چرا صندوق‌های بخشی گزینه‌ جذابی برای کسب سود در بورس هستند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین راه‌های حفظ ارزش سرمایه در شرایط مختلف اقتصادی هستند. در این بین صندوق‌ بخشی یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری در صنایع مختلف بورس بوده و نقش مهمی در ایجاد تنوع به بازار سرمایه را دارد. در این مقاله به بررسی جایگاه صندوق بخشی در بورس می‌پردازیم.

صندوق بخشی چیست؟

صندوق بخشی (Sector Fund) یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از طریق آن به صورت اختصاصی در سهام شرکت‌های یک صنعت، سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. صندوق‌های بخشی می‌توانند در صنایع مختلفی مثل فلزات اساسی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، دارو، سیمان و… سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق بخشی امکان کسب سود از بازدهی صنایع را فراهم کرده و داشتن انواع صندوق بخشی در سبد دارایی، می‌تواند تنوع در سبد را افزایش داده و در میزان ریسک، تعادل ایجاد کند. باید توجه داشته باشید برخی از صنایع در سال‌های اخیر بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل بورس داشته‌اند؛ به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بخشی می‌تواند گزینه جذابی باشد.

تقسیم‌بندی صنایع در چرخه تجاری صنعت

شناخت چرخه تجاری صنعت به شما کمک خواهد کرد تا ضمن آشنایی با ماهیت صنایع، امکان انتخاب بهترین صندوق بخشی متناسب با وضعیت بازار و اقتصاد را داشته باشید. در حقیقت چرخه تجاری، دوره‌های رونق و رکود در اقتصاد را نشان داده و بر این اساس می‌توان صنایع را به سه دسته صنایع رشدی، تدافعی و فصلی تقسیم‌بندی کرد.

صنایع رشدی

صنایع رشدی در چرخه تجاری صنعت، به صنایعی گفته می‌شود که در مقایسه با سایر صنایع پتانسیل رشد بالاتری داشته باشند. معمولا در دوره‌های رونق اقتصاد، «صنایع رشدی» بازدهی قابل توجهی در مقایسه با سایر صنایع کسب می‌کنند. در ایران صنایعی مثل فلزات اساسی، معدنی و پتروشیمی می‌توانند صنایع رشدی تلقی شوند، زیرا معمولا بازدهی بالاتری نسبت به سایر صنایع کسب می‌کنند.

صنایع تدافعی

صنایع تدافعی بر خلاف صنایع رشدی، نسبت به دوره‌های رکود و رونق در اقتصاد خنثی بوده و در هر شرایطی تقاضا برای محصولات این صنایع وجود دارد. صنایعی مثل غذا و دارو از جمله صنایع تدافعی هستند، زیرا تحت هر شرایطی انسان به غذا و دارو احتیاج دارد.

صنایع فصلی

صنایع فصلی یا ادواری در دوره‌ها یا فصل‌های مشخصی از سال رشد مناسبی را تجربه می‌کنند. صنایعی مثل کشاورزی و گردشگری از جمله صنایع فصلی هستند. همان‌طور که اشاره شد در ایران، صنایعی مثل پتروشیمی و فلزات اساسی معمولا رشدی بالاتر از سایر صنایع را تجربه می‌کنند. در ادامه به بررسی صنعت فلزات اساسی خواهیم پرداخت.

صنعت فلزات اساسی

صنعت فلزات اساسی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ایران داشته و بخشی مهمی از درآمدهای غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین، فلزات اساسی دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه ایران محسوب شده و نقش پررنگی در بازدهی بورس طی سال‌های اخیر داشته است. از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت فلزات اساسی را می‌توان صادرات‌محور بودن و ایجاد درآمد ارزی مناسب دانست. لازم به ذکر است ایران در جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان قرار داشته و همین امر یکی از عوامل سودآوری شرکت‌های تولیدکننده محصولات فلزی چون فولاد، مس، آلومینیوم، روی و سرب است. شرکت‌های تولیدکننده محصولات فلزی را براساس محصول تولیدی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱-شرکت‌های تولید کننده آهن و فولاد

از مهم‌ترین محصولات این گروه می‌توان به شمش فولادی، شمش آهن، ورق سرد، ورق گرم، میلگرد، فولاد آلیاژی، فروسیلیسیم و… اشاره کرد.

۲-شرکت‌های تولیدکننده فلزات رنگین

فلزاتی مانند مس، روی، آلومینیوم و سرب از جمله اصلی‌ترین محصولات این گروه هستند. 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، محصولات این صنعت در بازارهای صادراتی با تقاضای بالایی همراه بوده و نرخ فروش آن‌ها بر اساس قیمت جهانی محصولات صورت می‌پذیرد. تأثیرگذارترین بازار در روند تعیین قیمت جهانی محصولات فلزی، بازار بورس فلزات لندن (LME) است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین شرکت‌های صنعت فلزات اساسی در بورس آشنا خواهید شد.

برخی از شرکت‌های موجود در صنعت فلزات اساسی تأثیرگذاری قابل‌ملاحظه‌ای بر شاخص کل بورس دارند و شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان و آلومینیوم ایران از جمله بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های فعال در صنعت فلزات هستند. 

باتوجه‌به اینکه صنعت فلزات اساسی یکی از پرسود‌ترین صنایع بورسی طی سالیان اخیر بوده است، سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به اختصاص بخش قابل‌توجهی از دارایی‌های خود در این صنعت را دارند. به‌صورت کلی، سرمایه‌گذاری در هر دارایی نیاز به تخصص و تحلیل دارد. یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فلزات اساسی، استفاده از صندوق بخشی فلزات است. 

صندوق بخشی فلز فارابی 

صندوق بخشی فلز فارابی یکی از بهترین صندوق‌های بخشی بازار طی ماه‌های گذشته بوده و با تخصیص مناسب دارایی‌ها به سهام شرکت‌های فلزی، بازدهی مناسبی داشته است. در جدول زیر می‌توانید ترکیب ۵ سهم برتر این صندوق را در بازه زمانی یک‌ماهه منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۲ مشاهده کنید:

02


همان‌طور که مشاهده می‌کنید نمادهای «فملی» و «فولاد» حدودا ۲۳ درصد از کل دارایی‌های صندوق را به خود اختصاص داده‌اند و در رتبه‌های بعدی نمادهای‌ «کاوه»، «فخوز» و «فجر» قرار دارند. ترکیب ۵ سهم برتر نقش با اهمیتی در رهگیری یا Tracking صندوق نسبت به شاخص صنعت و میزان بازدهی صندوق دارد. در صندوق «فلز فارابی» دارایی‌ها به طور مناسبی به سهم‌های تأثیرگذار صنعت، یعنی «فملی» و «فولاد» اختصاص یافته و در حقیقت، رهگیری صندوق از شاخص فلزات به‌خوبی صورت می‌پذیرد.

از جمله مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی «فلز فارابی» را می‌توان مدیریت فعال و حرفه‌ای دارایی توسط افراد متخصص و با تجربه، نقدشوندگی بالا، بازارگردانی با کیفیت و بازدهی مناسب در نظر گرفت. با توجه به سودآوری بالای فولادی‌ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی می‌شود صندوق فلز فارابی در ماه‌های آینده بازدهی مناسبی داشته باشد. برای سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی فارابی، می‌توانید نماد «فلز فارابی» را در سامانه معاملاتی کارگزاری خود جستجو کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا