عضو هئیت مدیره بانک ملی: زیرساخت‌های استفاده از برات الکترونیک باید در شبکه بانکی فراهم شود

صمد عزیزنژاد، عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران ضرورت تقویت شبکه بانکی در توسعه به کارگیری اوراق گام و برات الکترونیک به عنوان ابزارهای موثر تامین مالی زنجیره‌ای را یک اولویت جدی دانست.

 عزیزنژاد با بیان مطلب فوق افزود: برات الکترونیک و اوراق گام، ابزاری هستند که توسط بانک مرکزی طراحی شده است. اوراق گام برای تامین مالی بخش تولید و توسط اشخاص حقوقی استفاده می‌شود. این ابزار به منظور تامین مالی تولیدکننده‌هایی که متقاضی اعتبار هستند، توسط بانک صادر می‌شود و به نوعی با استفاده از این ابزار هدایت اعتباری شکل می‌گیرد و منابع و تسهیلات بانکی به سمت تولید حرکت می‌کند.

    وی با بیان اینکه از اوراق گام نمی‌توان برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرد، گفت: اوراق گام جهت تامین مالی با حجم بالا استفاده می‌شود اما از ابزار برات الکترونیک برای تامین سرمایه در گردش فعالیت‌های اقتصادی نیز استفاده می‌شود. در واقع برات الکترونیک مکمل اوراق گام برای بخش سرمایه در گردش با یک درجه ارتقای بیشتر است.

    وی افزود: یک درجه ارتقا یعنی بانکی که بتواند برات الکترونیک را اجرایی کند، ضمن اینکه پول در خود بانک باقی می‌ماند، از بخش سرمایه در گردش تولید نیز حمایت می‌کند؛ امکانی که درباره اوراق گام وجود ندارد. با استفاده از این ابزار دیگر همانند تسهیلات، پول به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود بلکه با صدور برات الکترونیک خریدار و فروشنده و حتی تمام مشتریانی که در زنجیره با یکدیگر معامله می‌کنند، در بانک افتتاح حساب می‌کنند و تنها منابع در حساب مشتریان جا‌به‌جا می‌شود.

    عضو هیئت مدیره بانک ملی با تاکید بر اینکه با این ابتکار، منابع در بانک باقی می‌ماند، گفت: در واقع پول از یک شعبه بانک صادرکننده برات الکترونیکی به شعبه دیگری می‌رود، اما از خود بانک خارج نمی‌شود. بنابراین ابزار یادشده ، ضمن اینکه تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، از خروج پول از بانک نیز جلوگیری می‌کند.

    وی با توجه به نقش بانک ها و از جمله بانک ملی در جذب ۸۰ همت تکلیفی وزارت اقتصاد در سال جهش تولید برای زنجیره تأمین مالی، در ادامه اظهار کرد: بانک‌ها برای استفاده از ابزار برات الکترونیک نیازمند زیرساخت‌های الکترونیک هستند و همه بانک‌ها به سرعت باید زیرساخت‌های لازم را راه‌اندازی کنند تا این ابزار مورد استفاده قرار بگیرد.

   عزیزنژاد -با اشاره به اینکه “قابل رصد بودن” و “قابل انحراف نبودن” از مهم‌ترین ویژگی‌های برات الکترونیک برای شبکه بانکی است- تاکید کرد: به دلیل اینکه بانک‌ها در مبحث نظارت در اعطای تسهیلات در حال حاضر ابزار خوبی ندارند، اما برات الکترونیک به عنوان ابزاری برای نظارت بر مصرف تسهیلات نیز کاربردی به شمار می آید.

وی در پایان خاطر نشان کرد : تفاوت مهم برات الکترونیک با اوراق گام در این است که اشخاص حقیقی تجاری نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. برای مثال یک طلا فروش می‌تواند با پروانه کسب و مدارک تجاری و کاری خود از این ابزار استفاده کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا