هر آنچه برای تشکیل سبد سهام لازم است بدانید

در عصری که داشتن سواد مالی ضروری است، آگاهی از مفهوم سبد سهام، سنگ بنای استراتژی‌های مربوط به ثروت‌سازی به‌حساب می‌آید. برای بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری در سهام نشان‌دهنده فرصتی برای رشد پس‌انداز، تضمین آینده مالی و رسیدن به رویاهایشان است. با این حال، انتخاب بهترین سبد از میان سبدهای پیشنهادی سهام، کمی دلهره‌آور، پیچیده و سخت است. درواقع، شما نمی‌توانید از سبد پیشنهادی ارائه‌شده مطمئن باشید و با خیالی آسوده آن را انتخاب کنید. در اینجا سوال پیش می‌آید که سبد پیشنهادی بورس چیست و چگونه می‌توان بهترین سبد را انتخاب کرد و هنگام انتخاب بهترین سبد باید چه عواملی را در نظر گرفت؟ به‌طور کلی، دست‌یابی به موفقیت مالی بلندمدت، اصلی‌ترین خواسته سرمایه‌گذاران سهام محسوب می‌شود که برای تحقق این خواسته باید به سراغ سبدهای سهام متنوع بروند و درنهایت بهترین گزینه را انتخاب کنند.

بررسی مفهوم سبد سهام

سبد سهام به مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های متعلق به یک فرد یا موسسه گفته می‌شود. تشکیل و داشتن این سبد، راهی برای مدیریت دارایی‌های مالی است که می‌تواند شامل انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها باشد. برخی از بخش‌های سبدهای سهام را به‌طور خلاصه نام می‌بریم:

  •       انواع مختلف سهام‌ بورسی
  •       اوراق قرضه
  •       صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک
  •       صندوق‌های قابل معامله در بورس

هدف اصلی این نوع سبدها، دست‌یابی به تعادل بین ریسک و بازدهی است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در طول زمان، به بهترین شکل و با خیالی آسوده  ثروت خود را افزایش دهند.

اهمیت سبد سهام

داشتن سبد سهام خوب و تاییدشده از بسیاری جهات کارآمد و مناسب است؛ زیرا این نوع پرتفوی‌های مالی می‌توانند به موفقیت بیشتر و بهتر شما کمک کنند. برخی از دلایل اهمیت این نوع سبدها را در ادامه شرح می‌دهیم:

  •       مدیریت ریسک: اگر سبد پیشنهادی خاصی را انتخاب کنید که دارای سهام متنوع باشد، درواقع، ریسک مربوط به دارایی‌های خود را پخش خواهید کرد و تاثیر عملکرد ضعیف هر سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهید.
  •       کسب درآمد بیشتر: با انتخاب و خرید سهام مناسب، از آن سود به‌دست خواهد آمد و این امکان به سرمایه‌گذاران داده خواهد شد تا علاوه بر سود سرمایه، درآمد غیرفعال نیز کسب کنند.
  •       رشد بلندمدت سرمایه‌گذاری: از نظر زمانی، این نوع سهام‌ها در بلندمدت نسبت به سایر دارایی‌ها بهتر عمل کرده‌اند. درواقع، این سبدها به گزینه‌ای مناسب برای کسب ثروت تبدیل شده‌اند.
  •       برآورده‌کردن اهداف مالی: سبد آنالیزشده‌ای که مورد بررسی قرار گرفته است، می‌تواند به سرمایه‌گذاران در دست‌یابی به اهداف مالی خاص کمک کند.

نحوه ساخت یک سبد سهام

برای اینکه بتوانید سبد سهام کارآمد و مناسبی برای خود بسازید، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید و شرایط متفاوت را تحت نظر بگیرید. در بخش‌های بعدی، اصلی‌ترین مراحل برای ساخت این نوع سبدها را به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم:

اهداف مربوط به سرمایه‌گذاری خود را تعریف کنید

قبل از ورود به مراحل مربوط به انتخاب سهام، تعیین اهداف سرمایه‌گذاری ضروری است. هدف شما از سرمایه‌گذاری در بازار سهام چیست؟ درک اهداف شما به شکل‌گیری استراتژی سرمایه‌گذاری نیز کمک می‌کند. بنابراین، با بررسی هدف اصلی خود از سرمایه‌گذاری می‌توانید بهترین سهام متناسب با بودجه خود را انتخاب و خریداری کنید.

تحمل ریسک خود را ارزیابی کنید

هریک از سرمایه‌گذاران، قدرت تحمل ریسک متفاوتی دارند که این موضوع تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت مالی و تجربه (سابقه) سرمایه‌گذاری است. از نظر قدرت ریسک‌پذیری می‌توان سرمایه‌گذاران را به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  •       سرمایه‌گذاران محافظه‌کار: این سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک با بازدهی پایدار شرکت کنند.
  •       سرمایه‌گذاران با قدرت ریسک‌پذیری متوسط: این سرمایه‌گذاران به پذیرش ریسک با بازدهی بالا و بالقوه تمایل دارند.
  •       سرمایه‌گذاران با قدرت ریسک‌پذیری تهاجمی: سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک بالا برای کسب حداکثر پتانسیل رشد هستند.

شما از کدام دسته از این سرمایه‌گذاران به‌شمار می‌آیید؟ با بررسی میزان ریسک‌پذیری خود می‌توانید به راحتی سبد یا پرتفوی سهام خود را انتخاب کنید و برای کسب سود بیشتر آماده شوید.

درباره سهام منتخب خود تحقیق کنید

انجام تحقیقات کامل در شناسایی سهامی که با اهداف سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک شما هم‌سو باشند، ضروری است. در این قسمت نیز شما باید چندین فاکتور کلیدی را در نظر بگیرید که عبارت هستند از:

  •       تحلیل بنیادی: سلامت مالی یک شرکت با بررسی درآمد، رشد درآمد، سطح بدهی و موقعیت آن نسبت به سایر شرکت‌های حاضر در بازار از طریق تحلیل بنیادی ارزیابی می‌شود.
  •       تحلیل تکنیکال: نوسانات قیمتی و حجم معاملات از طریق تحلیل تکنیکال تجزیه و آنالیز می‌شود تا روندها  و کسب درآمد یا سرمایه ورودی بالقوه شناسایی شود.
  •       روندهای بازار: در این مرحله باید تحولات صنعتی، شاخص‌های اقتصادی و رویدادهای جهانی را که می‌توانند بر عملکرد سهام تاثیر بگذارند، تحت بررسی قرار دهید و از آن‌ها آگاه شوید.

سبد سهام خود را متنوع انتخاب کنید

«تنوع‌بخشی» از اصول اساسی سرمایه‌گذاری است. با توزیع سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش‌های مختلف بازار سهام، صنایع مختلف و طبقات متفاوت، ریسک مرتبط با نوسانات بازار را کاهش خواهید داد. بهترین سبدی که شما می‌توانید در بازار بورس برای خود انتخاب کنید، باید شامل انواع سرمایه‌ها باشد که برخی از آن‌ها را در زیر شرح می‌دهیم:

  •       سهام با سرمایه بزرگ: سهام‌هایی که با ارزش قابل توجهی در بازار بورس حضور دارند.
  •       سهام با سرمایه کم: سهام‌هایی که پتانسیل رشد بالایی دارند، اما ریسک آن‌ها نیز زیاد است.
  •       سهام بین‌المللی: قرارگرفتن در معرض بازارهای جهانی می‌تواند تنوع را افزایش و اتکا به عملکرد داخلی را کاهش دهد.
  •       اوراق قرضه و ETF: این نوع سهام‌ها، اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند که البته می‌توانند ریسک‌های مرتبط با سهام را متعادل کنند.

سهام‌ها را تخصیص دهید

تخصیص سهام و دارایی نیز آخرین مرحله از انتخاب سبد سرمایه‌گذاری در بازار بورس و سهام است که بر اساس سرمایه شما تعیین و انجام می‌شود. استراتژی تخصیص سهام و دارایی باید متناسب با اهداف سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک شما باشد.

اشتباهات رایج هنگام ساخت سبد سهام

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که بیشتر سرمایه‌گذاران هنگام انتخاب و تشکیل سبد سرمایه‌گذاری خود به آن دچار می‌شوند، انتخاب سبد سرمایه‌گذاری بدون تحقیق کافی و غفلت از کسب اطلاعات کامل قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. عدم تحقیق درباره سبد سرمایه‌گذاری، اشتباهی متداول در میان سرمایه‌گذاران تازه‌کار به‌حساب می‌آید.

اگر تنها به نکات عمومی و شنیده‌های عادی خود متکی باشید، این عمل شما منجر به انتخاب سبدی ضعیف و حتی ضرر مالی می‌شود. همیشه دقت لازم را به خرج دهید و اصول شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در آن‌ها را دارید، به خوبی مورد بررسی قرار دهید. برخی دیگر از اشتباهات رایج هنگام انتخاب سبد را در بخش‌های بعدی نام می‌بریم:

واکنش بیش از حد به نوسانات بازار

همیشه واکنش افراطی نسبت به هر چیزی، تاثیرات منفی دارد. در بازار بورس نیز همین‌طور است و شما همیشه باید تعادل خود را حفظ کنید. نوسانات بازار می‌توانند واکنش‌های احساسی را تحریک کنند و سرمایه‌گذاران را به سمت تصمیم‌گیری‌های منفی سوق دهند. بنابراین ضروری است که روی اهداف بلندمدت خود متمرکز بمانید و اجازه ندهید که تغییرات کوتاه‌مدت بازار روی استراتژی‌های شما تاثیر بگذارند.

بی‌توجهی به ایجاد تعادل هنگام انتخاب سهام

با گذشت زمان، تخصیص دارایی‌های پرتفوی شما ممکن است به دلیل عملکرد متفاوت در بین سرمایه‌گذاری‌ها از اهداف اولیه شما دور شود. با اینکه باید سهام پرتفوی خود را متنوع انتخاب کنید تا از ضررهای آتی جلوگیری شود، اما سعی کنید در انتخاب این سهام‌ها همیشه تعادل را در نظر بگیرید.

ایجاد تعادل در سبد منتخب خود به‌طور منظم، تضمین‌کننده سرمایه شماست؛ زیرا به‌طور معمول متناسب با ریسک‌ها و اهداف سرمایه‌گذاری شما خواهد بود و حتی هم‌سو با آن‌ها حرکت می‌کند. داشتن تعادل، اساس اصلی در هنگام انتخاب و ایجاد پرتفوی سهام است.

نداشتن استراتژی خروجی

هر سرمایه‌گذار برای اینکه بتواند به موفقیت برسد، باید یک استراتژی خروجی نیز در نظر بگیرد. به عبارت دیگر، شما هنگام انتخاب هر سهم حاضر در سبد خود باید برای فروش آن نیز معیارهایی در نظر داشته باشید. برای مثال، باید قیمت خاصی را برای فروش آن انتخاب کنید.

با انتخاب استراتژی خروجی شما می‌توانید به اهداف مالی خود دست یابید. بنابراین استراتژی خروجی را دست‌کم نگیرید. اگر بی‌برنامه قدم بردارید و برای فروش سهام خریداری‌شده خود اهداف یا استراتژی در نظر نگرفته باشید، ممکن است درنهایت با ضرر مالی مواجه شوید.

بررسی مفهوم سبد سهام پیشنهادی

برای اینکه بتوانید سبدی را متناسب با نیازها، اهداف و بودجه خود انتخاب کنید، ابتدا باید سبدهای پیشنهادی بورس را نیز تحت بررسی قرار دهید. با انتخاب سبد پیشنهادی بورس، ثبات بیشتری را در سرمایه‌گذاری خود تجربه می‌کنید و ریسک کلی حضور شما در بازار بورس نیز کاهش می‌یابد.

سبد پیشنهادی سهام بیشتر برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار مناسب است؛ اما سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و باتجربه نیز می‌توانند سبدی ایده‌آل را بر اساس اهداف مالی خود انتخاب کنند. در نظر داشته باشید که بازنگری یک سبد پیشنهادی سهام، مستلزم تعادل بین رشد، مدیریت ریسک و تنوع است.

در نهایت، سبد پیشنهادی بورس باید متناسب با اهداف مالی فرد سرمایه‌گذار، توانایی تحمل ریسک و افق سرمایه‌گذاری او باشد. بررسی و ایجاد تعادل مجدد سبد منتخب خود را می‌توانید قبل از نهایی‌کردن انتخاب انجام دهید و از سبدهای پیشنهادی حاضر در بازار سهام نیز استفاده کنید.

برای سرمایه‌گذاری موفق، سبد سهام خود را با دقت انتخاب کنید

ساختن سبد سهام نه تنها به دانش کافی نیاز دارد، بلکه نوعی هنر سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود. با بررسی اهداف سرمایه‌گذاری خود، ارزیابی میزان تحمل ریسک و انجام تحقیقات کامل و جامع می‌توانید سبدی ایجاد کنید که با آرزوهای مالی‌ شما همسو باشد.

تنوع سهام‌های منتخب، نظارت منظم به داده‌ها و در نظر گرفتن رویکردهای مربوط به سرمایه‌گذاری، همگی از بخش‌های کلیدی مدیریت موفق یک سبد هستند. فراموش نکنید که بازار سهام محیطی پویاست که اطلاعات و روند آن به‌طور دائم در حال تغییر است و و لازم است شما برای همه این تغییرات آماده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا