فنلاند از بزرگترین مخزن انرژی گرمایی فصلی جهان رونمایی کرد

شرکت تأمین انرژی Vantaa Energia در فنلاند از ساخت یک مخزن عظیم انرژی گرمایی فصلی زیرزمینی خبر داد. این مخزن که حجمی برابر با دو ورزشگاه مدیسون اسکوئر گاردن دارد، می‌تواند برای یک سال، نیازهای گرمایشی یک شهر متوسط را برطرف کند.

اخبار بازار ایران؛ مهرداد تیموری – با وجود نقش مهم سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر در تأمین انرژی، همواره باد نمی‌وزد و تابش طولانی‌مدت خورشید نیز تضمین‌شده نیست. در سال‌های اخیر، برای مقابله با ماهیت متناوب این منابع، راه‌حل‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی انرژی ارائه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «باتری خواب زمستانی»، «آلومینیوم قابل شارژ» و «باتری ماسه‌ای صنعتی» اشاره کرد.

مدیرعامل Vantaa Energia، آقای «يوکا تويوانن»، می‌گوید: «جهان در حال گذار عظیمی در بخش انرژی است. انرژی باد و خورشید به فناوری‌های حیاتی در این انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک تبدیل شده‌اند. تاکنون، بزرگ‌ترین چالش این گذار، عدم امکان ذخیره‌سازی این اشکال متناوب انرژی برای استفاده در زمان‌های کمبود بوده است. متأسفانه، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی کوچک‌مقیاس مانند باتری‌ها یا انباشت‌گرها کافی نیستند و به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی بزرگ در مقیاس صنعتی نیاز است.»

راه‌حل این شرکت برای شهر Vantaa در جنوب فنلاند، ساختن غارهای زیرزمینی عظیم برای ذخیره‌سازی انرژی گرمایی است. این انرژی در مواقع نیاز، از طریق شبکه موجودِ گرمایش منطقه‌ای به خانه‌ها و کسب‌وکارها منتقل خواهد شد.

این پروژه با حجمی معادل ۱.۱ میلیون مترمکعب (شامل تأسیسات پردازش) در عمق ۱۰۰ متری زیرزمینِ شهر و درون بستر سنگی آن ساخته خواهد شد. عمیق‌ترین بخش‌های این مجموعه می‌تواند تا ۱۴۰ متر پایین‌تر نیز برود. سه حفره ساخته می‌شود که هر کدام ۳۰۰ متر طول، ۴۰ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارند.

آب داغ توسط دو دیگ بخار الکتریکی ۶۰ مگاواتی که در زمان‌های ارزان بودنِ انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند، این مخازن را پر خواهد کرد. فشار داخل این فضا به حدی است که امکان بالا بردن دما تا ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد (۲۸۴ درجه فارنهایت) را بدون جوشیدن یا بخار شدن آب فراهم می‌کند. همچنین، گرمای اتلافی حاصل از صنایع مختلف به این مجموعه وارد می‌شود و یک سیستم کنترل هوشمند، منابع انرژی را متعادل می‌کند.

گزارش شده است که پس از «شارژ کامل»، تأسیسات «وارانتو» (Varanto) ظرفیت گرمایی ۹۰ گیگاوات ساعت خواهد داشت که برای تأمین نیازهای گرمایشی خانگی یک «شهر متوسط فنلاندی» در طول سال کافی است.

اکثر خانه‌های واقع در چهارمین شهر پرجمعیت فنلاند، به شبکه گرمایش منطقه‌ای زیرزمینی شهر با طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر متصل هستند. در این شبکه، آب داغ از طریق یک سیستم دو لوله‌ بسته پمپاژ شده و در مبدل‌های حرارتی هر ساختمان توزیع می‌شود. پس از انتقال گرما، آب خنک شده از طریق لوله‌ها به نیروگاه برگردانده و دوباره گرم می‌شود تا چرخه مجدداً آغاز گردد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فنلاند، در حوزه تولید گرمایش منطقه‌ای نسبت به جمعیت، بزرگترین کشور تولیدکننده در منطقه است. این کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۷.۳ تراتوگاوات ساعت گرما تولید کرده است که بیش از نیمی از آن از منابع تجدیدپذیر و ۱۴ درصد از گرمای اتلافی تأمین شده است.

در حال حاضر، تأمین گرمایش شبکه محلی برعهده‌ی یک نیروگاه زباله‌سوز که مخلوطی از زباله‌های خانگی و تجاری/صنعتی غیرقابل بازیافت می‌سوزاند و نیروگاه مارتینلاسکو که با سوخت چوب کار می‌کند، است. همچنین، سال آینده یک کارخانه سوزاندن با درجه حرارت بالا که می‌تواند زباله‌های خطرناک را نیز دفع کند، راه‌اندازی خواهد شد.

انتظار می‌رود تأسیسات ذخیره‌سازی انرژی گرمایی فصلی «وارانتو» از سال ۲۰۲۸ وارد مدار شود و ساخت ورودی آن نیز قرار است ظرف چند ماه آینده آغاز شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا