زن ها در «میکائیل» تاثیرگذارند
در اغلب سریالها و فیلمهای پلیسی تقابل میان شخصیت پلیس با بدمن قصه درام داستان را شکل میدهد. شخصیت زن و یا زنان قصه در این کشمکش بین خیر و شر یک جور سوپاپ اطمینان هستند و گاهی مواقع در کنار قطب خیر و در بقیه موارد در کنار قطب شر قرار میگیرند. در سریال «میکائیل» که با تکیه بر الگوهای ژانر وسترن نوشته شده (یک شهر و یک آدم خوبه و دارو دسته آدم بده) زنان حضور پر رنگی دارند. یکی از این زنان مهری با بازی باصلابت و درونی متین ستوده است. شخصیتی که درگیر یک چالش درونی میان عشق و مهر برادری شده است و جاهایی احساسی عمل میکند و اوضاعش به هم میریزد. متین ستوده بازیگر مستعد و جوان این نقش، دانش آموخته آموزشگاه امین تارخ است و در سریالهایی همچون «سه دونگ سه دونگ»، سریال «چمدان»، سریال «فاخته»، «راستشو بگو»، «زمانه»، «زمین انسانها» و «عملیات 125» بازی کرده است. با متین ستوده در باره پستی و بلندیهای نقش مهری و ویژگیهای بازی در سریالهای پلیسی گفتوگویی انجام دادهایم.
زن ها در
در کارهای پلیسی زنها چه جایگاهی در ایجاد درام دارند؟
در «میکائیل» زنهای قصه روند تاثیرگذاری در داستان دارند و در خیلی از اتفاقاتی که رخ میدهد یک پای قضیه هستند. به نظرم شخصیت زنهای قصه پرداخت مناسبی دارد و به فراخور داستان کنشمند هم عمل میکنند.
در سریال «میکائیل» دربحث شخصیتپردازی اغلب شخصیتها خاکستری ترسیم شدهاند؟
در زندگی عادی هم آدمها خاکستری هستند و خوب و یا بد مطلق نداریم. دربرخی از کارهای نمایشی بنا به ماهیت داستان با بد و یا خوب مطلق هم مواجه میشویم که بحثش از این سریال جدا است.
معمولا در کارهایی که بازی میکنید مثل سریال فاخته نقش دختران مثبت و مهربان را بازی میکنید. آیا به این دلیل در سریال «میکائیل» بازی کردید که نقش مهری خاکستری بود؟
در این چند سالی که به بازیگری مشغولم هنوز آن نقشی که بتواند به طور کامل قابلیتهای بازیگریم را نشان بدهد بازی نکرده بودم. البته نقشهای مهم و متفاوتی در کارهایی مثل یادآوری بازی کرده بودم. یکی از خواسته هایم در بازیگری همکاری با سیروس مقدم بود و خوشبختانه این اتفاق رخ داد. نقش مهری برایم نقشی متفاوت و چالش برانگیز بود و به صورت کامل و پر و پیمانی در فیلمنامه نوشته شده بود.
سبک کاری و هدایت سیروس مقدم برای اغلب بازیگرانی که با او همکاری داشتهاند جذاب و قابل توجه است؟
سبک کاری سیروس مقدم به واسطه تجارب ارزندهاش در مجموعه سازی بسیار پخته و کامل است.
آیا زنها در سریال «میکائیل» قربانی هستند؟
فکر میکنم زنان سریال «میکائیل» دارای اکت و انگیزه هستند و آنها را منفعل ندیدم و قربانی نیستند. مهری دنبال عشقش میرود و آگاهانه مسیرش را انتخاب میکند.
اما انتخابش اشتباه است؟
انتخاب نادرستی دارد و خودش هم این را میداند و این کاری است که خیلی از دختران ایرانی انجام میدهند و با اشتباه در انتخاب همسر به کجراهه میروند. مهری و یاس به عنوان دوشخصیت اصلی زن سریال هستند. یاس بهرغم مظلومیتش در قسمتهایی از مجموعه اکتها و واکنشهایی نشان میدهد که مخاطب متوجه میشود او هم نسبت به سرنوشت خود و پسرش بیتفاوت نیست و حتی در برابر حرفهای غیر منطقی برادرش هم کوتاه نمیآید. مهری هم دنبال دلش رفته است. یک جورهایی در برابر برخی از حرفها و خواستههای غیر منطقی رشید مقاومت میکند و ازحقش دفاع میکند.
زن ها در
بنابراین میتوانیم انتظار داشته باشیم در قسمتهای میانی و پایانی سریال مهری بیشتر در برابر خواستههای غیر منطقی رشید مقاومت کند؟
بله، در همین چند قسمت اخیر میبینیم که مهری خیلی قاطع در برابر برخی از خواستههای رشید مقاومت میکند و کم نمیآورد. نقطه ضعف او دوست داشتن رشید است.
اما به نظر میرسد مهری همچنان اصرار به تکرار اشتباهاتش دارد و حتی موقعی که متوجه میشود رشید دارد از علاقه او سو استفاده میکند باز هم به خواستههایش تن میدهد؟
ببینید مهری مستاصل شده و آنقدر اشتباهاتش را تکرار کرده و پلهای پشت سرش را خراب کرده که روی برگشت را ندارد. بهترین تعریف از وضعیت فعلی مهری یک عاشق مستاصل است. مهری از اینکه برادرش را به تهران کشاند و خودش دوباره به وسوسه رشید برگشت خجالت میکشد.
به نظر میرسد مهری از تزلزل شخصیتی هم رنج میبرد؟
نه، ربطی به این ماجرا ندارد و فقط دلیلش علاقه شدید به رشید است. مهری در تداوم هدفش که سر به راه کردن رشید است باز هم دربرابر خواستههای ناثواب رشید کوتاه میآید.
چقدر در بروز رفتارهای نه چندان درست مهری خلاء و نبود پدر و مادر تاثیرگذار است؟
ماجرا این است که مهری از دوران کودکی درخانه دایی عبداله با رشید بزرگ شده و این علاقه به رشید از آن زمان شروع شده است. بنابراین اگر پدر و مادرش هم زنده بودند بازهم مهری همین رویه را ادامه میداد. مهری زن عاشقی است که میخواهد عشقش را سلامت نگه دارد و زندگی نرمالی با رشید داشته باشد.
زن ها در «میکائیل» تاثیرگذارند
اما عملکرد رشید نشان میدهد که تلاشهای مهری برای سربهراه کردنش بیفایده بوده است؟
مهری هم این قضیه را میفهمد اما بهروی خودش نمیآورد. به نظرم دختر عاقلی است و اصلا عشق منطق را کور میکند. محل زندگی مهری در پایبندی او به زندگی با رشید بیتاثیر نیست.
با نظر شما که معتقدید مهری دختر عاقلی است، مخالفم. زیرا عملکرد رشید باید باعث میشد هر اندازه عشق به او زیاد بوده باشد، سرد و کم اثر بشود.
مهری عاقل است اما نمیتواند تصمیمات عاقلانهای بگیرد. با علم به دانستن عملکرد اشتباهش آن را تکرار میکند.
چقدر اعتقاد دارید عملکرد مهری در قبال اعتماد و احترامی که برادرش میکائیل نسبت به او دارد جای نقد و نکوهش دارد؟
من معتقدم مهری برادرش را دوست دارد و نمیخواهد به او بیاحترامی کند اما مهری در وسطه معرکه و مبارزهای قرار گرفته که یک طرف شوهر و طرف دیگر برادرش ایستاده و این مساله در برخی از موارد روی تصمیمگیری او اثر مخربی دارد.
نقدی در باره شخصیت مهری خواندم که در آن تاکید شده بود دختران این دوره و زمانه آنقدر تفکرشان تغییر کرده که اینطور بازیچه مردی نمیشوند که فقط حرف دوست داشتن را میزند ولی به آن عمل نمیکند. چقدر این نقد را قبول دارید؟
این جور نظرات مثال آن ضربالمثل است که فلانی بیرون گود ایستاده و میگوید لنگش کن! آدم تا در موقعیت عشق و عاشقی قرار نگیرد نمیتواند درباره چنین موضوعی حکم کلی صادر کند و تکرار میکنم عشق مهری نسبت به رشید عشقی یک ساله دو ساله نیست و به دوران کودکی برمیگردد.