آموزش گام به گام انجام پایان نامه

انجام پایان نامه و راهنمای نگارش آن از جمله موضوعات مهمی است که در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

انجام پایان نامه و دستورالعمل نگارش آن برای بسیاری از دانشجویان با چالش های زیادی همراه است. نگارش پایان نامه ارشد می تواند شروعی برای انجام مقاله و حتی رساله دکتری در مراحل بالاتر باشد. نگارش پایان نامه از یک سری اصول و قواعد مخصوص به خود برخوردار می باشد. نکات مهمی در رابطه با نحوه انجام پایان نامه ارشد یا رساله دکتری وجود دارند که باید در رابطه با آنها آگاهی کسب نمود. انجام مقاله یا پایان نامه علمی و پژوهشی فرایندی دشوار دارد، اما با آگاهی در رابطه با یک سری نکات می توان فرایند انجام آن را تسهیل نمود.

راهنمای نگارش پایان نامه

مراحل انجام پایان نامه به صورت گام به گام

انجام پایان نامه ارشد و دکتری بر طبق اصول و قواعد خاصی می باشد که نیاز است قبل از هر چیز در رابطه با آنها اطلاعات کسب نمایید. از جمله مهمترین مراحل نوشتن پایان نامه عبارتند از:

مرحله اول؛ انتخاب موضوع اصلی

اولین گام جهت نگارش یک پایان نامه، انتخاب موضوع اصلی است. در واقع، انتخاب موضوع برای بسیاری از دانشجویان دشوار می باشد. در این زمینه اکثر دانشجویان تلاش می کنند از منابع تحقیقاتی مختلف یا از کمک اساتید راهنما و مشاور خود استفاده نمایند. شاید راهنمای زیر بتواند باعث ایجاد جرقه در رابطه با انتخاب موضوع پایان نامه در ذهن شما شود.  

چند توصیه مهم در رابطه با نگارش پایان نامه با کیفیت
  • در ابتدا ببینید که علاقه شما در رشته مورد نظرتان به کدام سمت و سو می رود. برای این کار می توانید پایان نامه های دیگر را بررسی کنید و به دنبال کلیدواژه های اصلی آنها بروید. این کلیدواژه ها می توانند بهترین راهنما جهت هدایت شما به موضوع اصلی پایان نامه باشند.
  • نگاهی به دروس آکادمیک خود بیندازید. ببینید که کدام بخش از دروس دانشگاهی تا به الان برای شما جالب توجه بوده است. سپس ببینید که آیا تمایل دارید در رابطه با موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است، تحقیق نمایید یا خیر.
  • به طرح پرسش در رابطه با موضوعاتی که ذهن شما را مشغول کرده است، بپردازید. بررسی کنید که آیا طرح پرسش شما و پاسخگویی به آن می تواند برای اعضای جامعه دانشگاهی و مخاطبان مورد نظر مثمر ثمر واقع شود یا خیر. 
  • طرح پرسش باید بر اساس ارزش محتوایی موضوع مورد نظر باشد. اینکه آیا موضوعی که شما مطرح می کنید از ارزش تحقیق برخوردار است یا خیر، اهمیت ویژه ای دارد.
نکات مهمی که باید در رابطه با انجام پایان نامه دانست

مرحله دوم؛ شناسایی منابع تحقیق  

بعد از انتخاب موضوع نیاز است که منابع تحقیق جهت انجام پایان نامه را مورد بررسی قرار دهید. در این رابطه باید تمام ژورنال ها و مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع اصلی، مورد بررسی قرار گیرند. البته موضوع مورد تحقیق شما نباید به هیچ عنوان کپی شده از سایر مقالات پژوهشی باشد. جدید بودن موضوع پژوهشی باید مهمترین اولویت جهت انتخاب موضوع باشد. نوت برداری از اظهارات و نظرات افراد معتبر در رابطه با موضوع اصلی پایان نامه جهت کسب اطلاعات بیشتر، ضروری می باشد. مهمترین منابع تحقیقاتی شما باید منابع اولیه (درجه یک) و منابع ثانویه (درجه دو) باشند.

  • منابع اولیه، منابعی هستند که به طور مستقیم در رابطه با موضوع اصلی تحقیق می توان به آنها استناد نمود.
  • منابع ثانویه، منابعی هستند که به طور غیر مستقیم در رابطه با موضوع اصلی تحقیق وجود دارند و با استناد به آنها می توان اطلاعات بیشتری کسب نمود.
  • شما باید جهت انجام پایان نامه به ویژه در فصل اول از منابع و رفرنس های معتبر استفاده کنید. مدیریت کردن رفرنس ها و قرار دادن آنها در متن پایان نامه بر عهده شما می باشد. برای راحت تر کردن این کار می توانید از شیوه های مختلف رفرنس دهی استفاده کنید.

مرحله سوم؛ برنامه ریزی جهت مدیریت مطالب

شما جهت مدیریت مطالب و نگارشباید کیفی و کمی بودن پایان نامه خود را مدنظر قرار دهید. به عنوان مثال، اگر شما دانشجو در یکی از رشته های علوم انسانی هستید، نحوه نگارش پایان نامه شما از نوع کیفی است. دانشجویان علوم پایه با توجه به انجام آزمایش، اندازه گیری داده ها و ارائه نتایج موظف به نگارش پایان نامه در قالب کمی هستند. به طور کلی، بدنه اصلی پایان نامه باید از موارد زیر تشکیل شده باشد:

  • صفحه اصلی پایان نامه
  • صفحه تقدیرنامه
  • چکیده مطلب
  • فهرست اصلی
  • مقدمه
  • و…

مرحله چهارم؛ تکمیل مراحل پایان نامه

اگر می خواهید پایان نامه خود را به تنهایی انجام دهید، نیاز است که زمانی را برای جمع آوری مطالب و نگارش آنها اختصاص دهید. علاوه بر این شما می توانید سفارش تایپ پایان نامه یاانجام پروپوزال (طرح پیشنهادی) خود را به مراکز معتبر بسپارید. این مراکز، تایپ فوری پایان نامه را در کمترین زمان ممکن به شما ارائه می دهند. نگارش متن پایان نامه یک سری قواعد و اصول دارد. البته بهتر است که در این زمینه به توصیه های استاد راهنمای خود عمل نمایید. بهتر است هر روز را صرف نگارش متن و انجام تحقیق در رابطه با موضوع پایان نامه خود کنید. بدین صورت می توانید قبل از موعد از پایان نامه خود به خوبی دفاع کنید. مطالعه مقالات و پایان نامه های تحقیقاتی در رابطه با موضوع اصلی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

مرحله پنجم؛ آماده سازی کامل جهت ارائه

شما با انجام مراحل قبلی تا 90 درصد فرایند مربوط به پایان نامه خود را تکمیل کرده اید. هنگامی که شما تمام مراحل پایان نامه را تکمیل کردید، نوبت به مرور و بررسی خطاهای نگارشی و تایپی می رسد. برای این کار باید دستورالعمل و راهنمای نگارش پایان نامه را به خوبی مطالعه کنید. بدین صورت می توانید یک پایان نامه اصولی و باکیفیت را با توجه به دستورالعمل های خاص نگارش تحویل دهید.

انتخاب موضوع مقاله از جمله سخت ترین مراحلی است که هر دانشجوی ارشد یا دکتری در ابتدای کار با آن مواجه می باشد. در این رابطه نیاز است که حتما به دستورالعمل های مربوط به انجام پایان نامه دپارتمان خود توجه نمایید. با تکمیل تمام مراحل فوق، باید خود را جهت دفاع از پایان نامه بی عیب و نقص در حضور اساتید داور آماده سازید. با سفارش مقاله و پایان نامه خود به افراد و تیم مجرب می توانید راحت تر این فرایند را طی نمایید.

راهنمای شما در انجام پایان نامه

همراه شریف، یکی از بهترین مجموعه های تحقیقاتی جهت ارائه خدمات تخصصی به محققین می باشد. بسیاری از دانشجویان به هنگام نگارش یک پایان نامه اصولی با چالش مواجه می شوند. این مجموعه با برخورداری از تیم تخصصی در دپارتمان های مختلف آماده ارائه هرگونه مشاوره و آموزش در زمینه نگارش پروپوزال و پایان نامه، انجام فصل سوم پایان نامه،تبدیل پایان نامه به کتاب و استخراج کتاب از پایان نامه می باشد. جهت کسب اطلاعات در رابطه با نحوه انجام پایان نامه های ارشد و دکتری یا هزینه چاپ کتاب از پایان نامه و مواردی از این قبیل می توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا