گارانتی معتبر، حق مسلم ماست!
نیلوفر عاکفیان: خیلی وقت بود که دلش میخواست یک گوشی خوب بخرد. حالا بعد از کلی پسانداز، داشت به آرزویش میرسید. بعد از پرسیدن از چند مغازه و این دست و آن دست کردن، بالاخره رضایت داد و یکی را انتخاب کرد. این فروشنده، قیمت گوشی را کمی گرانتر از بقیه میگفت اما گارانتی معتبری داشت. فکر کرد حالا که دارد این همه پول میدهد، 10، 20هزار تومان بیشتر بدهد تا خیالش راحتتر باشد اما خبر نداشت این روزها گارانتیهای معتبر را هم جعل میکنند.
در بازار آشفته خرید و فروش گوشی تلفنهمراه، آمار غیررسمی، اعداد عجیب و غریبی را از اصل بودن یا نبودن گوشیها نقل میکنند که هر خریداری را به وحشت میاندازد. اینکه 90درصد گوشیها از راه غیرقانونی وارد کشور شده باشند، بیشتر از هرچیز، این نگرانی را برای مشتریان این کالا به ارمغان میآورد که چطور میتوان جزو آن دهدرصد باقیمانده بود و چه راهی برای کنترل این ماجرا وجود دارد.
برخی از تولیدکنندگان گوشی، یک یا چند شرکت را به عنوان نماینده رسمی خود اعلام کردهاند و مشتری میتواند با اعتماد به آنها، از خرید خود مطمئن باشد اما از آنجا که در کشور ما هرچیزی به سرعت جعل میشود، نام این شرکت معتبر هم با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند، تقلید شد و کارتهای گارانتی کاملاً شبیه به کارتهای اصلی با چند تفاوت جزئی که عموماً از چشم پنهان میماند، تولید!
گارانتی معتبر، حق یا امتیاز؟
در کشور ما، ارائه خدمات پس از فروش، اعم از تعویض کالا یا تعمیر آن، هنوز به وظیفه صاحبان کالا و صنایع تبدیل نشده و به عنوان یک مزیت لوکس به فروش میرسد! تا جایی که گاهی برای برخورداری از این امتیاز، باید هزینه اضافی هم پرداخت شود.
در بازار گوشی، این هزینه بین 20 تا 50هزار تومان به نسبت نوع گارانتی و اعتبار آن تعریف میشود.
بعضی از شرکتها با علم به اینکه فرهنگ مراجعه به گارانتی هنوز چندان جانیفتاده، ریسک تعداد مراجعات بسیار کم را برعهده میگیرند و با مبلغ پایینی، گارانتی شخصی ارائه میدهند. تعداد گارانتیهای فروخته ضربدر مبلغ آن، عموماً عددی است بسیار پایینتر از هزینهای که بابت مراجعان به گارانتی به این شرکتها تحمیل میشود.
اما در حقیقت، پشتیبانی از کالای خریداری شده، یکی از حقوق اصلی و انکارنشدنی هر خریدار و وظایف فروشنده و تولیدکننده کالا به شمار میآید.
شاید اگر مشتری به حقوق خود واقف باشد، مشتریمداری هم به جای نامی زیبا در کتابهای مدیریتی، به مغازهها بیاید و احترام به مشتری و حقوق او از طرف تمام ارائهدهندگان خدمات و تولیدکنندگان کالا رعایت شود.
تولید برای ایران
ایران، بازار شناختهشده و پررونقی برای تولیدکنندگان تلفنهمراه به شمار میآید. به جرأت میتوان مشتریان ایرانی را از بهترین مشتریان خاورمیانه دانست. طبق گفته خود تولیدکنندگان، سلیقه بالای ایرانیها در انتخاب گوشی و توجه آنها به کاربریهای مختلف آن، این بازار را برای آنها به بازاری قابل توجه تبدیل کرده است. به همین علت، یکی از زمینههای رقابت بین برندهای مختلف تلفنهمراه، فارسیسازی یا قرار دادن امکانات محلی در گوشیهایی است که به طور خاص برای ایران تولید شده است.
تمام گوشیهایی که با مارکهای معتبر و از راه قانونی وارد کشور شدهاند، از زبان فارسی و امکانات دیگری نظیر آن پشتیبانی میکنند.
اما گوشیهایی که به دست مسافر یا از راه قاچاق وارد کشور شدهاند، چون برای بازار دیگری طراحی و تولید شدهاند، این امکانات را با خود ندارند.
درخواست این امکانات از فروشنده از راههای دیگری است که میتواند اصل بودن گوشی را تاحدی تضمین کند. ضمن اینکه با این تقاضا، تولیدکنندگان را مجبور میکنیم توجه بیشتری به درخواستهای مشتریان ایرانی نشان دهند تا ما هم بتوانیم از فناوریهای روز، همسوشده با فرهنگ خودمان استفاده کنیم.
یک ایده نو
یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه، برای اطمینان مشتریانش به اصل بودن گوشی، ایدهی نویی را پیاده کرده است. از آنجا که این روزها به راحتی میتوان گوشیهای چینی مشابه مدلهای بالای نوکیا را در بازار پیدا کرد و به هیچ تفاوت هم بین آنها و اصلشان پینبرد، برای کنترل شماره سریال گوشی و اطمینان از اصل بودن آن، این شرکت راههای مختلفی را پیش روی مشتریان خود گذاشته است.
یکی از این راهها، امکان تماس با یک شماره تلفن 5 رقمی است. این شماره از ساعت 9 صبح تا 10 شب پاسخگوی مشتریانی است که میخواهند از اصل بودن گوشی خود مطمئن شوند. با تماس با 23013-021 و خواندن شماره سریال گوشی قبل از خرید، میتوان از اصل بودن و قاچاق نبودن آن مطمئن شد. در این مرکز که به صورت متمرکز در مالزی قرار دارد، اپراتورهای آموزش دیده فارسی زبان پاسخگوی مشکلات احتمالی، راهنماییهایی درباره گوشی و آدرس مراکز معتبر فروش و خدمات به مشتریان هستند.
به گفته معصومی – مدیر خدمات پس از فروش نوکیا- کنترل شماره سریال به وسیله ارسال پیامک و استقرار کیوسکهای راهنما در مراکز فروش هم از دیگر پروژههای این شرکت برای اطمینان مشتری از خرید خود به شمار میرود که در آیندهای نزدیک راهاندازی خواهد شد.
در حال حاضر این شرکت، گارانتی خود را به صورت کشوری و با شکلی واحد ارائه میکند. اما به دلیل امکان جعل آسان کارت گارانتی، تنها با دریافت آ
ن نمیتوان مطمئن بود که خرید بینقصی انجام شده است.
گروهی معتقدند بهتر است به جای این همه هزینه با بالا بردن امنیت کارت گارانتی، از خرید اصل جنس مطمئن شویم.
اما اگر این مراکز پاسخگو بتوانند در مواردی بیش از اکنترل شماره سریال، ما را راهنمایی کنند، میتوان توجیه مناسبی برای این ابتکارات پیدا کرد. خدماتی چون آموزش امکانات موجود در تلفن همراه، حل عیوب اولیه و …
البته به دست آوردن یک بانک اطلاعاتی از مشخصات گوشیهای غیر اصل هم در صورت پیگیری و ارجاع به مراجع مربوطه از اقدامات مهمی است که میتواند به مبارزه با قاچاق کمک کند. شفیعی – مدیرکل نوکیا در ایران – این پیگیری را هم از وظایف این مجموعه بر میشمارد.
گارانتی یعنی…
خیلی از ما گارانتی را تنها تعمیر یا تعویض کالا آن هم در مدت معلومی میدانیم. اما گارانتی خدماتی فراتر از این را شامل میشود.
برخی از برندهای تلفن همراه، وظیفه به روزرسانی نرمافرازی گوشی را هم جزو گارانتی خود قراردادهاند. از آن جا که فناوری تلفنهای همراه، مدام در حال پیشرفت است و هر روز امکانات جدیدتری به آن اضافه میشود، همگام شدن با این پیشرفتها میتواند مزیتی باشد که مصرف کنندگان کالاهای گارانتیدار رایگان از آن برخوردارند. اما وقتی شرکتی این امکان را به گوشیهای گارانتیدار خود اختصاص داده است، در صوت استفاده از نرمافزارهای غیر شرکتی، گوشی از گارانتی خارج خواهد شد و مسئولیت آن به عهده صاحب گوشی است.
در حقیقت، مواردی هستند که گوشیها را با وجود اعتبار زمانی از گارانتی خارج میکنند. این موارد عبارتند از:
– فرسایش
– تماس با رطوبت، ضربه، حرارت زیاد
– محتویات اضافی کاربر
– تعمیر غیر مجاز
از حقمان نگذریم
وقتی هر کدام از ما به عنوان مصرفکننده، به حقوق مصرفکنندگان آشنا باشیم و آن را از فروشنده طلب کنیم، تولیدکنندگان هم موظف به رعایت اصول و انتقال آن به فروشندگان خواهند شد.
برخورداری از یک گارانتی معتبر و استفاده به موقع از آن، یکی از طبیعیترین حقوق مصرفکنندگان است.
در آشفتهبازار گوشی تلفن همراه، خرید گوشیهایی با گارانتی معتبر، نه تنها میتواند خیال مصرف کننده را از حمایتهای پس از فروش راحت کند، بلکه راهی است برای مبارزه با ورود غیرقانونی این کالا که امروزه به یکی از کالاهای ضروری ما تبدیل شده است.
گارانتی معتبر حق ماست. حقمان را مطالبه کنیم.