راه اندازی 7مرکز تخصصی آپا در دانشگاههای کشور

عباس ظریفکار در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با اشاره به تاریخچه بهره برداری از طرح آپا در مرکز تحقیقات مخابرات ایران اظهار داشت: به منظور ارتقا دانش فني كشور و توسعه دانش مديريت حوادث امنيتي، مطالعات طرح آگاهي رساني ، پشتيباني و امدادرسانی حوادث رایانه ای از سال 84 آغاز و در سال 86 طراحي آن در پژوهشكده امنيت ICT مركز تحقيقات مخابرات ايران شروع و در اواسط سال 87 به بهره برداري رسيده است.
وی در خصوص هفت مركز تخصصي آپا گفت: این مراکز در دانشگاه صنعتي شريف با ماموريت تخصصي در حوزه بانك هاي اطلاعاتي و در دانشگاه صنعتي اميركبير با ماموريت تخصصي حوزه سيستم هاي عامل ایجاد شده است.
سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه دانشگاه صنعتي اصفهان با ماموريت تخصصي حوزه تجهيزات شبكه و دانشگاه امام حسين با ماموريت تخصصي سيستم هاي رمزنگاري در این طرح شرکت داده شده اند افزود: مرکز آپا در دانشگاه يزد با ماموريت تخصصي در حوزه حوادث مرتبط با نرم افزارهاي كاربردي ، در دانشگاه تربيت مدرس با ماموريت تخصصي در حوزه حوادث مرتبط با اسپم و نيز در دانشگاه فردوسي مشهد با ماموريت تخصصي در حوزه حوادث مرتبط با سرويس هاي شبكه ايجاد شده است كه به مرور دامنه خدمات خود را پس از طي كردن مراحل راه اندازي و تجهيز گسترش مي دهند.
وی در عین حال به پرتال آگاهي رساني ، پشتيباني و امداد  در زمينه اختلالات امنيتي فضاي رايانه با آدرس الكترونيكي WWW.ircert.cc  در پژوهشكده امنيت ICT مركز تحقيقات مخابرات ايران اشاره کرد و گفت:  این پرتال براي ارائه خدمات آگاهي رساني و امداد در فضاي تبادل اطلاعات كشور و از منظر ماموريت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي حوزه عمومي ارائه شده است.
به گفته این مقام مسئول پرتال “آپا” بستر هماهنگي اصلي براي ارائه خدمت و در تعامل با ساير مراكز همكار بخصوص مراكز تخصصي داخلي است.
وی خاطرنشان کرد: اين پورتال مركز هماهنگي براي ارائه انواع خدمات آگاهي رساني و امداد حوادث در محيط هاي انواع سيستم عامل ، پايگاه داده ها ، رمز ، محيط هاي كاربردي ، شبكه ، هرزنامه ها ، ويروس و نيز موضوعات اجتماعي متاثر از فعاليت هاي سوء و مجرمانه در فضاي سايبر است.
ظریفکار با بیان اینکه مديريت بخش هاي مختلف پورتال به عهده گروههاي آپا است تصریح کرد: مراكز همكار آنها در محيط هاي آزمايشگاهي دانشگاههاي كشور مستقر هستند و با حمايت و هماهنگي پژوهشكده برای رفع مشكلات مطرح در اين حوزه با مخاطبين پورتال تعامل و همكاري مي كنند.
128/20

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا