شده است و هنوز به ایران نرسیده را از قبل از مشتری دریافت می کند به عنوان ترفندی برای جلوگیری از ضرر افت قیمت و نیز سود بیشتر در این بازار محسوب می شود . دلیل این امر را اینگونه می توان گفت که در صورت بروز کاهش قیمت گوشی و اشباع بازار تلفن همراه پیش خرید یک گوشی بدون تخفیف برای یک مشتری تنها می تواند از ضرر نوکیا جلوگیری کند .
بدون شک کمتر از دو هفته از زمان ورود عمده گوشی های جدید به بازار، قیمت اولیه آن کاهش محسوس یافته و در این شرایط اقدام نوکیا برای پیش فروش نوکیا موضوعیت ندارد.
برخی فعالان بازار پیش بینی می کنند پیش فروش گوشی های نوکیا با استقبال خوبی مواجه نمی شود چرا که در کشور ورود و توزیع گوشی های جدید به بازار از سوی واردکنندگان غیرقانونی و به صورت عمده صورت می گیرد و ضرورتی برای پیش خرید آن احساس نمی شود.
عدم رغبت به خرید عموم مشتریان به گوشی های گارانتی دار سبب می شود که این ترفند نوکیا برای پیش فروش گوشی هایش  از پیش با شکست مواجه شود.
اما “حمید نیکدل” مدیر ارتباطات نوکیا در ایران در گفت و گو با موبنا با تاکید بر اینکه نمی توان پیش بینی قطعی  از آینده این طرح نوکیا در بازار تلفن همراه ایران داشت می گوید: پیش فروش گوشی های نوکیا تنها برای برخی مدل های خاص و مهم این برند صورت می گیرد.
وی معتقد است که پیش فروش  گوشی N97  که هم اکنون به عنوان اولین گوشی از این طرح صورت گرفته ، بیانگر آن است که نوکیا تا چه حد به مخاطبان ایرانی اش توجه داشته و به عنوان یکی از مهمترین بازارهای گوشی های نوکیا در منطقه، نسبت به آن احساس مسئولیت می کند.
به گفته نیکدل پیش فروش نوکیا N97  با دریافت پیش پرداخت از مشتری صورت می گیرد و تخفیفی در قیمت آن وجود ندارد، اما نوکیا برای کسانی که نسبت به پیش خرید این گوشی ها اقدام می کنند همراه با گوشی یک ذخیره کننده شارژ رایگان در نظر گرفته است.
اگرچه به اعتقاد دیگر مسئولان این شرکت هدف از این روش در بازار تلفن همراه، امکان دسترسی به گوشی جدید عنوان شده اما به باور کارشناسان پیش فروش گوشی های جدید این برند با تعداد محدود تنها می تواند شیوه مناسبی برای افرادی که حاضرند برای داشتن گوشی های جدید و تک ، هزینه های هنگفتی بپردازند باشد.
به هرترتیب شاید در خوشبینانه ترین حالت روند پیش فروش گوشی های نوکیا در تعداد کم منطقی به نظر برسد، اما بنظر می رسد  این طرح برای بازار 46میلیونی موبایل ایران که قاچاقچیان حرف اول و آخر را در آن می زنند چندان موفق نباشد.
129/20

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا