ماسکی که سلامت شما را نفس به نفس زیر نظر دارد

محققان موفق به ساخت ماسکی شده‌اند که با تحلیل تنفس افراد، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت آنها ارائه دهد. این ماسک می‌تواند برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، نظارت بر پیشرفت بیماری‌ها و ارزیابی اثربخشی درمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار بازار ایران؛ مهرداد تیموری – بسیاری از مردم هنوز به طور منظم از ماسک استفاده می‌کنند، یا برای جلوگیری از پخش ویروس‌هایی که دارند، یا برای مدیریت یک مشکل تنفسی. یک ماسک جدید آزمایشی با تجزیه و تحلیل تنفس پوشنده خود، وضعیت سلامتی او را بررسی می‌کند.

EBCare (Exhaled Breath Condensate) Mask، که توسط پروفسور وی گائو و همکارانش در موسسه فناوری کالیفرنیا ساخته شده است، برای نظارت بر بیماری‌های تنفسی از جمله COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه)، آسم و عفونت‌های پس از کووید-19 طراحی شده است. گفته می‌شود، می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد.

01 5

این ماسک برخلاف برخی دیگر از “ماسک‌های هوشمند” نظارت بر سلامت، ویژگی‌هایی مانند سرعت، دما یا رطوبت تنفس پوشنده را ردیابی نمی‌کند. در عوض، بر شناسایی مواد شیمیایی مشخص در بازدم‌های آنها تمرکز دارد و خوانش‌هایی از سطوح این نشانگرهای زیستی را ارائه می‌دهد.

هنگامی که کاربر بازدم می‌کند، تنفس مرطوب آنها از طریق یک سیستم یکپارچه که خنک‌سازی تبخیری (به شکل یک هیدروژل) را با خنک‌سازی تابشی ترکیب می‌کند، خنک می‌شود. در نتیجه، قطرات آب موجود در تنفس آنها به شکل مایع متراکم می‌شوند.

سپس این مایع از طریق عمل مویرگی به داخل یک سری کانال‌های میکروسیالی کشیده می‌شود که آن را به مخزنی منتقل می‌کنند. سنسورهای موجود در این مخزن سپس مایع را تجزیه و تحلیل می‌کنند، که هر کدام برای تشخیص یک ماده شیمیایی خاص تنظیم شده‌اند. داده‌های حسی به صورت بی‌سیم به یک برنامه روی گوشی هوشمند پوشنده ارسال می‌شود که نتایج را در زمان واقعی نمایش می‌دهد.

03 1

در آزمایش‌هایی که روی بیماران مبتلا به آسم و COPD انجام شد، ماسک EBCare به طور دقیق سطوح نیتریت بازدم را تشخیص داد، که یک ترکیب مرتبط با التهاب راه‌های هوایی است. همچنین در اندازه‌گیری سطوح آمونیوم بازدم موفق بود که با سطوح اوره در خون مطابقت دارد. سطوح بالای اوره در جریان خون نیز نشانگر مشکلات کلیوی است.

این ماسک حتی توانست سطوح الکل خون را از طریق الکل موجود در تنفس به طور دقیق اندازه‌گیری کند، که نشان می‌دهد می‌توان از آن به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای تنفس‌سنج‌های الکترونیکی استفاده کرد. گائو می‌گوید این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت تولید در مقیاس تجاری، تنها حدود یک دلار هزینه مواد داشته باشد.

او می‌گوید: “این مطالعات اولیه یک اثبات مفهوم هستند.” “ما می‌خواهیم این فناوری را گسترش دهیم تا نشانگرهای مختلف مرتبط با شرایط مختلف بهداشتی را در بر بگیرد. این پایه و اساس ایجاد ماسکی است که به عنوان یک پلتفرم چند منظوره نظارت بر سلامت عمومی عمل می‌کند.”

مقاله ای در مورد این تحقیق به تازگی در مجله Science منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا