25هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم سهام عدالت کجاست؟

بی‌برنامگی در پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت، سهامداران را از ۲۵هزار میلیارد تومان سود سهام خود بی‌بهره کرده است؛ مبلغی که بخشی از آن در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، و بخشی از آن در حساب شرکت‌هاست و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

“سه‌مرحله‌ای شدن پرداخت سود سهام عدالت”؛ این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت رخ داده است، و پس از واریز سود مرحله نخست و دوم به‌ترتیب در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته، حالا سهامداران بیش از شش ماه است که منتظر دریافت سود مرحله سوم سهام عدالت خود هستند.

نکته قابل تأمل این است که در حالی سهامداران عدالت سود سهام مجامع سال 1401 خود را دریافت نکرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از مجامع سال 1402 شرکت‌ها نیز برگزار شده است، و رفته رفته باید سود این مجامع را دریافت کنند.

این در حالی است که مجید عشقی رئس سازمان بورس و احسان خاندوزی وزیر پیشین اقتصاد قول پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت تا پایان خردادماه را داده بودند.

به‌تازگی ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص پرداخت این سود گفته بر اساس آخرین آمار کماکان هلدینگ خلیج فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک 3 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند. هلدینگ خلیج فارس به‌سبب طلب سودسهامی که از فجر انرژی خلیج فارس و فجر مبین دارد ـ که آنها هم به‌سبب مشکلاتی نتوانستند سود را واریز کنند ـ و مپنا هم از وزارت نیرو طلبکار است و به همین سبب این دو مجموعه نتوانسته‌اند سود سهام عدالت را تسویه کنند. در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از 22 هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی‌مانده هم به آن اضافه شود حدود 25 هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

آنچه مسلم است، بی‌برنامگی و عدم اقتدار سازمان بورس در دریافت سود سهام عدالت، سهامداران را از  25 هزار میلیارد تومان سود سهام خود بی‌بهره کرده است؛ مبلغی که بخشی از آن در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، و بخشی از آن در حساب شرکت‌هاست و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا