اين دفاتر بايد700 خدمت شناسايي شده را ارائه ‌دهند

به گفته علي اكبر جلالي دفاتر پيشخوان دولت هنوز آن طور كه بايد با ساير دستگاه‌هاي دولتي كه با روستاها در تعامل هستند در ارتباط نيستند و تا استفاده از ظرفيت زياد اين دفاتر كه بايد 700 خدمت شناسايي شده را به روستاييان ارائه ‌دهد راه زيادي مانده است.
اين استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: در سال 1382 دفاترپيشخوان دولت براي ارائه چهار خدمت بانك الكترونيكي، IT، ارتباطي و پست به روستاييان طراحي شد و تاكنون نزديك به هشت هزار دفتر تجهيز و راه‌اندازي شده است.
او ادامه داد: تقريبا تمام دفاتر هم اكنون خدمات بانك الكترونيك ارائه مي‌كنند كه به اين ترتيب روستاييان ديگر مجبور به مراجعه به شهر براي خدمات بانكي نيستند. در بخش IT نيز دانشجويان روستايي براي انتخاب واحد خدمت مي‌گيرند. همچنين دسترسي به پست الكترونيكي و يا كپي گرفتن از اطلاعات مربوط به دامداري و كشاورزي و نيز ارتباط با بعضي از ادارات دولتي كه بر روي صفحات وب آنها خدمات آنلاين وجود داشته باشد به عنوان پيشخوان دولت عمل مي‌كند كه نمونه آن ارائه سهام عدالت و برخي از خدمات پزشكي است.
وي با بيان اينكه درقسمت خدمات ارتباطي، روستاييان مي‌توانند براي ارتباطات تلفني و يا فكس از اين مركز استفاده كنند و نهايتا امكان ارسال مرسولات كوچك خود را به خريداران از طريق پست اين دفاتر دارند، افزود: درآينده فروشگاه‌هاي الكترونيكي در اين دفاتر ارائه خواهد شد تا روستاييان محصولات خود را از اين طريق بفروشند.
او به عنوان مشاور پيشين و طراح اين پروژه خواستار عزم و اراده ملي و نيز برگزاري همايش و سخنراني در اين زمينه براي پي بردن مسوولان و روستاييان به پتانسيل عظيم اين دفاترشد. پروژه‌اي كه بازتاب خوبي در سطح جهاني داشته و موفق به كسب جايزه نوآوري و خلاقيت در منطقه آسيا و اقيانوسيه در سال 86 از سوي سازمان ملل شده است.
اين استاد دانشگاه معتقد است: اگر طبق مطالعات انجام شده پروژه جلو رود قطعا مي‌تواند زمينه‌اي فراهم كند كه روستاييان احساس دوري از شهر نكرده و مهاجرت نكنند و فرزندان روستايي نيز بدانند در جامعه اطلاعاتي مكان و زمان در حال از بين رفتن است و تنها دسترسي به اطلاعات مي‌تواند موجب آرامش بيشتر و تبديل پتانسيل‌هاي بالفعل به بالقوه و ايجاد مشاغل جديد شود.
او با يادآوري اينكه اين پروژه در حال حاضر بيش از 10هزار شغل ايجاد كرده است و جاي كار بيشتري دارد، توضيح داد: قرار بود دفاتر ICT روستايي به عنوان پيشخوان دولت در روستاها باشد يعني همه خدمات دولتي از طريق دستگاه‌هاي مختلف ارائه شود اما تاكنون برنامه مشخصي براي انجام اين كار كه يك نوع اجبار قانوني را به همراه داشته باشد به وجود نيامده است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: زماني كه دولت الكترونيك در ايران به مرحله پياده‌سازي برسد اين دفاتر از ظرفيت بالاتري برخوردار خواهند شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا