عرضه نشدن سهام ایرانسل در بورس تخلف است

احمد معتمدی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا، درباره 21درصد سهام بلاتکلیف اپراتور دوم تلفن همراه،  اظهار داشت: در زمان تدوین پروانه اپراتور دوم تلفن همراه ، شریک خارجی  70درصد سهم را داشت که با مخالفت مجلس این سهم به 49درصد کاهش یافت و 51 درصد مابقی نیز به شرکای داخلی اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه اپراتور دوم با هدف خصوصی سازی در حوزه تلفن همراه شکل گرفت، افزود: به همین دلیل مقرر شد که این 51درصد سهم به تنهایی در اختیار شرکای داخلی – بنیاد مستضعفان و صاایران – قرار نگیرد و هر یک از این شرکا 15درصد سهم داشته و 21درصد به بانک ملی ایران برسد.
وزیر ارتباطات دولت هشتم که در زمان وی اسناد مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور تدوین شد، گفت: براین اساس ، دارندگان این پروانه متعهد شدند که 21درصد سهام بعد از دو سال در بورس عرضه شود و به نوعی خصوصی سازی با معنای دقیق آن در این بخش اجرایی شود.
معتمدی با بیان اینکه از زمان دریافت پروانه ایرانسل چهار سال می گذرد، نرفتن این شرکت به بورس را نوعی تخلف عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد ایرانسل طی سالهای فعالیت خود به سوددهی قابل توجهی رسیده پس دلیلی برعدم ورود 21درصد سهام این شرکت به بورس وجود ندارد.
معتمدی معتقد است که سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهاد نظارتی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور باید بر این مقوله نظارت داشته باشد و دلایل اینکه چرا سهام ایرانسل تاکنون وارد بورس نشده را اعلام کند.
به گفته وی باید تمامی مفاد لایسنس اپراتور دوم اجرایی شود و سازمان تنظیم مقررات نیز موظف است که بر بند بند این پروانه نظارت داشته باشد.
وزیر ارتباطات دولت هشتم ، با اشاره به نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی و نیز سازمان خصوصی سازی بر این مقوله خاطرنشان کرد: حق تغییر شرایط  پروانه وجود ندارد چرا که این پروانه قبل از برنده شدن ایرانسل تدوین و اعلام شده بود و تغییر آن به هر نوعی تخلف محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار موبنا نزدیک به سه سال از عرضه سیم کارتهای ایرانسل در بازار می گذرد و این اپراتور به گفته مسوولان سازمان تنظیم مقررات حدود 12 میلیون و به ادعای خود مسوولان آن بیش از 14 میلیون مشترک دارد.
اما با وجود وعده واگذاری 21 درصد سهام این شرکت در بورس، هنوز به این وعده عمل نشده است.
در حال حاضر49 درصد سهام این اپراتور در اختیار طرف خارجی (ام تی ان آفریقای جنوبی) و مابقی در اختیار سهامداران ایرانی از جمله بنیاد مستضعفان و صاایران قرار دارد.
128/20

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا