وزیر ارتباطات فیبرنوری و ۱۰۰۸مین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل (FTTx) در شهر‌های فردوسیه، گلستان، چهاردانگه و شاهدشهر در جنوب غرب استان تهران، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات به بهره‌برداری رسید. در مراسم امروز وزیر ارتباطات، هزار و هشتمین سایت 5G ایرانسل (قریب به دوهزارمین سایت 5G ایران) را در شهر اسلامشهر افتتاح کرد.

به گزارش اخبار بازار ایران به نقل از روابط عمومی ایرانسل، صبح دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳، در آیین ویژه افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل در استان تهران، با حضور دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، علیرضا فخاری استاندار تهران، حسین حق‌وردی نماینده مردم شهریار و شهر قدس در مجلس شورای اسلامی، مهندس مرتضی رضایی مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان تهران، مهندس علیرضا فاتحی‌نژاد فرماندار ویژه شهریار، حجت‌الاسلام حسینی نوری امام جمعه شهریار و جمعی از فرمانداران و شهرداران شهرستان‌های استان تهران، در محل سالن اجتماعات شهرداری فردوسیه، سرویس فیبرنوری ایرانسل در چهار شهر فردوسیه، گلستان، چهاردانگه و شاهدشهر، به بهره‌برداری رسید.

فیبرنوری | ایرانسل

در مراسم امروز، پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهر فردوسیه در محل شهرداری این شهر با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد و پس از آن طی ارتباط آنلاین با منازل و کسب‌وکارها در شهرهای گلستان، چهاردانگه و شاهد شهر، ضمن بهره‌برداری رسمی از سرویس فیبرنوری ایرانسل در این شهرها توسط وزیر ارتباطات، با انجام تست سرعت بر بستر شبکه فیبرنوری ایرانسل، سرعت‌های نزدیک به یک گیگابیت بر ثانیه به ثبت رسید.

فیبرنوری | ایرانسل

در ادامه مراسم امروز همچنین «تفاهم‌نامه مشارکت در زمینه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری در سطح شهر ورامین مابین ایرانسل و شهرداری ورامین» و «قرارداد صدور مجوز حفاری پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل در شهر رباط‌کریم»، مابین ایرانسل و شهرداری رباط‌کریم، به امضا رسید. با امضای این دو سند، ایرانسل با همکاری شهرداری این دو شهر و با مجموع اقدامات حفاری و فیبرکشی، ۳۵ کیلومتر به ظرفیت شبکه فیبرنوری در شهر رباط‌کریم و ۱۰۰ کیلومتر به ظرفیت شبکه فیبرنوری در شهر ورامین، اضافه می‌کند.

فیبرنوری | ایرانسل

وزیر ارتباطات همچنین در پایان مراسم، با حضور در منزل شهید ابوالفتح نصیری زرندی در شهر چهاردانگه، با خانواده ارجمند این شهید دفاع مقدس و نیز با یکی از شهروندان شهر فردوسیه در محل کسب‌وکار وی، در خصوص تجربه استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت فیبرنوری ایرانسل گفت‌وگو کرد.

فیبرنوری | ایرانسل

ایرانسل در شهرهای چهاردانگه و گلستان به ترتیب ۲۰۳ و ۴۱۳ میلیارد ریال به پروژه فیبرنوری اختصاص داده و با اجرای پروژه به ترتیب به طول ۲۹ و ۵۹ کیلومتر در این دو شهر، سرویس فیبرنوری را به منازل و کسب‌وکارها رسانده است.

همچنین پروژه‌های فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل (FTTx) در شهر فردوسیه با اعتباری بالغ بر ۱۱۲ میلیارد ریال و به طول ۱۶ کیلومتر و در شهر شاهدشهر با اعتباری بالغ بر ۱۱۲ میلیارد ریال و به طول ۱۶ کیلومتر، با همکاری شرکت مبنا، به بهره‌برداری رسید.

در مراسم امروز همچنین هزار و هشتمین سایت نسل پنج ایرانسل که دوهزارمین سایت 5G ایران محسوب می‌شود، در شهر اسلامشهر، به صورت آنلاین توسط وزیر ارتباطات افتتاح و سرعت دانلود بالای یک گیگابیت بر ثانیه (۱۰۶۸ مگابیت بر ثانیه) ثبت شد.

فیبرنوری | ایرانسل

زارع‌پور: تعداد سایت‌های 5G ایران قریب به ۲۰۰۰ سایت است

در این مراسم، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، طی سخنانی با اشاره به حوزه‌های مأموریتی گسترده این وزارتخانه، اعم از ارتباطات ثابت و همراه، فناوری فضایی، پست و…، تأکید کرد: در ابتدای کار دولت سیزدهم، وضعیت برخی لایه‌های شبکه ارتباطی کشور (از جمله دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت و نیز لایه تجمیع استانی)، قابل قبول نبود و مدت‌ها هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در برخی لایه‌ها انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم نیاز مردم را به فناوری‌ای گره بزنیم که امکان تأمین آن را نداریم، تصریح کرد: ارتباطات همراه، برای این حجم از ترافیک طراحی نشده است. ما مسیر را بر عکس رفته بودیم و ۷۰ تا ۸۰ درصد ترافیک مصرفی، از طریق ارتباطات همراه شکل گرفته که متناسب با نیاز، توسعه پیدا نکرده بود.

فیبرنوری | ایرانسل

زارع‌پور گفت: در ابتدای این دولت، تنها ۱۰ سایت نسل پنج داشتیم ولی اکنون قریب به ۲۰۰۰ سایت 5G در کشور داریم. در واقع تعداد سایت‌های نسل پنج کشور، در این دولت ۲۰۰ برابر شده است.

وی افزود: توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در کشور، به دلیل سختی و پیچیدگی کار، در گذشته جدی گرفته نمی‌شد، زیرا نیاز به همدلی ملی و انسجام گسترده در سطح کشور داشت؛ اما این پروژه را ما تحویل گرفتیم و کار بزرگی را آغاز کردیم که بتوانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم. از ابتدای دولت، مشترکان فیبرنوری نسبت به کل دوران قبل از این دولت، ۲ برابر شده‌اند و تا پایان امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۴ تا ۵ برابر شوند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکنون در بیش از ۶۰۰ شهر، کار شروع و در ۲۰۰ شهر، پوشش فیبرنوری تکمیل شده و تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبرنوری به بیش از ۸ میلیون خانوار شهری رسیده است، به شرح اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم در حوزه زیرساخت ارتباطی کشور پرداخت و اظهار داشت: این سنگ بنای دولت سیزدهم، یادگار ماندگار در حوزه ارتباطات کشور است. ما تلاش کردیم که نیاز مردم را به سرویس ناپایدار گره نزنیم. این زیرساخت، منجر به تحول در حوزه ارتباطات کشور و زیرساختی برای توسعه و پیشرفت همه بخش‌ها خواهد بود.

زارع‌پور همچنین از مدیران و تیم‌های فنی ایرانسل و سایر اپراتورها و دستگاه‌های دخیل در پروژه فیبرنوری، بابت اقدامات انجام شده در این زمینه تشکر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه در سایر شهرها هم با جدیت پیگیری و تا دهه فجر، پوشش فیبرنوری تمام شهرهای استان تهران، به جز تهران بزرگ، تکمیل شود.

فیبرنوری | ایرانسل

استاندار تهران نیز در این مراسم گفت: امروز ارتباطات، بخشی از زندگی بشر شده و ما به ابزارهای ارتباطی نوین وابسته شده‌ایم.

وی افزود: آنچه در این مقطع در فضای ارتباطات جمهوری اسلامی شاهد هستیم، یک تحول بنیادی است و استفاده از ظرفیت سرعت بالا و حجم انتقال داده فیبرنوری و به تعبیری ایجاد امنیت در ارتباطات که به عنوان یک کار جهشی فراهم شده است.

فخاری تأکید کرد: امروز با بهره‌برداری از فیبرنوری ایرانسل در این چهار شهر، این فرصت فراهم می‌شود که در آینده و با تکمیل پروژه‌ها در سطح استان تهران، هدیه دولت سیزدهم بی‌منت در اختیار مردم قرار داده شود.

فیبرنوری | ایرانسل

پیش از این و در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبرنوری ایرانسل، طی مراسمی توسط رئیس‌جمهوری وقت افتتاح شد. در این مراسم، سرویس اینترنت فیبرنوری ایرانسل برای منازل و کسب‌وکارها (FTTx)، در قالب «نهضت ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکار‌ها» به بهره‌برداری رسید و بابل در استان مازندران، به عنوان نخستین شهر، این سرویس ایرانسل را دریافت کرد. همچنین در ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، پوشش اینترنت پرسرعت فیبرنوری ایرانسل برای منازل و کسب‌وکارها (FTTx) در شهر بابل در استان مازندران، با حضور وزیر ارتباطات، تکمیل شد.

ایرانسل در مرداد ۱۴۰۲ نیز، موافقت‌نامه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را از وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات دریافت کرد. با دریافت این پروانه، ایرانسل رسماً به جمع ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTx) و سایر خدمات ارتباطی موضوع مصوبه فوق، پیوست.

پروژه‌های توسعه فیبرنوری ایرانسل در مجموع در ۶۱ شهر کشور از جمله ماهدشت، کمال شهر و محمد شهر از استان البرز، تبریز از استان آذربایجان شرقی، بوکان، ماکو، مهاباد و میاندوآب از استان آذربایجان غربی، بندر دیر، خورموج، برازجان و گناوه از استان بوشهر، چهاردانگه، گلستان، اندیشه، شهریار، کهریزک، شاهدشهر، فردوسیه و صباشهر از استان تهران، سبزوار از استان خراسان رضوی، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، میامی و مهدی‌شهر از استان سمنان، شیراز، صدرا، مرودشت، اقلید، جهرم، داراب، فسا و نورآباد ممسنی از استان فارس، بابل، جویبار و قائم‌شهر از استان مازندران، اراک و خمین از استان مرکزی، خمینی‌شهر، داران و نجف‌آباد از استان اصفهان، آبادان، خرمشهر، کوت عبدالله از استان خوزستان، قیدار، خرمدره و زنجان از استان زنجان، الوند، محمدیه، آبیک، بوئین‌زهرا و اقبالیه از استان قزوین، یاسوج، دهدشت، دوگنبدان و چرام از استان کهگیلویه و بویراحمد، خرم‌آباد از استان لرستان و ابوموسی و بستک از استان هرمزگان، ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا