چطور از بورس اهرمی سود بگیریم؟

صندوق‌های اهرمی یکی از ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری هستند که امکان کسب سود مضاعف را در بورس فراهم کرده و از طرفی کسب سود تضمینی را برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز نیز امکان‌پذیر می‌کند. در این مطلب به بررسی صندوق اهرمی و راهکارهای سرمایه‌گذاری در آن پرداخته‌ایم.

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که امکان کسب بازدهی مضاعف با استفاده از مکانیزم اهرم مالی را فراهم می‌کند. برای درک بهتر نحوه عملکرد اهرم در صندوق‌های اهرمی ابتدا بهتر است با انواع واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق آشنا شوید. اما پیش از آشنایی با انواع واحدها، بهتر است با مکانیزم اهرم آشنا شوید.

اهرم مالی چیست؟

اهرم ابزاری موثر در بازارهای مالی است که از طریق آن سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از سرمایه قرض گرفته‌شده مثل وام یا اعتبار، پتانسیل بازدهی سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

انواع واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی

صندوق‌های اهرمی دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی و ممتاز هستند. واحدهای عادی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز مناسب بوده و تحت هر شرایطی این واحدها بازدهی بین 31 تا 33/5  درصد به صورت سالانه دارند. در حقیقت، واحدهای عادی دارای سود روزشمار هستند و فوق‌العاده کم ریسک هستند. از طرف دیگر، واحدهای عادی پشتوانه اعتباری واحدهای ممتاز را تامین می‌کنند.

واحد ممتاز بر خلاف واحد عادی، ریسک‌ بالایی داشته و مناسب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر است. لازم به ذکر است مکانیزم اهرم در واحدهای ممتاز فعال است و دارندگان این واحدها می‌توانند بازدهی خود را با استفاده از اهرم به حداکثر برسانند. باید توجه داشته باشید احتمال افت سرمایه در واحدهای ممتاز نسبت به بازار و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بیشتر باشد. واحدهای ممتاز تحت هر شرایط بازدهی واحدهای عادی را تضمین می‌کنند. حالا که با انواع واحدهای صندوق اهرمی و مکانیزم اهرم آشنا شدید، بهتر است نگاهی به وضعیت صندوق‌های اهرمی موجود در بازار سرمایه داشته باشیم. در حال حاضر، ۷ صندوق اهرمی در بازار سرمایه فعال هستند که صندوق اهرمی جهش فارابی یکی از بهترین صندوق‌های اهرمی بورس است.

صنایع موجود در پرتفوی صندوق اهرمی جهش فارابی

ترکیب صنایع در سبد دارایی نقش مهمی در میزان هم‌بستگی صندوق با سایر کلاس‌های دارایی مثل دلار دارد. در نمودار زیر می‌توان ترکیب صنایع در سبد دارایی صندوق جهش را مشاهده کرد:

02



همانطور که مشاهده می‌کنید بیش از ۵۸ درصد از کل دارایی‌های صندوق اهرمی جهش در صنایع صادرات‌محور یا به اصطلاح دلاری سرمایه‌گذاری شده است. صنایع صادرات‌محور با توجه به اینکه محصولات خود را صادر کرده و درآمد ارزی به‌دست می‌آورند، می‌توانند نسبت به دلار و سایر دارایی‌ها بازدهی بیشتری حاصل کنند. در کنار این موضوع، صندوق‌های اهرمی با توجه به وجود مکانیزم اهرم، پتانسیل کسب بازدهی چند برابری نسبت به سایر دارایی‌ها را دارند. در ادامه به بررسی ۵ سهم برتر صندوق‌ اهرمی جهش خواهیم پرداخت.

۵ سهم برتر صندوق اهرمی جهش

ترکیب پنج سهم برتر در سبد دارایی صندوق، تاثیرگذاری قابل توجهی بر بازدهی صندوق دارد. در جدول زیر می‌توانید پنج سهم برتر صندوق جهش را مشاهده کنید:

03


همان‌طور که مشاهده می‌کنید نمادهای فولاد و فملی از صنعت فلزات اساسی، بیشترین وزن را در بین پنج سهم برتر دارند. از طرف دیگر نمادهای تاصیکو، وبملت و تاپیکو از صنایع معدنی، بانک و پتروشیمی نیز بیش از ۶ درصد از وزن کل دارایی‌های صندوق را تشکیل می‌دهند. نماد وبملت به عنوان دلاری‌ترین بانک کشور، در بین پنج سهم برتر دیده‌ می‌شود. این ترکیب به ما نشان می‌هد که پرتفوی صندوق اهرمی جهش فارابی میزان هم‌بستگی مناسبی با دلار و شاخص کل بورس داشته و سبدی متنوع از سهام می‌توان در این صندوق مشاهده کرد. در حقیقت، تنوع‌بخشی به سبد دارایی باعث کاهش ریسک شده و از طرفی پتانسیل رشد را با توجه به شرایط مختلف بازار تقویت می‌کند. 

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی برای هر دو طیف سرمایه‌گذار ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر مناسب است. واحدهای عادی صندوق اهرمی جهش فارابی نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند بازدهی با حداقل ریسک داشته باشند، بسیار مناسب باشد. در حال حاضر بازدهی سالانه واحدهای عادی صندوق جهش سالانه بین 31 تا 33/5 درصد است. سود این نوع از واحدها روزشمار بوده و شما می‌توانید با استفاده از سامانه فارابی‌زون در واحدهای عادی «جهش» سرمایه‌گذاری کنید.


همچنین، شما می‌توانید با جستجوی نماد «جهش» در سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به سرمایه‌گذاری در  واحدهای ممتاز این صندوق اقدام کنید. لازم به ذکر است مشتریان کارگزاری فارابی امکان انجام معاملات شرطی را در سامانه‌های معاملاتی هلیوم و نکست داشته و این معاملات با الگوریتم اختصاصی فارابی انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا