مکمل رایج امگا-3 می‌تواند 30 درصد پرخاشگری را کاهش دهد

مکمل‌های روغن ماهی حاوی امگا-3 مدت‌هاست که به عنوان عاملی برای سلامت قلب شناخته می‌شوند. اما پژوهشی جدید نشان داده است که این مکمل‌ها همچنین می‌توانند پرخاشگری را کاهش دهند. محققان می‌گویند این مکمل‌های بی‌خطر و رایج را می‌توان در مکان‌های مختلفی از زمین‌های بازی تا زندان‌ها به کار گرفت.

اخبار بازار ایران؛ مهرداد تیموری – رفتارهای پرخاشگرانه آشکار شامل خشونت کلامی و فیزیکی و قلدری می‌شود. همچنین نشانه‌های پنهانی مانند تخریب اموال، آتش‌افروزی و دزدی هم وجود دارند. هر دوی این دسته رفتارها می‌توانند تأثیر منفی بر روابط اجتماعی گذاشته و عواقب قانونی داشته باشند. بدیهی است که کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در سطوح مختلف می‌تواند جامعه را به سمت بهتر شدن سوق دهد. پژوهش جدیدی شاید راهی برای دستیابی به این هدف کشف کرده باشد.

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده، نشان داده است که مصرف رایج مکمل‌های امگا-3، فارغ از سن یا جنسیت، پرخاشگری را کاهش می‌دهد.

دکتر آدریان رین، متخصص عصب‌روان‌شناسی جنایی از دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده‌ی اصلی این پژوهش می‌گوید: «فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که برای کاهش پرخاشگری، صرف‌نظر از اینکه محیط جامعه، کلینیک یا سیستم عدالت کیفری باشد، از مکمل‌های امگا-3 استفاده کنیم. امگا-3 قرار نیست یک راه‌حل جادویی برای حل مشکل خشونت در جامعه باشد. اما آیا می‌تواند کمک کند؟ بر اساس این یافته‌ها، ما کاملاً بر این باوریم که می‌تواند و باید بر اساس دانش جدیدی که به دست آورده‌ایم، اقدام کنیم.»

مدتی است که امگا-3 با رفتارهای خشونت‌آمیز ارتباط عجیبی پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۱، دکتر جوزف هیبلن، پژوهشگر ارشد بالینی در مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH)، مطالعه‌ای منتشر کرد که همبستگی‌ای بین مصرف بالای ماهی (منبع غنی امگا-3) و پایین آمدن نرخ قتل پیدا کرد. سال بعد، دانشگاه آکسفورد در انگلستان رهبری پژوهشی را برعهده گرفت که در آن به زندانیان بریتانیایی مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری داده شد. محققان دریافتند زندانیانی که مکمل دریافت کرده بودند، رفتارهای خشونت‌آمیز و ضداجتماعی کمتری از خود نشان دادند.

818

محققان در پژوهش حاضر، علاوه بر بررسی تأثیر مکمل‌های امگا-3 بر پرخاشگری، به‌طور خاص می‌خواستند دریابند که آیا امگا-3 برای تمام انواع پرخاشگری مؤثر است یا خیر. در روانشناسی، تمایزی بین «پرخاشگری واکنشی» که پاسخی لحظه‌ای به تهدید یا تحریک درک‌شده است، و «پرخاشگری برنامه‌ریزی‌شده» که نیازمند پیش‌زمینه است، قائل می‌شوند.

محققان، متاآنالیزی بر روی ۲۹ کارآزمایی کنترل‌شده‌ی تصادفی که به‌طور خاص پرخاشگری را در افرادی که مکمل‌های امگا-3 مصرف کرده بودند، سنجیده بودند، انجام دادند. آن‌ها به‌طور ویژه بر رفتارهای پرخاشگرانه تمرکز کردند و نه ویژگی‌های کلی‌تر مانند عصبانیت که بیشتر به عنوان احساس یا عاطفه در نظر گرفته می‌شود و خصومت که بیشتر یک نگرش است. پژوهش‌هایی که در آن‌ها مکمل‌های غذایی اضافی مانند کلسیم و ویتامین D گنجانده شده بود، توسط محققان به‌عنوان تعدیل‌کننده‌های احتمالی مورد بررسی قرار گرفت.

کاهش قابل توجه کوتاه‌مدت مرتبط با مصرف مکمل‌های امگا-3، که به گفته‌ی محققان معادل ۳۰ درصد کاهش پرخاشگری است، در تمام سنین، جنسیت‌ها، تشخیص‌های اولیه، مدت درمان و میزان مصرف مشاهده شد. قابل ذکر است که امگا-3 هر دو نوع پرخاشگری واکنشی و برنامه‌ریزی‌شده را کاهش می‌دهد. محققان به دلیل اینکه تنها یکی از ۱۹ آزمایشگاهی که این پژوهش‌ها را انجام می‌دادند، شرکت‌کنندگان را پس از پایان مصرف مکمل‌ها پیگیری کرده بودند، به داده‌های کوتاه‌مدت محدود شدند.

محققان توضیح می‌دهند که فکر می‌کنند امگا-3 چگونه اثرات خود را اعمال می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا