کاوازاکی 48 سیلندر: یک شاهکار مهندسی دیوانه وار

کاوازاکی 48 سیلندر، ساخته شده توسط سیمون وایتلاک، یکی از عجیب‌ترین و نمادین‌ترین موتورسیکلت‌های جهان است. این موتورسیکلت برای پایان دادن به رقابت ساخت موتورسیکلت‌های چند سیلندر در بریتانیا ساخته شد و به هدف خود رسید.

اخبار بازار ایران؛ فرحناز زرین تیغ – وایتلاک از سال 1985 در صحنه‌ی موتورسیکلت‌سازی بریتانیا حضور داشته است. او کار خود را با ساخت موتورسیکلت‌های ساده‌تر با موتورهای چهار سیلندر دو زمانه شروع کرد. اما خیلی زود به پروژه‌های جاه‌طلبانه‌تری روی آورد، از جمله موتورهای نه سیلندر و هفت سیلندر. همه این موتورها بر پایه کاوازاکی ساخته شده بودند و همگی دو زمانه بودند.

02

در آن زمان، یک رقابت برای ساخت موتورسیکلت‌های چند سیلندر در بریتانیا وجود داشت. وایتلاک تصمیم گرفت با ساخت این موتورسیکلت 48 سیلندر، به این رقابت پایان دهد.

این موتورسیکلت عجیب و غریب که به “تینکر توی” معروف است، از شش ردیف هشت سیلندر تشکیل شده است. برای ساخت این موتورسیکلت، وایتلاک از کاوازاکی KH250 به عنوان پایه استفاده کرد، زیرا این موتورسیکلت ارزان و فراوان بود.

03

جالب اینجاست که این موتورسیکلت در واقع 49 سیلندر دارد. وایتلاک مجبور شد یک سیلندر 125 سی‌سی اضافی به عنوان موتور استارت اضافه کند تا بتواند این هیولای 48 سیلندر را روشن کند. این موتور استارت پس از روشن شدن موتور اصلی خاموش می‌شود.

تینکر توی از گیربکس BMW K100، دینام اتومبیل و بلوک سیلندر سفاردی با سیستم سوخت‌رسانی و احتراق اصلاح شده استفاده می‌کند. با توجه به تعداد زیاد سیلندرها، وزن این موتورسیکلت به بیش از 600 کیلوگرم می‌رسد. برای کنترل این وزن زیاد، از سیستم تعلیق هوندا گلد وینگ و چرخ‌های هاگن با اسپوک‌های فولادی استفاده شده است.

04

سیستم اگزوز به صورت 24 به 1 در هر طرف طراحی شده است و هر یک از شش ردیف هشت سیلندر دارای سیستم جرقه‌زنی و کاربراتور میکونی مخصوص خود است. مخزن سوخت اصلی که از لوله‌های فولادی 150 میلی‌متری ساخته شده است، بین ردیف‌های میانی و پایینی سیلندرها قرار دارد. بخش بالایی مخزن که برای قرارگیری قطعات الکتریکی و سیستم جرقه‌زنی استفاده شده، از یک قسمت کشیده شده از KH250 گرفته شده است.

ساخت این موتورسیکلت از سال 1998 شروع شد و در سال 2003 به پایان رسید. وایتلاک می‌گوید که 80 درصد از کار در سال آخر انجام شده است. این موتورسیکلت مجوز قانونی در انگلستان دارد و با تمام استانداردهای قانونی مطابقت می‌کند.

05

وایتلاک می‌گوید که صدای این موتورسیکلت هنگام روشن شدن، شبیه به صدای موتور رولزرویس مرلین بوده است. در آخرین تلاش برای روشن کردن موتورسیکلت، موتور کمی روشن شد، اما به طور کامل استارت نخورد. به نظر می‌رسد که مشکل از کاربراتورهای میکونی است. خوشبختانه، تنها شش کاربراتور برای تعمیر وجود دارد.

این موتورسیکلت در آوریل 2023 در حراج بهار Bonhams به قیمت 92000 پوند به فروش رسید. این قیمت تقریباً معادل 120000 دلار آمریکا است، یعنی حدود 2500 دلار برای هر سیلندر. این قیمت بسیار کمتر از نیم میلیون پوندی است که وایتلاک در سال 2018 برای فروش این موتورسیکلت درخواست کرده بود.

06

این موتورسیکلت با وجود طراحی عجیب و غریب، بسیار تمیز و مرتب ساخته شده است. اگرچه موقعیت رانندگی آن چندان راحت به نظر نمی‌رسد، اما وایتلاک در واقع با آن موتورسیکلت رانندگی کرده است. این موتورسیکلت که تقریباً یک دهه قبل از ظهور اینستاگرام ساخته شده است، هنوز هم یکی از عجیب‌ترین و نمادین‌ترین موتورسیکلت‌های تاریخ است.

07

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا